Nagar w silniku – jak powstaje i jak się go pozbyć
Nagar jest jednym z poważniejszych problemów silnika. Prowadzi do jego poważnych usterek oraz pogarsza jego pracę. Ale co jest powodem jego powstawania?
Nagar to osad gromadzący się w silnikach spalinowych. Problem z nagromadzeniem się osadu występuje zarówno w silnikach benzynowych, jak i w silnikach diesla. W jaki sposób on powstaje i jak usunąć go z silnika?
Jak powstaje nagar?
Nagar powstaje poprzez złe spalanie mieszanki paliwowo – powietrznej. Przy silnikach z bezpośrednim wtryskiem powodem osadzania się nagaru na zaworach jest sposób dostarczania paliwa. Ze względu, że benzyna trafia od razy do komory i nie obmywa zaworów, nagar się na nich gromadzi. A to z kolei prowadzi do ograniczenia dostępu powietrza, co skutkuje nieprawidłowym spalaniem mieszanki.
Pojawianie się nagaru jest również skutkiem poruszania się autem tylko po mieście oraz na krótkich dystansach. Podczas tak powolnych, monotonnych i krótkich przejażdżek nie dochodzi do naturalnego pozbywania się nagaru, co skutkuje jego nagromadzeniem.
Wymiana oleju również ma wpływ na pojawianie się nagaru w silniku. Zbyt długie zwlekanie z wymianą oleju silnikowego sprzyja powstawaniu nagaru. Ponadto oszczędzając na serwisowaniu auta często korzystamy z mało fachowych serwisów, które nie zwracają uwagi na zaktualizowanie oprogramowania sterownika silnika. Niestety to prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika, a z tym wiąże się niewłaściwe spalanie mieszanki, a to z kolei wiąże się z powstawaniem osadu. Do nieprawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej przyczynia się również nieprawidłowa praca rozrządu. Dlatego też powinniśmy dbać o te elementy, a zwłaszcza o łańcuch, który może się rozciągać.
Nagar w silniku – objawy
Nagromadzenie się nagaru objawia się na kilka sposobów. Łatwymi do rozpoznania przez nas są: wyczuwalny spadek mocy, nierówna praca silnika oraz zwiększone zużycie paliwa. Ponadto o pojawieniu się nagaru na zaworach świadczą pojawiające się problemy układu zapłonowego (m.in. wypadanie zapłonów) oraz nieprawidłowy skład spalin.
Jak zapobiegać gromadzeniu się nagaru?
Skoro główną przyczyną powstawania nagaru jest złe spalanie mieszanki, to oczywiste jest, że należy dbać o silnik. Przede wszystkim powinniśmy regularnie odwiedzać warsztaty, które odpowiednio zajmą się całą jednostką. Nie należy tylko dbać o wymianę oleju i filtra, ale również o całą pracę silnika m.in. mechanicy powinni aktualizować oprogramowanie silnika.
Jak usunąć nagar z silnika?
Najprostszym sposobem na pozbycie się go jest tzw. płukanie silnika. Polega na bezpośrednim wlewaniu substancji chemicznych do silnika. Zazwyczaj przeprowadza się to podczas wymiany oleju, jeśli dopłacimy kilkadziesiąt złotych.
Kolejnym sposobem jest tzw. wodorowanie silnika. Polega ono na wprowadzeniu do jednostki mieszanki gazów, które spowodują zwiększenie temperatury spalin. Dzięki większej temperaturze nagar zostanie zamieniony w gaz i wraz z spalinami wydalony. Jednak nie gwarantuje to całkowitego wyczyszczenia silnika, ponieważ wyczyszczą się tylko elementy przez które przechodzi gaz.
Najlepszy sposób na wyczyszczenie silnika, polega na demontażu silnika i wyczyszczeniu wszystkich części ręcznie lub mechanicznie. Jednak ten sposób stosuje się już w sytuacji, gdy silnik ma poważne problemy i nie da się go wyczyścić inaczej.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: