Motocyklowe nowości w 2013 roku

11 grudnia 2012
Nowy rok niesie ze sobą kolejne zmiany i nowości. To stwierdzenie dotyczy również branży motocyklowej. Producenci dwoją się i troją, by dopasować się do gustów szerokiej publiki, a przeróżne targi motoryzacyjne są idealną okazją do prezentacji tych projektów.

Co czeka nas w 2013 roku? Producenci motocykli nie marnują czasu i czym prędzej swoje oferty poszerzają o maszyny dostosowane do wymogów nowego prawa jazdy, a dokładnie - kategorii A2. Honda podczas mediolańskich targów EICMA zaproponowała trzy modele: CBR 500RR, CB 500F oraz CB 500X. Japońska marka błyskawicznie opracowała strategię i prawdopodobnie – tak szybkie działania zaowocują.

Prowadząc CBR 500RR będziemy mogli mieć wrażenie, że prowadzimy Fireblade’a – wszystko dzięki agresywnym liniom nadwozia. Twin posiada silnik o mocy 47,6 KM (35 kW - limit dla posiadaczy prawa jazdy A2), który może pochwalić się spalaniem na poziomie 3,7 l/100 km wg WMTC.

Honda CBR 500RR
fot. materiały prasowe

CB 500F zaś to motocykl typu naked. Producent deklaruje, że osiągi i spalanie motocykla są takie same, jak w przypadku CBR 500RR. Ostatnia z nowości, czyli CB 500X to maszyna typu twin adventure, który swą stylistyką nawiązuje do większego pod względem pojemności modelu Hondy – Crosstourer. Jedynym elementem, który różni CB 500X od wyżej wspomnianych modeli jest większy zbiornik paliwa o 1.6 litra.


 

A co u Bawarczyków? BMW stawia na większe pojemności niż Honda. Najmocniejszym z listy jest model HP4. Nowa maszyna o pojemności 1000 cm3ma moc 193 KM i masę jedynie 199 kg (wraz z wyścigowym ABSem i w 90% pełnym bakiem; na sucho zaś, masa motocykla to jedynie 169 kg). Wszystko na to wskazuje więc, że HP4 z może spełnić oczekiwania entuzjastów sportowej jazdy. By to jeszcze bardziej podkreślić całkowicie zdemontowano siedzenie dla pasażera, a możliwość ponownej jego instalacji występuje poza standardowym wyposażeniem. Do nowości należy też zawieszenie Dynamic Damping Control, które dzięki elektronicznym sensorom dostosowuje odpowiednią siłę tłumienia - w zależności od rodzaju nawierzchni drogi.

BMW HP4
fot. BMW

Model F 800 GT wyposażony jest w chłodzony cieczą, 2-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 798 cm3 generujący moc 90 KM. Producent oferuje opcję trzech wysokości siedzeń, co może okazać się przydatną opcją zwłaszcza w czasie długich i wymagających podróży.

BMW F 800GT
fot. BMW

BMW R 1200 GS to maszyna przeznczona dla turystycznych wypraw enduro. Motocykl jest napędzany przez dwucylindrowy silnik w układzie bokser dostarczający 125 KM (92 kW) mocy. Silnik został oparty na nowej koncepcji połączonego chłodzenia powietrzem i cieczą oraz pionowym przepływie przez cylindry.

BMW R 1200GS
fot. BMW

Wróćmy do Japończyków. Pora na Suzuki i model GSX-R1000Z. Sercem maszyny jest 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik współpracujący z 6-przełożeniową skrzynią biegów o stałym zazębieniu. Niezmiennie, model przeznaczony jest dla fanów prędkości i przekraczania ogólnie przyjętych barier.

Suzuki GSX-R 1000
fot. Suzuki

Suzuki przygotowało również ofertę dla fanów mniejszych pojemności – model Inazuma 2013. 4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą o pojemności 248 cm3, w założeniu producenta, ma służyć nauce jazdy młodym adeptom lub służyć jako środek transportu w dużych, zakorkowanych miastach.

Suzuki Inazuma 250
fot. Suzuki

Wśród nowości Yamaha najbardziej godnym uwagi wydaje się być model FJR 1300. W stosunku do starszych wydań tego modelu, silnik został poddany niewielkiej modernizacji, jednak maszyna wciąż pozostaje naprawdę solidnym motocyklem turystycznym. Producent podjął się przede wszystkim zmiany budowy ramy i owiewek. Dodatkowo, zastosowano kontrolę trakcji.

Yamaha FJR 1300
fot. Yamaha

Włosi również nie mogli zawieść swoich fanów i w tym roku. Firma Ducati przygotowała ulepszoną wersję modelu Panigale – ma być jeszcze szybsze, a silnik widlasty ma dostarczyć jeszcze lepszych wrażeń słuchowych, niż dotychczas. O pierwszej premierze Panigale pisałyśmy w jednym z naszych felietonów tutaj. Tym razem Bolończycy „dopisali” do Panigale literę „R”. Za tym skrótem kryje się nowe mapowanie silnika oraz przepustnicy Ride-By-Wire w stosunku do poprzedniej wersji. Dodatkowo, motocykl waży „na sucho” jedynie 165 kg, co jest między innymi zasługą tytanowych korbowodów, czy kół zamachowych wykonanych także z tytanu.

Ducati Superbike 1199 Panigale R
fot. Ducati

Kolejny wybrany przez nas model Ducati, to Hyperstrada. Motocykl wyposażony jest w chłodzony cieczą silnik o pojemności 821 cm3. Jednostka generuje moc 110 KM oraz 89 Nm momentu obrotowego.

Ducati Hyperstrada
fot. Ducati

Inżynierzy Kawasaki pomyśleli o stworzeniu nowego wcielenia modelu 250R. Dzięki temu, na rynek europejski trafi maszyna o pojemności 300 cm3. Ta dwucylindrowa rzędówka generuje moc 39 KM oraz moment obrotowy rzędu 27 Nm przy 10000 obr/min. Motocykl będzie dostępny w wersji z ABSem. Ten mały „sportowiec” wydaje się być zatem idealnym dla początkujących miłośników dynamicznej jazdy.

Kawasaki Ninja 300
fot. Kawasaki

Kawasaki Z800 zastąpi znany i lubiany model Z750. Silnik o pojemności 806 cm3generuje moc 113 KM oraz 83 Nm momentu obrotowego. Producent umożliwia ponadto redukcję mocy do 35kW – wartości wymaganej dla prawa jazdy kat. A2, zgodnie z normami europejskimi.

Kawasaki Z800
fot. Kawasaki

 

Ten materiał zawiera jedynie wybrane modele, które zobaczymy odświeżone lub debiutujące w przyszłym roku. Da się zauważyć, że inżynierzy nie próżnowali i za wszelką cenę chcą wyjść na przeciw oczekiwaniom klientów. Komu uda się to najlepiej? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Wiemy jednak, że klienci w momencie wyboru maszyny o danej pojemności i specyfikacji, mogą stanąć przed trudnym wyborem. Jedyny czynnik, który choć trochę może przesądzić o kupnie pojazdu to... sympatia do marki.



Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!