Młodzi Amerykanie nie chcą jeździć
Amerykańskie nastolatki tracą zainteresowanie samochodami na rzecz smartfonów, komputerów i innych gadżetów tego typu.
30 lat temu niemal połowa szesnastolatków w Ameryce miała prawo jazdy, stanowiące niejako dowód niezależności i dojrzałości. Wedle danych z 2010 roku, ta liczba spadła do 28% (zgodnie z danymi Uniwersytetu Michigan).
![]() |
| fot. materiały prasowe |
To samo dotyczy starszych nastolatków. W 1983 roku, 69% siedemnastolatków miało prawo jazdy, w 2010 już tylko 46%. W przypadku osiemnastolatków spadek nastąpił z 80% na 61%.
Wedle badaczy, odpowiedzialność za ten trend ponosi technologia. Samochód nie jest już nastolatkom niezbędnie potrzebny jako narzędzie integracji z rówieśnikami. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zdobyć prawo jazdy jest po prostu trudniej. Przykładowo w Kalifornii młodzież poniżej osiemnastego roku życia przed otrzymaniem licencji musi wyjeździć 50 godzin pod okiem osoby starszej niż 25 lat. Dodatkowe restrykcje przewidują, że osoby przed osiemnastką, nawet jeśli posiadają już prawo jazdy, nie mogą wozić pasażerów bez nadzoru dorosłych ani jeździć między jedenastą wieczorem i piątą rano.
Nie jest to najlepsza wiadomość dla branży motoryzacyjnej.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem

Zostaw komentarz: