Miss Południowej Dakoty uświadamia kierowców

Miss stanu Południowa Dakota - Loren Vaillancourt, wykorzystując fakt, że dostała się do finału Miss Ameryki 2011, postanowiła zrobić kampanię uświadamiającą kierowców rozmawiających przez telefony podczas prowadzenia samochodu.

Loren Vaillancourt przy swoim samochodzie – Maździe CX-7.
fot. fastlane.dot.gov

O tym, że rozmowa przez telefon komórkowy czy pisanie sms-ów podczas jazdy jest niebezpieczne, wie już każdy kierowca. Wielu z nas jednak nie zważa na to i podczas podróży potrafi spędzać godziny z słuchawką przy uchu. Wszystko jest dobrze, dopóki nic się nie dzieje. Kiedy z tego powodu spotyka nas lub naszych bliskich jakaś tragedia, nasze myślenie się zmienia.

W takiej właśnie sytuacji znalazła się Miss stanu Południowa Dakota – Loren Vaillancourt, której 21-letni brat zginął rok temu na drodze z powodu używania telefonu komórkowego podczas prowadzenia auta.

Kandydatka na Miss Ameryki sprytnie postanowiła wykorzystać fakt, że dostała się do finału konkursu piękności i postanowiła rozpocząć na własną rękę kampanię uświadamiającą kierowców, jak bardzo niekorzystnie wpływa na nich rozproszenie uwagi wywołane pisaniem wiadomości czy prowadzeniem rozmów telefonicznych.

W krótkim filmie Vaillancourt uświadamia kierowców, tłumacząc na prostym przykładzie, że jeżeli jest nam trudno pisać wiadomości tekstowe idąc, to nie powinniśmy tego robić tym bardziej wtedy, kiedy prowadzimy samochód. Miss Południowej Dakoty informuje, że 30 procent wypadków jest spowodowanych właśnie przez używanie telefonu.

Znając życie, mężczyźni mniej będą brali sobie do serca to, co Loren mówi i zapewne bardziej od jej przemowy urzeknie ich jej urok. Tak czy inaczej jednak, z pewnością każdy z chęcią posłucha co ma do powiedzenia. Niestety, Villancourt Miss Ameryki nie została, jednak jak najbardziej pochwalamy jej kampanię uświadamiającą kierowców.

Najnowsze

Scania Black Amber – ciężarowy urok. Galeria

Dla prawdziwych fanów posiadanie ciężarówki Scania V8 czy jazda nią, to za mało. Poświęcają długie godziny, niezmordowanie budując indywidualność. Wielu z nich pewnie ucieszy wiadomość, że po „Dark Diamond" z 2009 roku Scania wypuszcza kolejną, limitowaną serię niezwykłych ciężarówek.

O Scanii Dark Diamond pisałyśmy wcześniej tu.

 

Subtelny tuning w wykonaniu Svempas.
fot. Scania

Bursztyn to przezroczysta, skamieniała kropla złocistobrązowej żywicy. Znaleziony na plaży – często z owadem uwięzionym w środku – jest cenną zdobyczą. Można go oprawić i nosić jako elegancką ozdobę.

„Black Amber” czyli tak zwany czarny bursztyn, w głębokim, ciemnym odcieniu jest bardzo rzadki i przez to niezwykle cenny. Właśnie on zainspirował tegoroczną limitowaną edycję Scania V8. Tym razem legendarna szwedzka firma Svempas, zajmująca się tuningiem ciężarówek, przygotowała pojazd wyjątkowy pod każdym względem. Choć powstanie tylko 100 sztuk, będą oferowane na całym świecie.

 

Jedyne w swoim rodzaju, ciemnobrązowe dzieło „Black Amber” wzbogacone jest grafiką łączącą akcenty matowe i błyszczące oraz chromowanymi detalami. Entuzjaści z pewnością to docenią, my na pewno.

Niesamowita grafika – wspaniały efekt.
fot. Scania

W środku tego unikatu zastaniemy czarne skórzane fotele z pomarańczowym symbolem V8 i czarne skórzane koło kierownicy wykończone wstawkami „Black Amber”. Na tylnej ścianie kabiny znajduje się tablica z numerem egzemplarza i podpisem „Svempy”, 22-calowy monitor LCD, oraz system audio.

Podstawą dla limitowanej serii „Black Amber” jest nowa generacja Scania V8 przedstawiona w kwietniu 2010 r. Ciężarówki te są dostępne z kabinami Highline lub Topline. Silnik można zamówić w zależności od potrzeb: Euro 5 lub EEV. Auto może być wyposażone w każdy z silników Scania V8, o pojemności 15,6 lub 16,4 l w różnych wariantach. Do wyboru są wersje od 500 KM i 2,400 Nm do niesamowitych 730 KM i 3,500 Nm w najmocniejszym modelu. Samochód jest dostępny jako ciągnik siodłowy lub podwozie.

Każdy pojazd z limitowanej serii Black Amber  jest osobiście podpisany przez założyciela firmy (Sven-Erik Bergendahl „Svempa”) i nosi indywidualny numer od 1 do 100.

Black Amber – wyposażenie specjalne
Na zewnątrz

  • Metaliczny lakier „Black Amber” na kabinie i spojlerach
  • Dekoracyjne, czarne, matowe „płomienie” ze złocistymi, lśniącymi obwódkami
  • Wlot powietrza w kolorze „Black Brilliant”
  • Lusterka zewnętrzne i emblematy przy klamkach w połyskliwym odcieniu

„Piano Black”

  • Wyeksponowane nity mocowania elementów zewnętrznych
  • Ksenonowe reflektory w oprawie w odcieniu „Piano Black” w osłonie przeciwsłonecznej
  • Stopnie wejściowe pokryte anodyzowaną, czarną powłoką
  • Aluminiowe felgi w kolorze „Black Brilliant” z chromowaną osłoną i nakrętkami kół

Na zewnątrz w ciągnikach

  • Metaliczny lakier „Black Amber” na osłonach bocznych i pokrywie akumulatora montowanego na tylnym zwisie
  • Chromowane stopnie na podest roboczy
  • Rury wydechowe z polerowanej stali nierdzewnej, końcówka wydechu udekorowana nitowanym, metalowym panelem
  • Podest roboczy z wykończeniem w kolorze „Black Brilliant”
  • Wstawki V8 w odcieniu „Piano Black” na belce z przyłączami naczepy
  • Emblematy V8 i paski ze szczotkowanego aluminium na osłonach bocznych
  • Światła stop LED na górnej krawędzi spojlerów bocznych
  • Dwa reflektory robocze za kabiną
  • Pomarańczowe światła obrysowe LED na podeście roboczym

 Wnętrze

  • Czarne skórzane fotele z przeszyciem pośrodku i pomarańczowym symbolem V8
  • Kierownica pokryta czarną, perforowaną skórą ze wstawkami w odcieniu „Black Amber”
  • Czerwone światła ostrzegawcze LED na drzwiach
  • Czarna, skórzana mata na tunelu środkowym z pasem nawiązującym do symbolu V8
  • w kolorze „Black Amber”

  • Tablica limitowanej serii „Black Amber” z numerem egzemplarza i podpisem „Svempy”, umieszczona na tylnej ścianie kabiny
  • Czarne dywaniki z czarnym obszyciem przed miejscem kierowcy i pasażera

Multimedia

  • Radio z odtwarzaczem DVD oraz nawigacja z wysuwanym monitorem
  • telewizor LCD 22″
  • nagłośnienie: głośniki 6.5″, aktywny subwoofer 8″, moc 350 W
  • Quad Box umożliwiający kontrolowanie (odbieranie/wyświetlanie sygnału)
  • z czterech kamer

  • Kamera cofania z obiektywem bliskiego i dalekiego zasięgu

 

Najnowsze

Wiatr na drodze groźny?

W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa się czterokrotnie. Badania pokazują, że na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków drogowych.

Prawdopodobieństwo wystąpienia maksymalnych prędkości wiatru w tzw. porywowych typach cyrkulacji wynosi w Polsce ponad 75% w miesiącach od stycznia do marca. Do kategorii silnych wiatrów zaliczane są takie, których prędkość jest równa lub przekracza 11 m/s.

fot. Renault

W sezonie zimowym w Polsce występują one w ciągu 15-30% dni.
– Szczególnie niebezpieczne są porywiste wiatry. Gdy występuje silny podmuch, kierowca musi natychmiast delikatnie dostosować ustawienie kół do kierunku wiatru, aby zrównoważyć jego siłę – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Prędkość porywu wiatru może być nawet 2,5 raza większa od jego średniej prędkości danego dnia. Kierowcy są bardziej narażeni na porywiste wiatry na otwartych odcinkach dróg, mostach, a także gdy wyprzedzają np. samochody ciężarowe.

Im większy i wyższy samochód, tym większa powierzchnia oddziaływania siły nacisku i większe niebezpieczeństwo zepchnięcia samochodu z toru jazdy. Silny wiatr może zarówno spychać nasz samochód z drogi jak i spowodować, że pojazd innego uczestnika ruchu może nagle przeciąć nasz tor jazdy. Niezbędna jest szczególna koncentracja kierowcy, trzymanie obu rąk na kierownicy i dostosowanie prędkości do panujących warunków. Im większa prędkość samochodu, tym dalej silny podmuch może przesunąć pojazd zanim odzyskamy nad nim kontrolę. 

W czasie takich warunków atmosferycznych na drodze mogą pojawić się śmieci niesione przez wiatr, gałęzie, a nawet zniszczone drzewa. Należy zwolnić i ostrożnie podjeżdżać do elementów leżących na jezdni. Szczególnie, gdy podróżujemy po zmroku i światła reflektorów mogą je zniekształcać. 

Czynnikiem, który znacznie zwiększa zagrożenie w czasie silnego wiatru, jest zmniejszenie siły przyczepności koła do podłoża na skutek zalegającej na jedni warstwy wody, lodu lub śniegu. Dodatkowo przyczepność zmniejsza się, gdy wykonujemy manewr skręcania lub hamujemy.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault, Nordic Road and Transport Research, Insytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej

 

Najnowsze

Czołgi w e-kamuflażu

Technologia wojskowa idzie do przodu - zielony czy też żółty kamuflaż to już nieco przestarzałe rozwiązanie. Brytyjska firma BAE System rozpoczęła prace nad kamuflażem, który pozwoliłby czołgom wmieszać się dyskretnie w otoczenie.

Nowoczesny kamuflaż brytyjskiej armii – świetny pomysł, czy marnotrawienie pieniędzy?
fot. telegraph.co.uk

Niezależnie od tego, czy będzie to pustynia, las czy góry – czołgi z nowoczesnym kamuflażem mają być niczym kameleony – dopasowywać się kolorami do otaczającej je rzeczywistości. Dzięki temu będą trudniejsze do zauważenia niż te z dotychczasowym kamuflarzem.

Nowa technologia nazywa się e-ink (w tłumaczeniu na język polski e-atrament) i polega na tym, że cały pojazd pokryty jest czujnikami i specjalnymi monitorami wyświetlającymi obraz podobny do otoczenia, w jakim akurat czołg się porusza.

Póki co, jest to na razie jedynie pomysł koncepcyjny, jednak BAE System robi wszystko, by w ciągu najbliższych pięciu lat wprowadzić tę technologię w życie. Czy to oznacza, że armia Brytyjczyków w Afganistanie już niedługo będzie niezauważalna? Trudno stwierdzić – wciąż nierozwiązane pozostają takie problemy jak cień poruszającego się pojazdu, czy też kurz osadzający się na nim.

Najnowsze

Mitsubishi Concept Global Small dla kobiety?

Osiemdziesiąty pierwszy salon samochodowy w Genewie (1-13 marca 2011) będzie miejscem prezentacji koncepcyjnego modelu Mitsubishi Concept Global Small. Auto z założenia ma być kompaktowe, niedrogie i oszczędne. Czyli idealne dla kobiety?

Samochód ma wejść do produkcji w nowej, trzeciej już fabryce firmy MMC w Tajlandii w marcu 2012 roku.

Przód nadwozia nieco obły…
fot. Mitsubishi
Groźnie zmrużone reflektory nieco ożywiają auto.
fot. Mitsubishi

Producent zapewnia, że samochód będzie oferował zwrotność oraz łatwość obsługi i prowadzenia typową dla aut kompaktowych. Jednocześnie pojazd ma posiadać funkcjonalne wnętrze, które z powodzeniem pomieści pięć dorosłych osób.

fot. Mitsubishi

Mitsubishi zamierza wprowadzić to auto na rynek, chwaląc się najniższym w swojej klasie zużyciem paliwa oraz poziomem emisji CO2 o wartości 90 g. Jak to zamierza uzyskać? Stosując m.in.:

  • system wyłączania silnika podczas postoju, montując silniki o pojemności od 1 do 1,2 litra oraz system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, a także ograniczając opory silniku, przekładni CVT nowej generacji, układzie hamulcowym i w oponach.
  • Z tyłu auto przypomina nieco Opla Corsę.
    fot. Mitsubishi
    Zgrabny spojler dodaje autu charakterku.
    fot. Mitsubishi

    Lista zaprezentowanych aut Mitsubishi na targach w Genewie 2011:

    Nazwa modelu Uwagi
    MITSUBISHI Concept Global  Small Pojazd koncepcyjny, model demonstracyjny
    i-MiEV Model w wersji europejskiej
    ASX Model w wersji europejskiej, RVR w Japonii, Outlander Sport w USA
    Outlander   
    Pajero Montero lub Shogun na niektórych rynkach
    L200 Produkowany w Tajlandii
    Lancer Sportback Galant Fortis Sportback w Japonii
    Lancer Evolution Lancer Evolution X w Japonii
    Colt Produkowany w Europie

     

    Najnowsze