Męski punkt widzenia: Motoryzacja a kobiece radio

Od ponad pół roku w adresującym swój program do kobiet Radiu Kolor prowadzę motoryzacyjne pasmo Motoniedziela. Wrażenia związane z tworzeniem audycji o takiej tematyce dla tej grupy odbiorców bywają zaskakujące.

Od kwietnia 2012 na antenie warszawskiego Radia Kolor 103 Fm regularnie pojawia się prowadzona przeze mnie audycja Motoniedziela (niedziela, 17.00 – 19.00). Program ten z założenia  jest  interaktywny, ponieważ polega w dużej części  na zbieraniu i przekazywaniu informacji o aktualnej sytuacji na ulicach (niedzielne popołudnia i wieczory to dla wielu z nas czas powrotu do miasta z weekendu). Prowadząc audycję bardzo szybko przekonałem się, że dużo lepszym źródłem informacji niż internetowe komunikatory trafficowe czy lokalne portale informacyjne są telefony od słuchaczek i słuchaczy, którzy akurat słuchają radia w samochodzie. Najczęściej wieści z tras (zarówno te dobre, jak i złe) przekazują panie.

Michał Dobrołowicz prowadzi program motoryzacyjny w Radiu Kolor
fot. z archiwum Michała Dobrołowicza

Gdy słyszę hasło „Kobiety i motoryzacja” myślę o ostatnich kilku miesiącach spędzonych przed mikrofonem Motoniedzieli. Mam kilka refleksji związanych z kobiecym podejściem do podróży samochodem, wyłaniającym się z telefonów i e-maili do studia. Oto one:

1. Kobiety zadają ekspertom konkretne pytania poruszające „ludzki” aspekt motoryzacji (gdy w studiu gościł ekspert od egzaminów w WORD-zie, panie dzwoniły do studia z pytaniem o prawo jazdy dla osób niesłyszących; gdy gościem audycji był instruktor bezpiecznej jazdy, słuchaczki pytały o bezpieczny sposób przewożenia zwierząt na tylnym siedzeniu i konieczność zapinania pasów w czasie ciąży). Przykłady można mnożyć.

2. Bardzo różni się sposób podawania informacji o korkach i utrudnieniach. Podczas gdy „męski” telefon brzmi zwykle: „Na siódemce korek w Tarczynie w kierunku Warszawy”, to ta sama informacja podana przez słuchaczkę wygląda tak: „Od strony Radomia do Warszawy jedzie się wolniej, ale podobno można skręcić w lewo przy Wólce Kosowskiej i pojechać przez Nadarzyn i tam do ósemki nie ma korków”.

3. Jeśli miałbym w skrócie określić, co moim zdaniem charakteryzuje kobiece podejście do motoryzacji, zawarłbym to w jednym słowie – antycypacja. To od słuchaczek dostaję informację o tym, ile trzeba czekać na wymianę opon na zimowe, gdzie można kupić litr benzyny 95 za 5,41 zł w centrum Warszawy czy jaki jest najlepszy sposób na bezstresową podróż z dzieckiem. To słuchaczka przysłała mi e-mail, w którym ostrzegała przed niebezpiecznym dla zdrowia płynem do spryskiwaczy zawierającym za dużo metanolu. Zanim ten temat stał się głośny medialnie, ostrzeżenie w tej sprawie padło na naszej antenie (dzięki słuchaczce Ani).

4. Z e-maili i telefonów do studia wynika też obraz kobiety-kierowcy „pamiętającej”. Co to oznacza? Nie zapomnę listopadowego telefonu, po dużych opadach śniegu, w którym słuchaczka dziękowała kierowcy, który tego dnia pomógł jej wyciągnąć samochód z rowu. Nie zliczę liczby rozmów, w których pojawiał się wątek dziękowania sobie światłami za udostępnienie możliwości włączenia do ruchu. Inicjatorkami tych tematów na antenie były niemal zawsze panie.

Podejście do motoryzacji wśród kobiet i mężczyzn jest nieco inne. Moje doświadczenia związane z dziesiątkami rozmów ze słuchaczami tylko to potwierdzają. Prawdę mówiąc mnie zdecydowanie bardziej odpowiada „kobiece” podejście do podróży samochodem: Z zaplanowaną alternatywną trasą na wypadek, gdyby był korek, z informacją o cenach benzyny w okolicy i wzajemnej pomocy na ulicy. Ale podróż samochodem, tak naprawdę, chyba nie ma płci?

Życzę wszystkim, bez względu na płeć, szerokiej drogi!

P.S. Szczególnie dziękuję stałym słuchaczkom, bez których maila czy telefonu audycja nie ma tempa: Ani, Karolinie, Agnieszce.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

103 kilometry na godzinę 🙂

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze