Katarzyna Frendl

McLaren Artura – pierwsza hybryda zarejestrowana w Polsce. Cena powala

McLaren Artura wyjechał na warszawskie ulice. Cena egzemplarza i jego parametry robią wrażenie.

Spis treści

McLaren Artura to supersamochód, który wszedł na rynek jako pierwsza seryjnie produkowana hybryda (High-Performance Hybrid – HPH). To pierwszy model zbudowany na bazie nowej, karbonowej konstrukcji McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA).

Lekkie nadwozie ma konstrukcję opartą na superformowanym aluminium i włóknie węglowym.

McLaren Artura

McLaren Artura – silnik

Wrażenie robi z pewnością jeden z najlepszych stosunków mocy do masy własnej: to 488 KM na tonę (przy najniższej masie suchej, wynoszącej zaledwie 1.395 kg). Nawet zalany płynami Artura jest najlżejszy w swojej klasie – masa własna (wg DIN) wynosi 1.498 kg.

Do napędu Artury przeznaczono podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów oraz silnik elektryczny – całość układu ma łączną moc 680 KM i maksymalny moment obrotowy 720 Nm.

Moc samego silnika V6 to 585 KM – wartość zbliżona do 200 koni mechanicznych w przeliczeniu na litr pojemności silnika – i 585 Nm momentu obrotowego.

McLaren Artura – przyspieszenie

Silnik elektryczny o mocy 95 KM wytwarza chwilowy moment obrotowy do 225 Nm, zapewniając godną supersamochodu McLarena reakcję przepustnicy i drapieżne przyspieszenie:

  • 0-100 km/h w 3,0 sekundy;
  • 0-200 km/h w 8,3 sekundy;
  • 0-300 km/h w 21,5 sekundy.

McLaren Artura – dane techniczne

Artura, według producenta, jest najbardziej paliwo- i energooszczędnym modelem wyprodukowanym przez McLarena. Akumulator o pojemności 7,4 kWh ma mu zapewniać zasięg do 30 km przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną.

W konfiguracji z silnikiem pracuje ośmiostopniowa skrzynia biegów, zintegrowana z pierwszym, elektronicznym mechanizmem różnicowym McLarena.

Nowa jest także koncepcja tylnego zawieszenia, unowocześniony elektro-hydrauliczny układ kierowniczy i proaktywny system tłumienia drgań (Proactive Damping Control), które mają mieć wpływ na zwinność, stabilność i dynamikę samochodu.

Auto osadzono na oponach Pirelli P Zero Corsa, które mają zapewniać zbliżone parametry jak torowe opony P Zero Trofeo R, w które wyposażany jest model 600 LT.

McLaren Artura

Dane techniczne McLaren Artura

Konfiguracja silnikaSilnik widlasty V6 M630, pojemność: 2 993 cm3, podwójne doładowanie; napęd hybrydowy z elektrycznym silnikiem tarczowym
Układ napęduWzdłużny, na tylną oś
Moc w KM (bhp/kW) @ rpm680 KM (671/500): 585 KM (577/430) @ 7.500 rpm z silnika spalinowego; 95 KM (94/70) z silnika elektrycznego1
Moment obrotowy w Nm (lb ft) @ rpm720 (531): 585 (431) @ 2.250-7.000 rpm z silnika spalinowego; 225 (166) z silnika elektrycznego 1
Skrzynia biegów8-stopniowa SSG (silnik elektryczny w funkcji biegu wstecznego) z elektronicznym mechanizmem różnicowym (E-diff). Tryby Electric, Comfort, Sport i Track
Układ kierowniczyElektrohydrauliczny; ze wspomaganiem
PodwozieKarbonowy monokok MCLA; ramy tylna i przednia oraz konstrukcja nadwozia aluminiowe
ZawieszenieAutonomiczne amortyzatory adaptacyjne, przód: podówjne wahacze aluminiowe, tył: wahacz górny z układem łączników dolnych. Proaktywny system tłumienia drgań (PDC). Tryby Comfort, Sport i Track.
Układ hamulcowyTarcze karbonowo-ceramiczne (przód: 390 mm; tył: 380 mm); zaciski hamulcowe z kutego stopu aluminium (przód: 6-tłokowe; tył: 4-tłokowe)
Koła (w calach)Przód: 19 x 9J; tył: 20 x 11J
OponyPirelli P-ZERO™ i Pirelli P-ZERO™ Corsa oraz Pirelli P ZERO™ opony zimowe w technologii Pirelli Cyber Tyre® Przód: 235/35Z/R19 91Y tył: 295/35/R20 105Y
Długość, mm (cale)4 539 (179)
Rozstaw osi, mm (cale)2 640 (104)
Wysokość, mm (cale)1 193 (47)
Szerokość, lusterka rozłożone, mm (cale)2 080 (82)
Szerokość, lusterka złożone, mm (cale)1 976 (78)
Szerokość, bez lusterek, mm (cale)1 913 (75)
Ślad (do środka obszaru kontaktu bieżnika z podłożem), mm (cale)Przód: 1 650 (65); tył: 1 613 (63,5)
Najniższa masa sucha, w kg (w funtach)1 395 (3 075)
Masa własna wg DIN [płyny + 90% paliwa], w kg (w funtach)1 498 (3 303)
Pojemność zbiornika paliwowego, w l (Wielka Brytania /USA; w galonach)72 (15,8/19)
Pojemność użytkowa akumulatora7,4 kWh
Czas ładowania baterii2,5 h do poziomu 80% naładowania (z zastosowaniem kabla EVSE)
Zasięg wyłącznie przy zasilaniu elektrycznym (km/mile)30/19*
Maksymalna prędkość przy zasilaniu elektrycznym130 km/h (81 mph)*
Pojemność bagażnika, w l160

Osiągi

0-97 km/h (0-60mph)3,0 sekundy*
0-100 km/h (0-62mph)3,0 sekundy *
0-200 km/h (0-124mph)8,3 sekundy *
0-300 km/h (0-186mph)21,5 sekundy *
0-400 m / ¼ mili10,7 sekundy *
Prędkość maksymalna330 km/h – limit elektroniczny
200-0km/h (124 mph-0), długość drogi hamowania w m126*
100-0km/h (62 mph-0) długość drogi hamowania w m31*

Wydajność energetyczna i paliwowa

Emisje CO2, g/km wg norm WLTP EU (łącznie)129*
Zużycie paliwa wg norm WLTP EU I/100km/ (Wielka Brytania: mile/ galon)
ŁącznieTBC/>50*
NiskieTBC/TBC
ŚrednieTBC/TBC
WysokieTBC/TBC
UltrawysokieTBC/TBC
Zużycie paliwa (USA: mile/ galon)
W mieścieTBC
Na autostradzieTBC
ŁącznieTBC

Gwarancja

Samochód (lata/km)5/75 000
Bateria akumulatorowa (lata/km)6/75 000
Pomoc drogowa (lata/mile)5/bez limitu
Karoseria (przedziurawienia) (lata/mile)10/ bez limitu

McLaren Artura – wnętrze

Wnętrze wyposażono we wszelkie udogodnienia znane z aut osobowych, które są dostępne w większości bez odrywania rąk od kierownicy. Zastajemy tu też system informacyjno-rozrywkowy z ośmiocalowym ekranem dotykowym HD, umożliwiającym konfigurowanie systemów wspomagania kierowcy (ADAS). W Arturze także zsynchronizujemy smartfon z systemem multimedialnym auta.

McLaren Artura – cena w Polsce

W Wielkiej Brytanii do wyboru są cztery specyfikacje – cena bazowej to 185 500 GBP.

Polski nabywca musiał zapłacić za McLarena Arturę 325 000 złotych brutto w bazowej wersji. Otrzymał 5 lat gwarancji na samochód, 6 lat gwarancji na akumulator i 10 lat gwarancji na karoserię.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze