Katarzyna Frendl

Mandat na raty? Czy rozłożenie mandatu na raty jest możliwe w 2022 roku? Sprawdzamy!

Otrzymana korespondencja, której nadawcą jest Główny Inspektorat Transportu Drogowego oznacza zwykle kłopoty i konieczność zapłaty mandatu za wykroczenie drogowe. Doradzamy jak rozłożyć mandat na raty.

Spis treści:

Czy płacenie mandatu na raty jest możliwe? Czy trzeba składać specjalny wniosek, aby się ubiegać o mandat na raty rozłożony, a jeśli tak, to jaki i gdzie? Zacznijmy od podstaw. Piszemy tu o sytuacji, gdy otrzymujemy mandat np. za przekroczenie prędkości na odcinkowym pomiarze prędkości lub po prostu – fotoradar zrobił nam zdjęcie (urządzenia Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), a odpowiedni organ ustalił, że to my siedzieliśmy wówczas za kierownicą.

Mandat karny za wykroczenie polegające na naruszeniu przepisów ruchu drogowego, które zarejestrowane zostało przez urządzenie rejestrujące (bramki nad drogą, fotoradar), jest doręczany za pośrednictwem poczty tradycyjnej listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Na druku mandatu wskazany jest indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.

Ważne:
nałożenie takiego mandatu nie może nastąpić po upływie 60 dni od dnia ustalenia sprawcy.

W przypadku, gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna (przedsiębiorstwo, firma, zakład), mandat za niewskazanie kierującego może być nałożony między innymi na właściciela firmy lub innego pracownika zobowiązanego do wskazania kierującego danym autem.

Sprawca został wskazany, otrzymał korespondencyjnie mandat kredytowany, ale nie stać go na jego opłacenie. Co może zrobić, aby rozłożyć mandat na raty 2022?

Dowiedz się też:
Mandat za nieprawidłowe parkowanie w 2022 roku. Jaka kara grozi za parkowanie na kopercie dla niepełnosprawnych?

Czy można zapłacić mandat na raty?

W dobie galopujących cen, w których nie każdego stać na opłacanie ważnych, życiowych potrzeb, warto wiedzieć, że gdy przytrafi nam się przekroczenie prędkości, to mandat karny można zarówno umorzyć w całości lub części, ale także można ubiegać się o odroczenie terminu jego spłaty lub rozłożenie na raty należności z tytułu mandatu.

Mandat można rozłożyć na raty na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305) 

Strona może ubiegać się o: umorzenie w całości, umorzenie w części, rozłożenie na raty oraz odroczenie terminu spłaty należności Skarbu Państwa, z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych, kar porządkowych, kar pieniężnych nałożonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz należności cywilnoprawnych.

Brzmi sprytnie? Niestety, takich przebiegłych kierowców w Polsce jest mnóstwo i administracja musi poznać prawdziwe argumenty, najlepiej udokumentowane, aby móc rozważać umorzenie czy płatność ratalną. Mamy podstawy, aby zaświadczyć o braku możliwości spłaty? Co zatem musimy zrobić?

Jak rozłożyć mandat na raty?

Mandat kredytowany na raty można rozłożyć dopiero po uzyskaniu zgody odpowiedniego działu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Jak o nią wystąpić? Trzeba złożyć odpowiedni wniosek o mandat na raty. Ale zacznijmy od sytuacji, czy można rozłożyć mandat na raty bez wniosku?

Mandat na raty bez wniosku

Gdybyśmy chcieli np. rozłożyć mandat 500 zł na raty, bez wypisywania żadnego wniosku, to niestety takiej możliwości nie ma. Co więcej, gdy zapomnimy, lub świadomie nie spłacimy mandatu, to możemy się narazić na nieprzyjemności. Według art. 98 § 3 kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia mandat karny kredytowany powinien być uiszczony w terminie 7 dni od daty odebrania mandatu. Gdy zatem przekroczymy ten termin możemy spodziewać się wkrótce wystawienia tytułu egzekucyjnego przez Urząd Skarbowy. Jak nie trafić na drogę egzekucyjną? Sporządzić odpowiedni wniosek, bo mandat na raty bez wniosku nie jest możliwy.

Mandat na raty wniosek

Rozłożenie na raty mandatu może nastąpić wyłącznie na pisemny wniosek ukaranego. Oczywiście składamy go dopiero po przyjęciu mandatu, czyli po pokwitowaniu odbioru przesyłki pocztowej zawierającej mandat.

  • w pierwszej kolejności wypełniamy i odsyłamy formularz;
  • po otrzymaniu druku mandatu, należy złożyć wniosek o rozłożenie na raty bądź zmniejszenie kwoty.

Jak rozłożyć mandat na raty za pomocą wniosku? Trzeba go odpowiednio umotywowować. To może być niespodziewana sytuacja rodzinna, utrata pracy, czy inne nieprzewidziane okoliczności, które wpłynęły na obniżenie możliwości regulowania naszych należności w terminie.

Warto wiedzieć!
Jeśli masz kilka mandatów karnych, możesz złożyć jeden wniosek o rozłożenie na raty do wszystkich należności.

Gdzie złożyć wniosek o rozłożenie mandatu na raty?

Wniosku nie można złożyć telefonicznie, nie pozwalają na to obowiązujące przepisy. Należy go przesłać w następujący sposób:

  • przesłać do GITD Biuro Finansowe, Wydział Windykacji i Rozliczeń, adresując: GITD Biuro Finansowo Gospodarcze, Wydział Orzecznictwa, Aleje Jerozolimskie 94 00-807 Warszawa, powołując się na nr i serię mandatu.
  • doręczyć osobiście do siedziby GITD, przy Al. Jerozolimskich 94 w Warszawie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 16.15;
  • przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP.

Wniosek o rozłożenie mandatu na raty – do pobrania

W każdym wyżej wymienionym wariancie należy powołać się na nr i serię mandatu. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej – obecnie wynosi to dziesięć złotych. Koniecznie należy do wniosku dołączyć wszystkie załączniki, dokumenty, informacje, które potwierdzają wszystko to, co opisaliśmy. Urzędnik nie uwierzy nam na słowo we wniosku, a wszystkie załączniki zostaną skrzętnie przejrzane.

Mandat na raty EPUAP

A jak złożyć mandat na raty online? Wystarczy zalogować się na swój profil zaufany za pośrednictwem platformy EPUAP i wysłać wniosek do odpowiednio wybranego organu, w tym wypadku Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

mandat na raty

Rozłożenie mandatu na raty – co trzeba napisać we wniosku?

Jak napisać wniosek, aby nasz mandat 500 zł na raty został przyjęty? Nie ma jasnych wytycznych, w jakich sytuacjach urzędnik może umorzyć, lub rozłożyć na raty mandat osobie wnioskującej. Wiadomo natomiast, że kieruje się nie tylko empatią, ale – w przypadkach uzasadnionych – ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym. Jest to jednak decyzja podejmowana w ramach uznania administracyjnego. Pomóc może też wypełnienie oświadczenia o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku.

W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa administracyjna kara pieniężna.

Jak zapłacić mandat na raty?

Płacenie mandatu na raty wydaje się proste – wystarczy opłacić ustanowioną kwotę we właściwym terminie za pomocą przelewu bankowego. Można jednak także udać się do jednostki terenowej GITD i tam, w kasie, opłacić jedną lub kilka rat.

Najprościej jednak wykonać przelew z internetowego konta, nawet bez wychodzenia z domu. W innym przypadku możemy wypełnić druk przelewu na poczcie i w ten sposób zrealizować swoją płatność.

Najlepiej zapłacić taki rozdzielony mandat na raty online – wystarczy konto i szybki przelew.

Mandat na raty 2022 a Urząd Skarbowy

Skoro już wiemy, że jak rozłożyć mandat na raty, to warto też nadmienić, że zarówno brak spłaty raty w określonym czasie lub niesporządzenie wniosku o rozłożenie mandatu na raty również w określonym czasie może w efekcie skutkować wszczęciem egzekucji skarbowej. Systematyczne wpłaty za wystawiony mandat powinny powstrzymać Urząd Skarbowy przed wystawieniem tytułu egzekucyjnego, to jednak musimy też pamiętać, że samo wniesienie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności nie wstrzymuje wszczęcia lub prowadzenia wszczętego postępowania egzekucyjnego, bo zgodnie z art. 56 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1427 z późn. zm.):

postępowanie egzekucyjne zostanie zawieszone dopiero w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku strony i wydania decyzji o rozłożeniu na raty albo odroczeniu terminu płatności obowiązku wynikającego z nałożonej kary.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze