Karolina Chojnacka

Lekarze i pielęgniarki zasiądą na trybunach GP Włoch

Ferrari ujawniło, że 250 lekarzy i pielęgniarek, którzy w najtrudniejszym momencie pandemii na pierwszej linii frontu walczyli z COVID-19, weźmie udział w Grand Prix Włoch, które rozegra się w ten weekend na Monzie.

Od czasu inauguracji tegorocznego sezonu Formuły 1 wszystkie wyścigi odbywały się za zamkniętymi bez udziału kibiców. Wszystko to miało związek ze ścisłymi protokołami bezpieczeństwa, które miały chronić zawodników i pracowników F1 przed zarażeniem koronawirusem. Grand Prix Włoch będzie pierwszą rundą w sezonie, którą fani obejrzą na żywo.

250 lekarzy i pielęgniarek będzie gośćmi Automobile Club d’Italia, który jest promotorem Grand Prix Włoch.

Zespół Ferrari wydał specjalny komunikat w tej sprawie:

Podobnie jak wszystkie inne wyścigi rozgrywane do tej pory w tym roku, Grand Prix Włoch odbędzie się za zamkniętymi drzwiami i dlatego pod koniec wyścigu nie będzie tradycyjnej inwazji fanów na tor.

Jednak na trybunach będzie 250 bardzo wyjątkowych osób, oczywiście zdystansowanych społecznie: lekarze i pielęgniarki będą gośćmi na torze. To symboliczne podziękowanie za odwagę, poczucie obowiązku i altruizm pracowników pierwszej linii frontu w walce z COVID-19.

Przeczytaj też: F1 będzie ścigać się na Monzy do co najmniej 2025 roku!

Mimo wsparcia kibiców, Ferrari czeka na Monzy trudny weekend. Tegoroczny bolid Scuderii SF1000 nie spełnia oczekiwań kierowców, zespołu oraz tifosi. W tym sezonie z topowego zespołu Ferrari stało się zespołem ze środka stawki, a czasami nawet jej końca.

Charles Leclerc, który rok temu przywiózł Ferrari pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Włoch od dziewięciu lat, powiedział wprost, że zespół jest przygotowany na „trudny weekend”:

Mimo wszystko nie brakuje nam motywacji do tej rundy. Dołożymy wszelkich starań, aby uzyskać jak najlepszy wynik.

Jego kolega zespołowy, Sebastian Vettel, dodał:

Przyjeżdżamy na Monzę, wiedząc, że trudno będzie być liderem w ten weekend. Ostatni wyścig tutaj nie był dla mnie prosty i doskonale zdajemy sobie sprawę, że tak będzie i tym razem.

Mamy specjalny pakiet aerodynamiczny, który, mamy nadzieję, uczyni SF1000 bardziej konkurencyjnym. Niemniej jednak nasz cel w ten weekend jest taki sam jak zawsze: maksymalnie wykorzystać nasz pakiet i zabrać do domu jak najwięcej punktów.

Przeczytaj też: MonzaDays 2020 – lekcja pit-stopu w Muzeum Alfy Romeo i parada samochodów na torze

Najnowsze

Hyundai pokazał pierwsze zdjęcia modelu Tucson nowej generacji. Wnętrze zaskakuje!

Hyundai przedstawił pierwsze zdjęcia modelu Tucson nowej generacji. Uwagę zwraca bardzo odważne, kanciaste nadwozie i nowoczesne światła. We wnętrzu natomiast znajdziemy awangardowy kokpit z dualnym układem ekranów. Światowa premiera odbędzie się cyfrowo już 15 września.

Zaawansowana stylizacja nadwozia Tucsona nowej generacji wykorzystuje ona linie, powierzchnie, kąty i kształty do tworzenia kinetycznych detali.Parametryczne ukryte światła wywierają mocne pierwsze wrażenie ponieważ zostały płynnie wkomponowane w grill przypominający klejnot i stają się widoczne dopiero po ich włączeniu przez kierowcę.

Hyundai pokazał pierwsze zdjęcia modelu Tucson nowej generacji. Wnętrze zaskakuje!

Długa maska, krótkie zwisy i większy rozstaw osi, nadają mu smukłego charakteru nadwozia coupé. Całość sprawia wrażenie ciągłego ruchu do przodu, nawet podczas postoju. Naprężone, muskularne kształty płynnie łączą się z kanciastymi nadkolami, a stylowe felgi aluminiowe dopełniają mocnej i dynamicznej sylwetki.

Hyundai pokazał pierwsze zdjęcia modelu Tucson nowej generacji. Wnętrze zaskakuje!

Ewolucję układu wewnętrznego Tucsona dostrzeżemy w niższym osadzeniu wyświetlacza cyfrowych zegarów i rezygnacji z obudowy zestawu wskaźników. Pionowa forma w pełni wkomponowanej konsoli środkowej została zainspirowana wodospadem. Dwie srebrne listwy ozdobne biegnące od środka deski rozdzielczej do tylnych drzwi harmonijnie łączą się z wysokiej klasy materiałami utrzymanymi w neutralnych odcieniach.

Światowa premiera online Tucsona Nowej Generacji odbędzie się 15 września o godzinie 02:30 czasu środkowoeuropejskiego. 

Najnowsze

MonzaDays 2020 – lekcja pit-stopu w Muzeum Alfy Romeo i parada samochodów na torze

W ten weekend na torze Monza odbędzie się Grand Prix Formuły 1. Dla uczczenia więzi łączącej słynny torem z Alfą Romeo, Muzeum marki w Arese, przygotowało bogaty program imprez dla wszystkich fanów.

Podczas weekendu GP Włoch, Muzeum Alfy Romeo będzie gospodarzem MonzaDays 2020, by wspólnie ze wszystkimi fanami uczcić historyczną więź światowej marki z legendarnym torem.

Przez dwa dni dominującym tematem będzie Formuła 1, łącząca przeszłość i teraźniejszość. Sesja kwalifikacyjna oraz GP Włoch będą transmitowane na żywo na dużym ekranie w holu Giulii, w otoczeniu samochodów, które zapisały się w historii sportów motorowych, a także bolidu Alfa Romeo Racing Orlen C39 (startującego w Mistrzostwach 2020 roku) i Giulii GTA.

W sobotę, 5 września o godz. 16:00, zaraz po kwalifikacjach, w ramach cyklu imprez zakulisowych, odbędzie się seminarium poświęcone jednemu z rozdziałów historii Alfy Romeo: 4-cylindrowemu silnikowi turbo, który był długo testowany i nigdy „nie dotarł” na tor, częściowo ze względu na zakończenie umowy z zespołem Ligier.

Główna część imprezy, pt. „Pit- Stop, wyzwanie w boksach” odbędzie się w niedzielę 6 września, po GP Włoch. Podczas zorganizowanego wspólnie z zespołem Alfa Romeo Racing Orlen seminarium zaproponowane zostanie unikalne porównanie przeszłości z teraźniejszością. Co się dzieje podczas pit-stopu? Co robi zespół Formuły 1 w tych gorączkowych, fascynujących chwilach, które mogą zaważyć na losie wyścigu? I wreszcie, jak zmieniała się procedura od 1950 roku po dzień dzisiejszy?

O współczesnym pit-stopie dyskutować będą technicy z zespołu Alfa Romeo Racing Orlen. Alessandro Agansati, inżynier systemowy pojawi się w Muzeum osobiście, a Xevi Pujolar, kierownik działu inżynierii toru, połączy się z toru Monza. Pokazane zostaną również wyjątkowe filmy, w których udział wezmą również Beat Zehnder, dyrektor sportowy oraz Camilo Zürcher, Car Chief Antonio Giovinazziego. Dyskusja rozpocznie się od sezonu 2020 i potoczy się wstecz aż do roku 1950, kiedy to nie było pistoletów pneumatycznych do odkręcania śrub koła, a zespół Alfy Romeo składał się z zaledwie 3 osób, które, jak usłyszymy od Lorenza Ardizio, kustosza Muzeum Alfa Romeo, były w stanie przeprowadzić pit-stop w zaledwie 22 sekundy.

Fani i pasjonaci marki będą mogli doświadczyć emocji związanych z szybką zmianą opon, podczas imprezy Pit Stop Experience, której gospodarzem jest Alfa Romeo Racing Orlen. Po uprzedniej rezerwacji, goście mogą uczestniczyć w tym ekscytującym zespołowym wyścigu z czasem zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Dostępność miejsc podlega aktualnym ograniczeniom w zakresie bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego.

Zwieńczeniem wydarzenia będzie „Race Anatomy”, studio podsumowujące GP prezentowane przez Sky Sport F1, i transmitowane na żywo z sali Giulia w Muzeum Alfy Romeo o godzinie 19:00 w niedzielę.

Przez cały weekend, na wewnętrznym torze Muzeum, przed Alfa Romeo Motorhome, odbywać się będą specjalne parady modeli Alfa Romeo ze wszystkich epok. Parada rozpocznie się o godz. 11:00 zarówno w sobotę, jak i niedzielę. Wszystkie imprezy – seminaria, pokazy, Pit Stop Experience, parady – są wliczone w cenę biletu wstępu do Muzeum. Ze względu na reżim sanitarny liczba odwiedzających jest ograniczona a wstęp możliwy jest wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji. Rezerwacji można dokonać e-mailem pod adresem  info@museoalfaromeo.com.

Od godz. 10:00 do godz. 18:00 w sobotę i niedzielę goście będą mogli zwiedzić również Magazyn, w którym zgromadzono setki samochodów, silników, pucharów i innych przedmiotów, które nie są wystawiane na stałe w Muzeum. Wstęp tylko po wcześniejszej rezerwacji.

Więcej informacji i rezerwacje pod adresem: collezione@museoalfaromeo.com. Muzeum Alfy Romeo jest przygotowane na powitanie publiczności przy zachowaniu reżimu sanitarnego, mając na celu ochronę zdrowia zarówno odwiedzających, jak i personelu.

Alfa Romeo zdobyła swoje pierwsze zwycięstwo w GP Monza w 1924 r. z Ascarim za kierownicą GP Tipo P2 i wygrała pierwsze Mistrzostwa Świata Grand Prix na torze Monza w 1925 r. dzięki Gastone Brilli-Periemu, również za kierownicą GP Tipo P2. To zakończyło dwuletni cykl nieprzerwanych zwycięstw, pozwalając zdobyć marce zasłużone laury. Tor Monza był także miejscem innych historycznych wyścigów, zwycięstw i wyzwań: począwszy od GP Włoch w 1931 r., w którym Campari i Nuvolari zwyciężyli za kierownicą Alfy 8C 2300 (samochód zyskał później przydomek „Monza”), po dominację Nuvolariego i Caraccioliego w dwóch wyścigach GP rozegranych na torze Brianza w 1932 roku. Włoscy kierowcy prowadzili wówczas nowy model GP Tipo B, który zwyciężył także w następnym roku.

Po II wojnie światowej, Alfetta zdominowała pierwsze dwa mistrzostwa Formuły 1, a GP Włoch nadal był decydującym wyścigiem. W 1950 roku, Farina triumfował za kierownicą GP Tipo 158. W 1952 roku, Alfa Romeo wycofała się niepokonana z F1, pozostawiając wyścigi i zwycięstwa swoim modelom Sport i Turismo. Tor Monza był miejscem pierwszego zwycięstwa Giulii TZ, a także ojczyzną 4-godzinnych wyścigów – często będących domeną bezkonkurencyjnej GTA – oraz wyścigów długodystansowych na 1000 km. Seria zwycięstw, które doprowadziły Tipo 33 do zdobycia tytułu mistrza świata w 1975 roku, rozpoczęła się rok wcześniej na torze Monza, kiedy to trzy Alfy 33 TT12 „stanęły” na podium przed rozemocjonowaną lokalną publicznością.

Najnowsze

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Niemiecki producent odmłodził model Q2 i już na pierwszy rzut oka uwagę zwracają wydłużone, sportowe linie nadwozia oraz nowe reflektory. Pod maską możemy natomiast znaleźć 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI. Co jeszcze się zmieniło?

Po liftingu Q2 stało się o kilka milimetrów dłuższe i obecnie mierzy 4,21 metra, podczas gdy szerokość (1,79 m.) i wysokość (1,54 m.) pozostały takie same. Współczynnik oporu powietrza: 0,31 (z zawieszeniem sportowym) to najwyższa wartość w tym segmencie.

Projektanci, odmładzając model Q2, również w jego tylnej części zastosowali motyw wielokąta, który charakteryzował już wcześniej linię przodu i ramion. Dyfuzor zintegrowano ze zderzakiem tylnym, a na jego powierzchni znajdziemy przetłoczenia w kształcie pięcioboków. Zmodyfikowano również przód, w tym powierzchnie pod reflektorami, które efektownie wyeksponowano. Ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe jest teraz umieszczona nieco niżej, dzięki czemu przód wydaje się szerszy. Jej grill interpretuje również motyw wielokąta. W liniach wyposażenia „advanced” i „S” pomiędzy grillem, a maską silnika znajdują się wąskie szczeliny.

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Reflektory diodowe są w odmłodzonym Audi Q2 dostępne standardowo, a reflektory Matrix LED – jako opcja. Siedem pojedynczych diod LED umieszczonych we wspólnym module generuje inteligentnie sterowane światła drogowe.W przypadku świateł tylnych klienci mają do wyboru dwie wersje LED – z dynamicznymi kierunkowskazami lub bez nich. Jeśli na pokładzie znajdują się reflektory Matrix LED, dynamiczne kierunkowskazy są standardowo dostępne również w światłach tylnych. Ponadto, reflektory przednie i tylne nowego Q2 emitują ustalone sekwencje świetlne po zablokowaniu i odblokowaniu samochodu.

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Do palety barw tego kompaktowego SUV’a dodano pięć nowych kolorów: zielony Apple to zupełnie nowy dla Audi lakier, a szary Manhattan, niebieski Navarra, szary Arrow i niebieski Turbo są nowościami jeśli chodzi o model Q2. Panele z tworzywa na słupkach C, w zależności od linii wyposażenia mogą mieć kolor lakieru nadwozia lub być utrzymane w odcieniach czerni, szarości lub srebra. 

Wśród opcjonalnego wyposażenia nowego Q2 znaleźć można również sportowe fotele z powiększonymi bokami, dwustrefową, automatyczną klimatyzację oraz dodatkowe ogrzewanie. Bagażnik kompaktowego SUV’a ma wciąż 405 litrów pojemności, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń pojemność ta zwiększa się do 1050 litrów. Elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika oraz hak holowniczy dostępne są opcjonalnie.

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Na polskim rynku, nowe Audi Q2 wyposażane będzie w mocny silnik benzynowy 1.5 TFSI o mocy 150 KM i o 250 Nm momentu obrotowego. 
Siedmiobiegowa skrzynia automatyczna S tronic dostępna jest opcjonalnie. Dla najmocniejszej wersji benzynowej dostępny będzie również napęd na cztery koła quattro. Jego wielopłytkowe sprzęgło przekazujące w razie potrzeby część momentu obrotowego na koła tylnej osi, jest podzespołem zupełnie nowej generacji.

Na życzenie, Audi dostarcza sportowe zawieszenie, które obniża karoserię o dziesięć milimetrów. Alternatywnie, zawieszenie jest dostępne z funkcją regulacji amortyzatorów, co dodatkowo zwiększa zakres dostępnych ustawień zawieszenia. Zawieszenie to zawiera również system Audi drive select dynamic, który jest też dostępny oddzielnie.

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Ofertę felg i opon otwierają felgi 16-calowe z oponami o rozmiarze 205/60, a zamykają dostarczane przez Audi Sport felgi 19-calowe z oponami 235/40. W ofercie znajdziemy też trzy nowe wzory felg. Dzięki prawie 15-centymetrowemu prześwitowi, Audi Q2 dobrze radzi sobie w lekkim terenie, a system kontroli stabilizacji ESC posiada zintegrowany tryb off-road.

Standardowy system Audi pre sense front wykorzystuje radar do obserwacji obszaru przed samochodem w celu uniknięcia wypadków lub zmniejszenia ich dotkliwości.. Systemy opcjonalne są zebrane w trzech pakietach „Drive”, „Safety” i „Parking”.

Odświeżone Audi Q2 zaoferuje 5 mocnych jednostek napędowych: trzy TFSI i dwie TDI

Przedsprzedaż nowego Audi Q2 rozpocznie się na europejskich rynkach jeszcze we wrześniu tego roku. Krótko po rynkowej premierze wprowadzona zostanie seria limitowana edition one. Samochód tej serii polakierowany będzie w kolorze zielonym Apple lub szarym Arrow. Zderzaki z linii S w kontrastowym kolorze szarym oraz duży spoiler na tylnej krawędzi dachu dodają autu dodatkowych akcentów. Elementy ozdobne – obudowy lusterek i pierścienie w logo Audi – pomalowano na czarno. Reflektory Matrix LED, 19-calowe felgi od Audi Sport i sportowe zawieszenie, jeszcze bardziej podkreślają wygląd tego limitowanego modelu.

Najnowsze

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Kia Motors Polska ogłosiła właśnie ceny modelu Stonic, który poddano licznym modyfikacjom, obejmującym m.in. gamę silników oraz ofertę zaawansowanych systemów zarówno łączności ze światem zewnętrznym, jak i asystujących. Sprawdzamy, ile będzie kosztować odświeżony Stonic!

W tym roku, jak do tej pory, najpopularniejszą wersją silnikową Kia Stonic była 120-konna 1.0 T-GDi, która stanowiła 56% sprzedaży. Wiele wskazuje na to, że – po wprowadzeniu do oferty odmiany z zespołem napędowym typu mild-hybrid o identycznej mocy – najchętniej wybieraną będzie właśnie tzw. miękka hybryda.

Za Stonica z zespołem napędowym typu mild-hybrid, w zależności od wersji, trzeba zapłacić od 71 490 zł (wersja M) do 89 990 zł (wersja GT Line). Popyt na pozostałe odmiany silnikowe – 84-konną 1.2 DPI i 100-konną 1.0 T-GDi – powinien rozłożyć się równomiernie. Wszystko wskazuje również na to, że nabywcy nowego Stonica w dalszym ciągu często będą decydować się na samochód wyposażony w przekładnię dwusprzęgłową o siedmiu biegach, która może pracować w trybie automatycznym. Kia oferuje ją w połączeniu z dwoma silnikami – 100- i 120-konnym T-GDi. Dopłata wynosi 6000 zł.

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Kia Stonic po faceliftingu będzie dostępna z nowym zespołem napędowym EcoDynamics+ typu mild hybrid z silnikiem benzynowym. Zespół napędowy składa się z nowego 1,0-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego, z bezpośrednim wtryskiem paliwa) z rodziny Smartstream oraz układu MHEV z instalacją elektryczną o napięciu 48 V. Kompaktowy akumulator litowo-jonowy z instalacją elektryczną o napięciu 48 V zasila silnik elektryczny, który może pracować zarówno jako rozrusznik, jak i generator (MHSG). MHSG nie tylko wydłuża czas, kiedy silnik spalinowy może być wyłączony, ale również potrafi zasilić zespół napędowy dodatkowym momentem obrotowym.

Nowy zespół napędowy EcoDynamics+ jest dostępny z systemem Drive Mode Select, który pozwala na wybór profilu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normal.

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Kia Stonic z zespołem napędowym EcoDynamics+ jest dostępna z nową mechaniczną skrzynią biegów (iMT). Dzięki systemowi „clutch-by-wire” przekładnia ta zapewnia jednocześnie większą wydajność układu MHEV i niższą emisję CO2. Od kierowcy wymaga natomiast takiego samego zaangażowania w prowadzenie samochodu, jak tradycyjna mechaniczna skrzynia biegów. Różnica polega na tym, że sprzęgło w przekładni iMT jest sterowane elektrycznie zamiast mechanicznie. Skrzynia biegów iMT doskonale współpracuje z układem MHSG i pozwala wyłączyć silnik spalinowy wcześniej niż czyni to klasyczny system start-stop.

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Obydwie skrzynie biegów – iMT i 7DCT – umożliwiają jazdę w trybie „żeglowania” z wyłączonym  silnikiem spalinowym w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji. System działa przy prędkościach do 125 km/h, a silnik włącza się ponownie, gdy tylko kierowca 

Kia Stonic po faceliftingu może być wyposażona w system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, zintegrowany z nawigacją i systemem UVO Connect drugiej generacji, który zapewnia dostęp do licznych funkcji online.

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Dostępne są nowe 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, a także dwa nowe kolory lakieru nadwozia – Perennial Grey i Sporty Blue. Paleta lakierów liczy dziewięć kolorów. Ponadto nowa jest oferta łączenia kolorów nadwozia i dachu, co stwarza możliwość większej personalizacji wyglądu Stonica.

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

Zmodernizowany Stonic, w zależności od specyfikacji, jest wyposażony w kilka zaawansowanych systemów asystujących (Advanced Driving Assistance Systems – ADAS). Należą do nich takie systemy jak:

  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) – system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów i rowerzystów,
  • Lane Keeping Assist (LKA) – asystent utrzymania pasa ruchu,
  • Driver Attention Warning (DAW) – system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy,
  • Blind-Spot Collision Warning (BCW) – system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek bocznych,
  • Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) – system automatycznie zmieniający tor jazdy w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa,

Kia Stonic doczekała się faceliftingu. Znamy ceny w Polsce!

  • Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) – system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości,
  • Smart Cruise Control (SCC) – aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości,
  • Lane Following Assist (LFA) – asystent jazdy utrzymujący pojazd na swoim pasie ruchu,
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania,
  • Rear Occupant Alert (ROA) – system przypominający o sprawdzeniu czy na tylnej kanapie nie zostawiliśmy np. dziecka lub psa.

Kia Stonic po faceliftingu trafi do salonów już we wrześniu i będzie objęta 7-letnią gwarancją marki Kia lub do przebiegu 150.000 kilometrów, która jest standardowa dla wszystkich modeli.

Najnowsze