Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie

Samochód elektryczny może być ładowany na kilka sposobów, które różnią się zarówno prędkością, jak i ceną ładowania – od najtańszego ładowania z domowego gniazda o napięciu 230 V przy pomocy ładowarki prądu przemiennego (AC) po szybkie ładowanie za pośrednictwem ładowarek prądu stałego (DC) o mocy do nawet 150 kW.

Do ładowania akumulatora samochody elektrycznego można stosować zarówno ładowarki prądu przemiennego (AC), jak i prądu stałego (DC). Na czym polega główna różnica między tymi ładowarkami? Wyjaśnimy wam to na przykładzie zdobywcy tytułu Car of the Year Polska 2022 – Forda Mustanga Mach-E.

Ford Mustang Mach-E , jak większość samochodów elektrycznych, obsługuje dwa rodzaje wtyczek – złącze typu 2 (Mennekes), które służy do podłączenia ładowarki prądu zmiennego (AC) i złącze CCS, które daje możliwość podłączenia ładowarki prądu stałego (DC).

Zastosowanie ładowarek prądu przemiennego (AC) jest najwygodniejsze w zaciszu własnego garażu lub miejsca parkingowego, gdy samochód może być podłączony do ładowarki przez kilka godzin. Taki sposób ładowania jest najlepszy z punktu widzenia żywotności akumulatora i stanu portfela. W trasie, kiedy potrzebne jest szybkie doładowanie sporej dawki energii, zapewniającej duży zasięg, auto można podłączyć do szybkiej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy do 150 kW.

Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie
Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie, fot. materiały prasowe / Ford

Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie

W wypadku prądu przemiennego (AC), którego napięcie wynosi 230 V lub 400 V, moc ładowania standardowych ładowarek, do których można podłączyć Mustanga Mach-E, waha się od 2 do 11 kW. Jeżeli ładowarka jest wyposażona w zabezpieczenie EVSE, moc ładowania – w zależności od urządzenia – zwiększa się od 7,4 kW (jednofazowa ładowarka Ford Connected Wallbox) do 11 kW (trójfazowa ładowarka Ford Connected Wallbox). Dzięki zabezpieczeniu EVSE możliwe jest ładowanie prądem o natężeniu 32 A zamiast standardowych 16 A.

Gdy kończą się możliwości ładowarek prądu przemiennego, zaczynają się możliwości ładowarek prądu stałego, które są dostępne w publicznych punktach ładowania. Zazwyczaj moc takich ładowarek waha się od 50 do nawet 350 kW. W tej chwili baterię Mustanga Mach-E można podłączyć do ładowarki prądu stałego o maksymalnej mocy 150 kW. Akumulator Mustanga Mach-E zasilany prądem o takiej mocy dodatkowe 119 km zasięgu potrafi zapewnić po ładowaniu trwającym zaledwie 10 minut. Zaś czas ładowania od 10 do 80% pojemności wynosi jedynie 38 minut w wypadku akumulatora, który może zmagazynować 75 kWh i 45 minut w wypadku baterii, która może zmagazynować 98 kWh.

Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie
Ładowanie samochodu elektrycznego ładowarkami AC i DC, czyli ładowanie tanie kontra szybkie, fot. materiały prasowe / Ford

Warto pamiętać, że ładowanie z wykorzystaniem ładowarek AC jest wolniejsze i tańsze, ale przede wszystkim korzystniejsze z punktu widzenia żywotności akumulatora. Szybkie ładowarki prądu stałego DC są świetnym wyborem w trasie, gdy niezbędne jest ekspresowe uzupełnienie energii. 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze