Kraz z trójramienną gwiazdą?

Rzut oka na ten samochód i pytanie: czy nas oczy nie mylą ? Czyżby powrót legendarnego Kraza 255? Oczywiście to pomyłka, bo to najnowsza, klasyczna ciężarówka Mercedesa - Zetros - nadzieja koncernu  na podbicie rynków miliatrnych oraz... służb leśnych.

Kraz – co ci przypomina widok znajomy ten?
Fot. F. Majewski

Skąd pomysł niemieckich inżynierów na powrót do takiego klasycznego układu konstrukcyjnego, znanego właśnie z konstrukcji  rosyjskich, czy amerykańskich? Przypomnijmy sobie jak Kraz 255 radził sobie w terenie, pomijając wszystkie inne niedoskonałości, jak choćby gigantyczną siłę potrzebną do obrotu kierownicy, czy urywające się przeguby wałów napędowych.

Mercedes projektując Zetrosa sięgnął właśnie po sprawdzoną koncepcję. Co zatem daje układ z silnikiem wysuniętym przez przednią oś? Lepsze rozłożenie masy i naciski na osie, obniżenie środka ciężkości oraz wysokości samochodu. Przez to otrzymujemy lepszą mobilność w terenie, możliwość opancerzenia kabiny cięższym pancerzem oraz możliwość transportu na pokładzie C-130 Hercules.

Zetros uzupełnia typoszereg samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros. Jego główną zewnętrzną cechą charakterystyczną jest kabina typu klasycznego, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu. Zetros z napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6×6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4×4.

Zetros 1833 A 4×4.
Fot. Milcar

Pojazd jest napędzany sześciocylindrową jednostką rzędową OM 926 LA, stosowaną np. w modelu Axor. Ten kompaktowy i lekki turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 7,2 l rozwija moc 326 KM w przedziale 2000-2300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr/min. Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem.

Zetros jest przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie: ma stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych w każdej z osi oraz blokada międzyosiowa. Wytrzymałe osie mają zawieszenia mechaniczne na resorach piórowych oraz zwolnice planetarne w piastach kół. Nośność osi przedniej wynosi maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t), oś tylna (osie tylne) mają nośność 9 t. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14 R20.

Zetros 2733 A 6×6.
Fot. Mercedes

Samochód został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych: dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm. Przewidując trudne warunki eksploatacji takie jak woda i piasek, na wszystkich osiach zastosowano hamulce bębnowe.

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze