Karina Konys

Komora silnika – czyszczenie i konserwacja. Jak to zrobić, żeby nic nie uszkodzić?

Zabieg czyszczenia komory silnika nie jest tak popularny jak czyszczenie karoserii, ale czasem jest równie istotny. Dlaczego powinniśmy wyczyścić komorę silnika i jak to zrobić poprawnie, aby nic nie zepsuć?

Komora silnika narażona jest na wszelkiego rodzaju brud m.in. jeśli samochód nie ma od spodu osłon lub zostały one na skutek eksploatacji zniszczone, to może tamtędy przedostawać się kurz i błoto oraz mogą występować wycieki płynów eksploatacyjnych, których plamy są trudne do usunięcia. Ponadto my sami możemy przyczynić się do ubrudzenia komory podczas nieostrożnego dolewania płynów eksploatacyjnych. Niestety wyczyszczenie komory nie należy do najprostszych czynności i często nie obędzie się bez użycia specjalnie do tego przeznaczonych środków chemicznych.

Po co czyścić komorę silnika?

Zazwyczaj z dbaniem o czystość karoserii nie mamy problemu, ale w przypadku dbania o czystość komory silnika nie jest to już dla nas takie ważne. Dlaczego? Powodów pewnie jest kilka, ale można zgadywać, że dwa główne to lenistwo i niewiedza. Po pierwsze, pod maską zazwyczaj nie mamy się czym pochwalić o ile nie jeździmy Mustangiem, Mercedesem czy innym autem z V8, więc nie chce nam się zabrać za czyszczenie komory. Po drugie, nikt nam nie mówi, że utrzymanie czystości w komorze jest również istotne.

Niestety jest to błąd, ale większość z nas robi tak samo ze swoim wyglądem i zdrowiem – żeby kąpać się co najmniej raz dziennie nie mamy żadnego problemu, ale żeby lepiej się odżywiać to jest już dla nas trudniejsze. Do momentu póki nic nam nie dolega jest w porządku, ale kiedy zacznie się problem z cholesterolem czy wątroba zacznie gorzej pracować, to zaczyna się robić nie ciekawie… ale dziś nie o zdrowiu naszym, tylko naszego auta.

Wracając – komora silnika jest ważną przestrzenią w samochodzie, bo przecież to tam znajduje się serce samochodu, czyli silnik. Jest on jednym z kluczowych elementów samochodu, ponieważ bez niego jazda byłaby nie możliwa, przez co nadal by musiały ciągnąć nas konie. Po co więc czyścić komorę silnika?

Po pierwsze, po to żeby dobrze się prezentowała. Nigdy nie wiadomo, kiedy dojdzie do jakiejś awarii i czy nie będziemy musieli jej otworzyć przy innych ludziach. Dobrze by było aby ujrzeli śliczną, czyściutką komorę i może wówczas inne osoby zmotywowałyby się do wyczyszczenia komory w swoim aucie.

Po drugie, aby podczas awarii na drodze, dolewania oleju, sprawdzania jego poziomu czy też sprawdzania poziomu innych płynów się nie pobrudzić. A nuż będziemy się gdzieś śpieszyć, a poziom oleju silnikowego będzie zbyt niski, więc będziemy musieli go dolać. Wtedy oprzemy się ręką o jakiś element, później tą brudną ręką dotkniemy koszuli i będziemy musieli się albo przebrać, przez co spóźnimy się do pracy lub na spotkanie biznesowe, od którego będzie zależało czy dalej będziemy jeździć Fiatem Multiplą czy sąsiedzi zobaczą nas w nowym Mercedesie S-klasy, albo pójdziemy brudni.

Po trzecie, w czystej komorze łatwiej zauważyć czy występują jakieś wycieki. Pozwoli nam to szybciej zareagować, przez co możemy uniknąć poważniejszej awarii. Plus brud sprzyja powstawaniu korozji, więc jest to idealny sposób, aby zapobiegać jej powstawaniu pod maską.

I jako ostatnie, wyczyszczona komora może zachęcić potencjalnego kupca do kupienia naszego auta. Kiedy będziemy sprzedawać naszą Multiplę – bo wcześniej nie spóźniliśmy się na spotkanie – klient widząc piękną, czystą komorę może być bardziej skłonny, aby kupić samochód, a my zarobimy dodatkowe pieniądze, np. na paliwo do nowego „Mietka”.

Mycie komory silnika – czego unikać?

Czyszcząc komorę silnika należy zachować ostrożność, aby nie doprowadzić do poważnych awarii. Pod maską znajduje się wiele przewodów, bezpieczników itp., które po kontakcie z wodą mogą ulec awarii. Podczas mycia silnika powinniśmy unikać korzystania z myjki ciśnieniowej (zwłaszcza myjek publicznych, gdyż mycie silnika na wielu myjniach bezdotykowych jest zakazane), ponieważ silny strumień wody może zerwać przewody.

Dlatego mamy dwa wyjścia – albo nie używać myjki ciśnieniowej, albo podczas korzystania z niej omijać miejsca, gdzie znajdują się wrażliwe i delikatne miejsca. Takimi miejscami są m.in. alternator, pasek wieloklinowy i pasek rozrządu. Ponadto silnika nie powinno się myć zaraz po dłuższej jeździe tzn. kiedy silnik jest rozgrzany. Zimna woda uderzająca w rozgrzany silnik może doprowadzić do poważnych usterek.

Jak wyczyścić komorę silnika?

Komorę silnika możemy umyć przy pomocy trzech przedmiotów – myjki ciśnieniowej, myjki parowej lub wiaderka z wodą. Jak wyżej wspomniałam użycie myjki ciśnieniowej może być ryzykowne, ale z drugiej strony jest najbardziej efektywne. Drugie rozwiązanie, czyli myjka parowa jest bardziej bezpieczna. Szanse na zalanie i uszkodzenie kostek oraz przewodów są dużo mniejsze, a efektywność jest niemal na równym poziomie co korzystanie z myjki ciśnieniowej. Z kolei wiaderko z wodą jest bezpieczniejsze od myjki ciśnieniowej, ale szanse na zalanie są większe niż w przypadku użycia myjki parowej. W dodatku czyszczenie w ten sposób jest mniej efektywne, przez co mycie komory zajmie więcej czasu.

Następną kwestią jest dobór odpowiednich środków przeznaczonych do mycia komory silnika. Bez ich użycia możemy mieć problem, aby wyczyścić komorę z oleju i innych płynów eksploatacyjnych. W tym przypadku, podczas kupowania preparatów warto poprosić sprzedawcę o pomoc, a podczas mycia stosować się do zaleceń producenta preparatu. Oprócz preparatów warto wyposażyć się w pędzelek detailingowy, który wykonany jest z włókna syntetycznego, przez co odporny jest na działanie środków chemicznych.

Po wyposażeniu się w najpotrzebniejsze rzeczy i jeśli silnik nie jest rozgrzany, to możemy przejść do działania. Pierwszym krokiem jest zabezpieczenie folią newralgicznych miejsc, czyli wcześniej wspomnianego alternatora, pokrywę akumulatora, filtr powietrza, czujnik płynu chłodzącego oraz aparat zapłonowy.

Następnie nakłada się preparat czyszczący, który należy spłukać po ok. kilku lub kilkunastu minutach (w zależności jak zaleca to producent). Do spłukiwania używamy oczywiście wcześniej wspomnianych urządzeń, czyli myjki ciśnieniowej, parowej lub wiaderka z wodą. Jeśli po spłukaniu wodą brud nadal się gdzieś zachowa to przy pomocy ścierki, pędzelka czy szczotki powinniśmy się go pozbyć. Wówczas jeszcze raz wszystko spłukujemy. Ostatnim krokiem jest konserwacja, ale zanim nałożymy preparat konserwujący musimy wysuszyć komorę lub poczekać aż wyschnie. Po czym wystarczy ściągnąć folię z poszczególnych elementów i możemy cieszyć się czyściutką komorą.

Po tak przeprowadzonej procedurze i przy zachowaniu ostrożności powinniśmy wyczyścić komorę bez doprowadzenia do jakichkolwiek uszkodzeń.

Wyczyszczenie komory silnika – cena

Jednak, jeśli nie posiadamy odpowiednich urządzeń, nie znamy się na preparatach czy nie chcemy ryzykować, że coś uszkodzimy, to możemy skorzystać z profesjonalnej usługi. Zazwyczaj za wyczyszczenie komory silnika w profesjonalnym warsztacie zapłacimy od 100 do 500 złotych.

Podsumowując – czyszczenie komory jest bardzo ważną czynnością i nie powinniśmy o tym zapominać. Komorę możemy wyczyścić samodzielnie na własnym podwórku, ale musimy przy tym przestrzegać kilku istotnych zasad, aby nie zaszkodzić elementom tam się znajdującym. Natomiast, jeśli mamy obawy, że nie poradzimy sobie z tym zadaniem, to możemy udać się do profesjonalnego warsztatu, który fachowo zajmie się naszym pojazdem.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze