Kobiety w trialu - Polki i zawodniczki zagraniczne

03 grudnia 2013
Klara Dubaniowska, Anna Wygachiewicz i... więcej Polek w trialu brak. Słynna Laia Sainz, realizuje się obecnie w rajdach długodystansowych - rośnie za to nowa, uzdolniona zawodniczka.

Trial to jedna z najstarszych dyscyplin sportów motocyklowych. Wywodzi się z Anglii, gdzie brytyjscy dżentelmeni zaczeli jeździć w ten sposób bezdrożami (jednośladem z silnikiem) - celem było wrócić do domu w nienaruszonym stanie i bez plamy na honorze (czyli z nieuszkodzonym motocyklem czy ubraniem).

Klara Dubaniowska na torze trialowym podczas zawodów.

fot. z archiwum Klary Dubaniowskiej

Dziś trial reklamowany jest przez fanów tej dyscypliny jako połączenie sportu i zabawy. Ale nie ukrywajmy – jest to jedna z trudniejszych dyscyplin jakie w ogóle istnieją. Wymaga doskonałego panowania nad motocyklem i... samym sobą, ogromnych umiejętności i precyzji prowadzenia jednośladu. Zawody polegają na jeździe lekkim motocyklem ważącym ok. 70 kilogramów (pozbawionym siedziska), po wytyczonej trasie zawierającej rozmaite przeszkody np. zwalone drzewa, głazy, strome podjazdy itp. Dyscyplina ta wymusza niesłychaną równowagę zawodnika i skupienie, ponieważ za podparcie się stopą lub elementami innymi niż opony, czy spód silnika startującemu w konkurencji naliczane są punkty karne. Liczy się zatem technika, a wszystko dzieję się bardzo powoli - wygrywa zawodnik, który popełni najmniej błędów. Dzieki temu jest to najmniej urazowy sport - ponoć najbezpieczniejszy ze sportów motocyklowych.

Pamiętacie tę scenę z Matrixa, kiedy główna bohaterka pędzi przez ulice na motocyklu? To wcale nie była Carrie-Anne Moss, grająca Trinity. W charakterze kaskaderki wystąpiła Debbie Evans, królowa trialu motocyklowego - czytaj o niej więcej tutaj.

 

Zawodników można oglądać z bardzo niewielkiej odległości - taka jest właśnie specyfika konkurencji trialowych.

Mistrzostwa w trialu dla amatorów odbywają się na specjalnie przygotowanych, łatwiejszych odcinkach "dla każdego". W zależności od wieku, można wystartować w klasie Weteran lub bardzo popularnej Classic Trial (klasyfikacja według wieku motocykla). Także dla dzieci przewidziano treningi i zawody.

A ja wygląda ta dyscyplina w Polsce? Zwłaszcza u naszych rodaczek?

Na poziomie profesjonym w wykonaniu kobiet trial "leży".

Do niedawna można było szczycić się osiągnięciami Klary Dubaniowskiej, jednak zawodniczka już zaprzestała startów, a ostatnie sukcesy święciła w 2009 roku - widać ją głównie jako wsparcie organizacyjne polskich zawodów. Wspominała w jednym z wywiadów (czytaj tutaj), że niewiele kobiet jeździ regularnie na zawody (cztery lata temu były to trzy dziewczyny). Dziś w rywalizacji pojawia się tylko Anna Wygachiewicz.

Największą popularnością dyscyplina ta cieszy się w Hiszpanii. Na kolejnych miejscach znajdują się Anglia i Niemcy. Co ciekawe, podczas zawodów w Miękinii (gdzie często odbywają się polskie zawody) najlepsza zawodniczka Hiszpanii pokonała w 2009 roku nie tylko swoje rywalki, ale jeździła też lepiej niż męscy rywale.

Szukając informacji o kobietach w trialu można natrafić głównie na materiały dotyczące Lai Sainz - 12-krotnej mistrzyni świata i 10-krotnej mistrzyni Europy w trialu, która startowała w zawodach uż w wieku 7 lat. Obecnie widać ją co roku wysoko w kwalifikacji motocyklistów Rajdu Dakar.

Zobacz jak wiele zawodniczek trialowych z zagranicy przyjechało do nas w 2010 roku - tutaj.

Filmy z zawodów trailowych i zmagania kobiet zobaczysz na filmach tutaj.

Obecnie mówi się też o Nikicie Smith – 16-latce, która debiutowała w trialu w Niemczech mając zaledwie 13 lat i 11 miesięcy. Wiecznie uśmiechnięta młoda Brytyjka zajęła tam 25-te miejsce. Chwilę później zdobywać zaczęła już pierwsze punkty. Ostatni sukces to 6-te miejsce osiągnięte w Andorze. Czyżby rosła przyszła mistrzyni?

Pozostaje mieć nadzieję, że Polki wkrótce bardziej pokochają trial i będzie można im regularnie kibicować.

Nikita Smith - rozpoczyna dopiero swoją dorosłą droge do kariery w trialu.


Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!