Kierowca wyścigowy Nathalie McGloin wyjaśnia, dlaczego niepełnosprawność nie powinna być przeszkodą w wyjechaniu na tor

01 stycznia 2021
W przeciągu kilku lat Nathalie McGloin wyrosła z entuzjastki wyścigów samochodowych na jedną z najbardziej wpływowych postaci współczesnego motorsportu. Jej historia to niezwykła determinacja, połączona z pasją do wyścigów.

Nathalie McGloin jest jedyną kobietą tetraplegiczną kierowcą wyścigowym na świecie. Od 2015 roku ściga się Porsche Cayman S w trzech różnych brytyjskich seriach, stając się głosem niepełnosprawnych osób w sportach motorowych. Po jednym ze  swoich przemówień w 2017 roku, prezydent FIA Jean Todt zaprosił McGloin do siedziby organizacji w Paryżu, gdzie zaoferował jej możliwość przewodniczenia nowo utworzonej Komisji ds. Niepełnosprawności i Dostępności:

Komisja jest odpowiedzialna za globalne prawodawstwo dotyczące dostępności sportów motorowych dla osób niepełnosprawnych, a więc za licencjonowanie, adaptację pojazdów, dostęp do miejsc, spotkania się z urzędnikami i wolontariuszami oraz wszystko pomiędzy. Naszym celem jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w sportach motorowych bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.

Przeczytaj też: Zastanawialiście się, jaki jest widok z kokpitu LMP2 podczas wyścigu Le Mans?

Komisja ds. Niepełnosprawności i Dostępności została powołana po głośnym wypadku, w którym podczas brytyjskich mistrzostw F4 w 2017 roku poważnie ranny został Billy Monger. Młodemu kierowcy amputowano obie nogi. McGloin wyjaśnia, że ​​Monger zwrócił się do FIA z prośbą o zmianę obowiązujących przepisów, które uniemożliwiały kierowcom niepełnosprawnym konkurowanie w jednoosobowych pojazdach. To był przełomowy moment:

Ustawodawstwo wymagało aktualizacji. Potrzeba było pewnej pozytywnej produktywności, jeśli chodzi o ułatwienie większej liczbie osób niepełnosprawnych udziału w sportach motorowych. Od tego czasu wiele już się zmieniło na lepsze. Otrzymaliśmy również dotacje zatwierdzone przez FIA, które zapewniły dostęp do najwyższego poziomu wyposażenia bezpieczeństwa dla niepełnosprawnych kierowców. Teraz przepisy pozwalają przystosowanym dla niepełnosprawnych kierowców samochodom konkurować bez żadnych ograniczeń.

Jednym z długoterminowych celów komisji, i McGloin osobiście, jest skuteczna normalizacja udziału w wyścigach osób niepełnosprawnych, aby dziecko z niepełnosprawnością nie postrzegało już sportów motorowych jako czegoś, do czego nie może aspirować na najwyższym poziomie:

Jeśli nie widzisz, że ktoś taki jak ty coś robi, to niekoniecznie myślisz, że jest to osiągalne i skłaniasz się ku temu. Chociaż na całym świecie rywalizuje wielu niepełnosprawnych kierowców, ponieważ sporty motorowe nie mają dla nich oddzielnej kategorii, nie są one szczególnie widoczni i istotni dla widzów

Kiedy jesteśmy na torze wyścigowym, jesteśmy tacy sami, jak wszyscy inni, co jest świetne i jest pięknem tego sportu dla mnie i wielu innych niepełnosprawnych kierowców. Ale z drugiej strony niekoniecznie dostajemy rozgłos, jakiego potrzebuje niepełnosprawny sport motorowy jako całość, aby zwiększyć jego atrakcyjność dla innych osób niepełnosprawnych.

Przeczytaj też: Laura Kukuk, ekspertka od klasycznych samochodów, opowiada o wyjątkowości Porsche Heritage Design Edition

Komisja nadzoruje różne programy, które zapewnią platformy zarówno dla niepełnosprawnych kierowców, jak i osób niepełnosprawnych, które zajmują się innymi sprawami w świecie sportów motorowych. Jedną z takich inicjatyw jest oficjalne konto FIA na Instagramie.

Ale chociaż te platformy są niezbędnym krokiem naprzód, to z zastrzeżeniem, że ostatecznym celem jest zapewnienie prawdziwej równości wszędzie tam, gdzie to możliwe:

Platformy, które nagłaśniają, że sporty motorowe są dostępne dla osób niepełnosprawnych, nie mogą szkodzić ogólnemu celowi, jakim jest sport wielofunkcyjny, w którym mogą rywalizować kierowcy niepełnosprawni i pełnosprawni. Długofalowym celem nigdy nie będzie segregowanie niepełnosprawnych kierowców na ich własną kategorię lub sport.

Przyglądając się karierze Nathalie, łatwo zrozumieć dlaczego ten cel jest dla niej tak ważny.  W 2010 roku podczas swojego pierwszego pobytu na torze, od razu zakochała się w wizji jak najszybszej jazdy swoim samochodem drogowym po torze w tym samym czasie, co pełnosprawni uczestnicy. Gdy znalazła się w samochodzie, jej niepełnosprawność nie była już brana pod uwagę.

Połączenie determinacji i talentu pozwoliło jej przejść przez kolejne etapy kariery wyścigowej. W 2015 McGloin uzyskała licencję wyścigową i już nigdy nie oglądała się za siebie.

Zapytana, czy czuła, że ​​po drodze musiała stawić czoła dodatkowym wyzwaniom, odpowiada:

Nie nazwałbym ich wyzwaniami. Każdy kierowca wyścigowy ma rzeczy, nad którymi musi popracować, a mentalne przygotowanie do startu w wyścigach jest dla mnie takie samo, jak w przypadku kierowcy pełnosprawnego. A bycie pierwszą kobietą z urazem kręgosłupa, która otrzymała licencję wyścigową w Wielkiej Brytanii, nie napawało mnie żadnym wahaniem. Lubię świadomość bycia pierwszą osobą, która tego dokonała. To była dla mnie motywacja do udowodnienia, że ​​można to zrobić.

Nie zamierzam udawać, że przed pierwszym wyścigiem nie byłem przerażona. Absolutnie tak było, ale myślę, że większość kierowców tak czuje. Trudno to wyjaśnić, ale kiedy zgasły światła, zdałam sobie sprawę, że cała ciężka praca była tego warta, ponieważ było to niesamowite uczucie. Od razu wiedziałam, że to właściwa decyzja i coś, co będę robiła przez długi czas.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!