Kierowca ciężarówki prawie zabił rowerzystkę. Na jej własne życzenie

Nazwijmy to brakiem wyobraźni. Ten stan umysłu, kiedy dana osoba potrafi sama stworzyć dla siebie bezpośrednie zagrożenie życia i nie widzi w tym niczego złego.

Kierowca ciężarówki jechał po zmroku nieoświetloną drogą, wydaje się, że w terenie niezabudowanym. Nagle wyprzedził rowerzystkę. Zupełny przypadek sprawił, że jej nie zabił, tylko bezpiecznie przejechał obok niej. Sekundę później mijał się z pojazdem jadącym z naprzeciwka i wtedy mógłby już nie skręcić w ostatniej chwili kierownicą w lewo.

Rowerzystka jedzie po przejściu, na czerwonym, przez cztery pasy. No bo czemu nie?

Rowerzystka poruszała się bez żadnego oświetlenia z tyłu, nawet bez jakichkolwiek elementów odblaskowych. Nie próbowała także jechać skrawkiem pobocza, tylko trzymałą się prawej strony pasa ruchu. Dokładnie tak, żeby niczego nieświadomy kierowca ją potrącił.

Rowerzystka wjeżdża prosto pod tramwaj. Nie wie, że tramwaj może zabić?

Autor nagrania zatrzymał się i wysiadł, żeby uświadomić beztroskiej rowerzystce, jak wielkie zagrożenie na siebie sprowadziła. Ta go jednak ominęła, więc wsiadł do pojazdu, zrównał się z nią i zrezygnowany poprosił, żeby latarkę, którą miała z przodu, przymocowała z tyłu. „Ale jak? To jest telefon!” – odparła rowerzystka, tłumacząc, że ryzykowanie życiem na drodze jest problemem, którego nie da się rozwiązać. Mamy tylko nadzieję, że udało jej się przemyśleć swoje zachowanie będąc bezpieczną w domu.

Najnowsze

Jak odzyskać prawo jazdy za jazdę po alkoholu?

Okres świąteczny i noworoczny jest czasem, kiedy funkcjonariusze zatrzymują najwięcej kierowców w stanie nietrzeźwości. Co robić, gdy stracimy prawo jazdy?

Oczywiście jesteśmy przeciwko wsiadaniu za kierownicę po alkoholu. W takim stanie zagrażamy nie tylko swojemu życiu, ale także życiu innych. Jednak postaramy się przybliżyć temat: jak odzyskać utracone prawo jazdy, bo mamy świadomość, że wielu Polaków ten problem dotyczy. 

Jak odzyskać prawo jazdy po alkoholu?

Przede wszystkim, w zależności od liczby promili we krwi grozi nam mandat w wysokości od 50 zł do nawet 60 000 złotych, kara pozbawienia wolności oraz zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 15 lat. W szczególnych przypadkach zakaz prowadzenia pojazdów może być dożywotni.

Odzyskiwanie prawa jazdy za jazdę po alkoholu jest trudne, ale nie niemożliwe. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest po prostu przeczekanie do zakończenia kary, ale jeśli chcemy odzyskać prawko szybciej, to możemy złożyć wniosek do sądu.

Przeczytaj także: Limit alkoholu we krwi za kierownicą – jaki jest w poszczególnych krajach Europy i Polsce? Co grozi za jazdę po pijaku?

Czym się różni zatrzymanie od utracenia prawa jazdy

Zatrzymanie prawa jazdy następuje podczas kontroli drogowej. Po przekroczeniu limitu alkoholu we krwi funkcjonariusze zatrzymują prawo jazdy na okres 7 dni. Natomiast utrata prawa jazdy następuje na mocy prawomocnego wyroku sądu. Wtedy zostają nam odebrane uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Odzyskanie prawa jazdy po alkoholu – procedura 2020

Najprostszym sposobem na odzyskanie prawa jazdy jest przeczekanie kary. Po jej zakończeniu postępujemy dokładnie tak samo jak to miało miejsce, gdy po raz pierwszy staraliśmy się o prawko. Musimy udać się do lekarza, aby uzyskać orzeczenie lekarskie i wraz z nim udajemy się do Starostwa Powiatowego w celu złożenia wniosku o zwrot dokumentów. Jeśli zakaz prowadzenia pojazdów był dłuższy niż rok, to musimy ponownie przystąpić do najłatwiejszego egzaminu w życiu, czyli do państwowego egzaminu na prawo jazdy. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku z części teoretycznej i praktycznej otrzymujemy z powrotem dokument. 

Przeczytaj także: Prawo jazdy można już zostawić w domu, ale eksperci alarmują, by tego nie robić!

Jak odzyskać utracone prawo jazdy za „alkohol”?

W przypadku, gdy chcemy szybciej odzyskać prawo jazdy musimy złożyć wniosek do sądu. Taki wniosek możemy złożyć dopiero po wykonaniu połowy wyroku, czyli jeśli mamy zakaz na 6 lat, to składamy go po 3 latach od rozpoczęcia kary. W przypadku dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów wniosek możemy składać po 10 latach. A jak odzyskać prawo jazdy po 10 latach? We wniosku musi być zawarte uzasadnienie, że kierowca może wrócić za kierownicę. W przypadku osoby uzależnionej od alkoholu pomocny będzie dokument ukazujący podjęcie terapii.

Blokada alkoholowa a odzyskanie prawa jazdy

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, zakaz prowadzenia pojazdów zamienia się na zakaz prowadzenia pojazdów bez alkoblokady. Alkoblokada to urządzenie, które połączone jest z zapłonem auta i działa podobnie jak alkomat. Dopiero po dmuchnięciu w ustnik  pozwala na uruchomienie auta. Oczywiście auto uruchomi się tylko wtedy, gdy jesteśmy trzeźwi. W tym  przypadku również – jeśli nasz zakaz trwał dłużej niż rok – musimy ponownie zdać egzamin na prawko.

Najnowsze

Budowa fabryki Tesli w Niemczech zablokowana przez sąd na wniosek ekologów!

Po raz kolejny niemieccy obrońcy środowiska stanęli na drodze budowie europejskiej Gigafactory Tesli, która powstaje 38 km od Berlina. Tym razem powodem jest troska o dobro… węży.

Samochody elektryczne to podobno przyszłość motoryzacji oraz spełnienie marzeń ekologów. Możliwe że faktycznie tak jest, ale wcale nie podoba im się perspektywa budowy fabryki takich samochodów. Po raz kolejny wystąpili na drogę sądową, aby zatrzymać lub utrudnić powstawanie zakładu Tesli w Niemczech i dopięli swego.

Niemcy protestują przeciw budowie fabryki Tesli. Bo będzie zatrudniać Polaków?

Sąd we Frankfurcie nad Odrą przychylił się do wniosku Brandenburskiego Związku Ochrony Przyrody oraz Zielonej Ligi, które domagały się zaprzestania wycinki 83 hektarów lasu sosnowego, niezbędnej dla budowy fabryki. Mają tam powstać tereny magazynowe oraz linia kanalizacyjna, ale właśnie w tym miejscu, znajdują się siedliska gniewosza plamistego – gatunku węża znajdującego się pod ścisłą ochroną. Obecnie nie można ich odłowić, ponieważ ukryły się i zapadły w hibernację.

Otwarcie polskiego salonu Tesli coraz bliżej? Firma poszukuje pracowników

Orzeczenie sądu jest tymczasowe i trudno powiedzieć, czy firma Elona Muska będzie musiała czekać z dalszymi pracami na tym terenie do wiosny, czy też otrzyma wcześniejszą zgodę. Pierwotne plany zakładają uruchomienie fabryki 1 lipca przyszłego roku. Z punktu widzenia Tesli to niezwykle ważna inwestycja, ponieważ będzie to pierwszy zakład w Europie i drugi na świecie. Ma produkować 500 tys. samochodów rocznie i zatrudniać 12 tys. osób.

Tesla obniża ceny swoich modeli. Firma boi się, że nie spełni zobowiązania?

Niemieccy ekolodzy oraz okoliczni mieszkańcy wielokrotnie protestowali już, przeciwko budowie fabryki Tesli. Firma uzyskała bowiem zgodę na budowę na terenie zalesionym i docelowo wytnie aż 150 hektarów lasu. Pojawiały się także argumenty, że okoliczne miejscowości mogą mieć problemy z dostępnością wody pitnej. Niemcom nie podoba się również, że zakład powstaje 74 km od polskiej granicy, co rodzi obawy że to nie niemieccy obywatele skorzystają na pracy w nowej fabryce.

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Audi A3 Sportback 45 TFSI e – kompaktowa hybryda o mocy 245 KM

Audi kontynuuje swoją kampanię elektryfikacji aut segmentu kompakt: Na rynku pojawi się wkrótce Audi A3 Sportback 45 TFSI e – usportowiony model o wysokiej mocy i komfortowym wyposażeniu. Jego hybrydowy napęd typu plug-in ma moc 245 KM i moment obrotowy rzędu 400 Nm.

Nowe A3 Sportback 45 TFSI e, podobnie jak jego siostrzany model, jest wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra. Jego moc wynosi 150 KM i rozwija moment obrotowy rzędu 250 Nm. Napęd elektryczny to stale wzbudzony silnik elektryczny o mocy 80 kW i 330 Nm momentu obrotowego. W porównaniu z A3 40 TFSI e, oprogramowanie sterujące generuje dodatkowe 41 KM mocy systemowej i 50 Nm więcej momentu obrotowego. Przy maksymalnym zapotrzebowaniu na moc, oprogramowanie reguluje optymalną współpracę między dwoma napędami. Silnik elektryczny uzupełnia silnik spalinowy w odpowiednich zakresach prędkości obrotowych i jest zintegrowany z obudową sześciobiegowej, automatycznej przekładni S tronic przenoszącej moc układu napędowego na koła przedniej osi. Litowo-jonowy akumulator zbudowany z 96 ogniw pryzmatycznych magazynuje 13,0 kWh energii. A3 Sportback 45 TFSI e ładować można z maksymalną mocą 2,9 kW. Wyładowany akumulator można naładować za pośrednictwem konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego w czasie około pięciu godzin.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Przeczytaj też: Audi A3 obchodzi 20. urodziny

Dzięki systemowej mocy 245 KM i 400 Nm momentu obrotowego, ten kompaktowy samochód typu PHEV od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 232 km/h. Auto spala od 1,4 do 1,5 litra benzyny na 100 km (wg. założeń cyklu NEDC), co odpowiada emisji od 31 do 34 gram CO2 na kilometr. Audi A3 Sportback 45 TFSI e zawsze rusza wyłącznie na napędzie elektrycznym. Wg. standardów NEDC może pokonać na nim do 74 km (63 km wg. standardów WLTP) nie emitując przy tym zanieczyszczeń do atmosfery. W trybie wyłącznie elektrycznym prędkość maksymalna wynosi 140 km/h.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Audi A3 Sportback 45 TFSI e oferuje cztery tryby jazdy.

W trybie „Auto Hybrid”, będącym głównym trybem operacyjnym pojazdu, silnik spalinowy i silnik elektryczny inteligentnie ze sobą współpracują. W zależności od sytuacji i preferencji kierowcy, samochód może jechać na napędzie elektrycznym lub spalinowym, a przy tym żeglować, rekuperować – zarówno w trybie jazdy, jak i podczas hamowania – lub uzyskiwać dodatkową moc (tzw. boosting). Gdy kierowca wybierze tryb „Battery hold” lub „Battery chargé”, zarządzanie hybrydowe utrzymuje stan naładowania akumulatora na stałym poziomie lub go zwiększa w ukierunkowany sposób. Za pomocą przycisku EV kierowca może nadać napędowi elektrycznemu priorytet. Prowadzący steruje funkcjami pojazdu z poziomu centralnego wyświetlacza MMI, sześciobiegowej, automatycznej skrzyni S tronic lub systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Specjalne animacje informują kierowcę o aktywności napędu: Na przykład o mocy silnika, o trybie jazdy, o stanie naładowania akumulatora i o zasięgu. Wyświetlacz MMI pokazuje również wizualizacje przepływu energii.

Przeczytaj też: Nowe Audi A3 Sportback 40 TFSI e – nawet do 78 km na napędzie elektrycznym

Nadwozie Audi A3 Sportback 45 TFSI e charakteryzuje się wyrazistym designem. Czarny pakiet stylistyczny oraz grill osłony chłodnicy Singleframe z czarnymi wstawkami o wysokim połysku, podkreślają sportowy styl samochodu. Na życzenie, Audi montuje w nim matrycowe reflektory diodowe Matrix LED z światłami drogowymi nie oślepiającymi nadjeżdżających z naprzeciwka i z dynamicznymi światłami doświetlania zakrętów. Cyfrowe światła do jazdy w dzień, składające się z 15 segmentów LED, generują sygnaturę świetlną w kształcie litery E – symbol napędu hybrydowego typu plug-in. Tarcze hamulcowe za 18-calowymi kołami są większe niż tarcze 40 TFSI e – mają średnicę 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Wszystkie zaciski hamulcowe są pomalowane na czerwono. W odróżnieniu od 40 TFSI e, w wyposażeniu standardowym znajduje się system Audi drive select, sportowe fotele, przyciemniane szyby i dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Dodatkowo w standardzie znajdziemy tu również w pełni diodowe reflektory LED z dynamicznymi kierunkowskazami z tyłu, system Audi side assist, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystenta parkowania, kamerę cofania i alarm. Standardowo nowe Audi A3 Sportback 45 TFSI e wyposażone jest w system Keyless go, natomiast opcjonalnie w kluczyk komfortowy.

Najnowsze

Redakcja Motocaina

Co dalej z karierą Roberta Kubicy?

Czy Robert Kubica wróci do startów w rajdach samochodowych? Czy dalej będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego i testowego w Formule 1?

Co Robert Kubica będzie robił w przyszłym sezonie? To pytanie, które niektórym fanom polskiego kierowcy spędza sen z powiek. Jedni twierdzą, że Kubica wróci do startów w rajdach samochodowych, drudzy wiążą przyszłość Polaka ze startami w serii Super GT. Jeszcze inni chcieliby zobaczyć Kubicę w wyścigach długodystansowych. 

Sam Kubica pozostaje dość tajemniczy i podkreśla, że nie wróci do rajdów w przyszłym sezonie, jeśli nie będzie miał okazji do testów. Jak sam podkreślił, powrót na odcinki specjalne musiałby zostać zorganizowany w „odpowiedni sposób”. Kwestia powrotu to WRC pozostaje więc otwarta.

Przeczytaj też: Sébastien Ogier po raz siódmy został rajdowym mistrzem świata!

A co z Formułą 1? Kubica nie ma pewności, czy w przyszłym sezonie będzie kontynuował współpracę z zespołem Alfy Romeo. W rozmowie z telewizją Sky Italia powiedział:

Zobaczymy, co przyniesie przyszłość.

Najpierw zobaczę, co będę robił jako kierowca, gdzie będę jeździł, a potem okaże się, czy uda się to połączyć z moją obecną rolą.

Pewne wydaje się jednak to, że Kubica nie wróci do rywalizacji w F1. Po treningu przed Grand Prix Bahrajnu wyznał dziennikarzom:

Zeszły rok ma swoje konsekwencje. Gdyby to potoczyło się inaczej, nie rozmawialibyśmy teraz, byłbym bowiem na torze. Nie chcę wdawać się w szczegóły, ale w tym roku pokazałem, że potrafię jeździć. Jeśli są odpowiednie warunki, nie jestem daleko w tyle za innymi.

Mógłbym wskazać konkretne sytuacje z zeszłego roku, ale powiedzmy, że po prostu było trudno. Teraz natomiast były dni, kiedy pokazałem, że potrafię jeździć szybko

Przeczytaj też: Koniec pewnej ery DTM. René Rast mistrzem, Robert Kubica 15: „To nie tak miało wyglądać”

W rozmowie z Mikołajem Sokołem, opublikowanej w „GP Racing” Roberta Kubica zdradził jednak, że na przyszły sezon już „coś” szykuje:

Widzę na horyzoncie dwa projekty, które są ciekawe i mają coś w sobie.

Ale tak jak mówię, czasami trzeba sprawdzić czy coś jest wykonalne. Nie zawsze jest tak, że robisz to co chcesz – z reguły akurat to jest niewykonalne! Są jednak pewne kategorie, na które patrzę z zaciekawieniem i chęcią spróbowania swoich sił, podjęcia wyzwania.

Czy będą to długodystansowe wyścigi WEC? A może jednak powrót do rajdów? Cóż, przyjdzie nam chyba jeszcze trochę poczekać zanim poznamy odpowiedź.

Najnowsze