Jak zapobiec jednej trzeciej wypadków motocyklowych?
Pierwsze ciepłe dni roku to początek sezonu motocyklowego i niestety wzrost liczby wypadków drogowych. Motocykliści należą do najbardziej zagrożonych użytkowników dróg, 18 razy bardziej narażonych na śmierć w wypadkach niż kierowcy samochodów.
W zeszłym roku w Niemczech, około 600 z 30 000 wypadków motocyklowych zakończyło się zgonem motocyklisty. Jedną z głównych przyczyn tego stanu jest to, że kierowcy pojazdów dwukołowych są często niezauważani w ruchu drogowym, zarówno na skrzyżowaniach, jak i przy wyprzedzaniu. Bosch chce to zmienić. Wraz z partnerami Autotalks, Cohda Wireless i Ducati opracował prototypowe inteligentne rozwiązanie.
Łączność między pojazdami może zapobiec niemal jednej trzeciej wypadków motocyklowych
Według badań nad wypadkami przeprowadzonych przez Boscha, komunikacja między samochodami, a motocyklami mogłaby zapobiec niemal jednej trzeciej wypadków motocyklowych. Oto jak to działa: pojazdy w promieniu kilkuset metrów wymieniają między sobą do dziesięciu razy na sekundę informacje na temat typów pojazdów, prędkości, położenia i kierunku podróży. Na długo zanim kierowcy lub czujniki pojazdów dostrzegą motocykl, zostaną ostrzeżeni, że zbliża się motocykl. Umożliwia to przyjęcie bardziej defensywnej strategii jazdy. Na przykład typowa, niebezpieczna sytuacja powstaje, gdy motocykl zbliża się do samochodu z tyłu na drodze wielopasmowej i znajdzie się w martwym polu samochodu lub zmienia pas ruchu. Jeśli system zidentyfikuje potencjalnie niebezpieczną sytuację, może ostrzec motocyklistę lub kierowcę, wysyłając ostrzeżenie na tablicy rozdzielczej. W ten sposób wszyscy użytkownicy drogi otrzymują niezbędne informacje, które pomogą zapobiec wypadkowi.
Pojazdy wymieniają informacje w ciągu zaledwie kilka milisekund
Jako podstawę do wymiany danych między motocyklami a samochodami stosuje się standard pWLAN (ITS G5). Umożliwia on krótkie czasy transmisji, kilku milisekundowe, między nadajnikiem a odbiornikiem. Sprawia to, że użytkownicy mogą szybko generować i przesyłać ważne informacje dotyczące sytuacji drogowej. Zaparkowane lub nieruchome pojazdy również wysyłają dane do otoczenia. Aby umożliwić motocyklistom i kierowcom bardziej oddalonym od siebie niezawodny odbiór niezbędnych informacji, technologia wykorzystuje wielozadaniowość, tzw. „multi-hopping“, dzięki której informacje przekazywane są automatycznie z pojazdu do pojazdu. W sytuacjach krytycznych wszyscy użytkownicy dróg wiedzą co się dzieje i mogą z wyprzedzeniem podjąć odpowiednie działania.
Wideo przedstawiające łączność między motocyklem a samochodem:
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: