Artykuł partnera

Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z USA?

29 stycznia 2019
Większość kierowców z sektora prywatnego samochodu szuka sobie głównie na rynku wtórnym. Nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami. Pojazdy do Polski importuje się przede wszystkim z Zachodu Europy: Niemiec, Francji, Holandii czy Belgii, ale na sile zyskuje też import z USA. Jak zajrzeć w przeszłość samochodu użytkowanego za Oceanem? Na szczęście, jest to możliwe!

Polacy coraz chętniej weryfikują importowane samochody

Tylko w roku ubiegłym import samochodów do Polski osiągnął blisko milion egzemplarzy. Pokazuje to wyraźnie, że Polacy w dalszym ciągu bardzo chętnie szukają sobie auta poza Polską. Głównie w Niemczech, Francji, Holandii i Belgii, ale kwitnie też import samochodów z USA i Kanady. Samochód taki ściągany jest do Polski przez wyspecjalizowanych pośredników lub osoby prywatne, co wymaga zaangażowania większej ilości wolnego czasu. Nie tyle w poszukiwania spełniającego wymagania kierowcy egzemplarza, bo samochody wyszukuje się przez Internet, ile przygotowania całej procedury importu. Wcześniej sprawdzona musi zostać też Historia Pojazdu.

NMVTIS, czyli amerykański system informacji o samochodach

Narodowy System Informacyjny Oznaczeń Pojazdów Motorowych (NMVTIS) to elektroniczny system zawierający w sobie informacje o wszystkich zarejestrowanych samochodach, które znajdują się na terenie Stanów Zjednoczonych. To wiarygodne źródło oznaczeń i historii samochodów, w którym znaleźć można wiele informacji o danym egzemplarzu zbieranych na podstawie numeru VIN pojazdu. Informacje znajdujące się w systemie dostarczane są w różnych odstępach czasu (nie dłuższych niż miesiąc) przez wszystkie stany, firmy ubezpieczeniowe, złomowiska i punkty odzysku. Podmioty te zobowiązane są do tego przez prawo federalne. Wspierając się przy weryfikacji takim raportem, warto postawić na podmiot, który otrzymał Certyfikat oficjalnego partnera NMVTIS. W Polsce partnerem NMVTIS jest serwis autobaza.pl.

Raport pojazdu z USA zawiera w sobie:

  • informacje z należących do systemu stanowych wydziałów komunikacji
  • informacje na temat samochodów i innych pojazdów ze Stanów Zjednoczonych
  • informacje o "etykietach" nadanych przez stanowe wydziały komunikacji
  • informacje z firm ubezpieczeniowych, złomowisk i stacji odzysku

Z raportu odczytać można:

  • wszystkie dane techniczne importowanego samochodu
  • historię rejestracji na terenie Stanów Zjednoczonych
  • rekordy dotyczące wypadkowej przeszłości pojazdu
  • ostrzeżenia na podstawie etykiet przypisanych przez różne instytucje

Na co zwracać uwagę sprawdzając historię samochodu z USA?

Po zamówieniu raportu kluczowe jest prawidłowe odczytanie znajdujących się w Historii Pojazdu informacji. Warto skupić się przy tym na najistotniejszych kwestiach z punktu widzenia nabywcy, którymi są:

  • data sprzedaży samochodu - w Stanach Zjednoczonych samochody sprzedaje się nie po dacie ich produkcji, ale według roczników konkretnych modeli. Stąd też samochód wyprodukowany w 2005 roku, może zostać sprzedany rok wcześniej.
  • historia rejestracji - ważne jest, kto kupił samochód i jak został on zarejestrowany. Możliwości jest kilka, a w tym: personal vehicle (prywatny właściciel), personal lease (prywatny leasing), commercial vehicle (komercyjny), rental vehicle (wypożyczalnia), Taxi vehicle (taksówka). Najbezpieczniej jest kupować samochody od prywatnych właścicieli i najlepiej, kiedy jest ich jak najmniej.
  • historia wypadkowa - najlepiej, kiedy samochód nie ma żadnego wypadku na swoim koncie. Nie zawsze są to jednak kolizje, które dyskwalifikują zakup. Na przykład oznaczenie "minor accident" oznacza drobną stłuczkę i nie ma żadnego wpływu na konstrukcję auta, choć zachodzi duże prawdopodobieństwo, że było ono po niej lakierowane. Co innego "frame damage", które oznacza uszkodzenie ramy samochodu.
  • regularność przeglądów okresowych - wielokrotnie raport nie zawiera tej sekcji. Nie powinno to jednak zapalać u kierowcy lampki ostrzegawczej, gdyż większość stacji obsługi nie podaje tych informacji.
  • Salvage (Rebuilt car) - jeżeli historia pojazdu z USA zawiera taki zapis, oznacza to, że ubezpieczyciel wycofał go z rynku, co miejsce ma zazwyczaj po ciężkim wypadku, powodzi lub kradzieży. Następnie takie samochody zostają sprzedane firmom blacharskim, odrestaurowywane i sprzedawane po o wiele niższej, ok. 50-procentowej wartości rynkowej. Taka "okazja" często niesie w sobie wiele dodatkowych kosztów. Samochody te są trudne w ubezpieczeniu i drogie w eksploatacji.
  • Recalls - w tym zestawieniu zawarte są naprawy, które nie zostały wykonane w ramach akcji serwisowej ogłoszonej przez producenta.

Sprawdzenie VIN pojazdu i zamówienie raportu może więc uchronić potencjalnego nabywcę przed sprowadzeniem do Polski samochodu niesprawnego technicznie, auta kradzionego, powypadkowego lub z przekręconym licznikiem. Jest to o tyle istotne, że kierowca traci wówczas nie tylko te środki, jakie przeznaczył na zakup samochodu, ale też dodatkową gotówkę wydaną na opłaty, m.in. cło i akcyzę. Nie chcąc narażać się na te straty, raport powinien być podstawowym narzędziem w rękach nabywcy, który pomoże mu pozyskać wiele kluczowych o aucie informacji, jakie nie znajdują się w ogłoszeniu o sprzedaży. Na szczęście, na raporty historii pojazdu z USA (i nie tylko) decyduje się coraz większa rzesza kierowców. Kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych wydanych na raport, wielokrotnie pozwala uniknąć strat idących w dziesiątki, a bywa, że i setki tysięcy złotych.

Oczywiście, sprawdzenie historii samochodu nie jest 100-procentową gwarancją, że nie ma on innych ukrytych problemów, o jakich nie wspomniano w raporcie. Znacznie mniejsze jest jednak ryzyko zakupowe i doskonale uzupełnia się on z innymi czynnościami około zakupowymi, m.in. fachowym przeglądem technicznym w niezależnym warsztacie.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!