Jak jeździć w odwilż?
Pomimo ustąpienia zimowej aury i pozornie lepszych warunków drogowych, nadal należy zachowywać szczególną ostrożność w trakcie jazdy: rano, gdy jeszcze nie odpuścił nocny przymrozek, czy podczas deszczu.
Tajemnicze kałuże kryją w sobie sporej głębokości płapki na nasze koła… |
fot. Anna Dziedzic
|
Jedną z głównych przeszkód utrudniających bezpieczną jazdę w trakcie odwilży jest duża ilość wody na jezdniach. W takich warunkach wzrasta np. ryzyko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności wskutek powstania utrzymującej się warstwy wody między oponą a nawierzchnią.
Dowiedz się z naszego Motosłownika co to jest zjawisko aquaplaningu. |
Tajemnicze kałuże
Woda jest istotnym zagrożeniem również z innego powodu – skutecznie maskuje nie tylko małe nierówności nawierzchni, ale także głębokie i niebezpieczne wyrwy, których ilość na drogach znacząco wzrasta po zimowych mrozach. W skrajnych przypadkach, wjeżdżając w dziurę zakrytą przez kałużę, może dojść nawet do uszkodzenia koła i unieruchomienia samochodu (o możliwości odszkodowania przeczytasz tu).
Jeśli grzęźniesz w luźnym piachu lub błocie najgorsze co możesz zrobić to gwałtowne dodawanie gazu. |
fot. Motocaina
|
– Kałuże najlepiej omijać, unikając przy tym jednak gwałtownych manewrów i zachowując podstawowe zasady bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie należy wyjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, po którym mogą poruszać się w tym czasie inne pojazdy – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli z różnych powodów nie ma możliwości ominięcia kałuży, należy przez nią przejechać wolno
i bardzo ostrożnie.
Podczas odwilży niebezpieczna jest także jazda po nieutwardzonej nawierzchni np. w lesie. Nasiąknięta wodą ziemia może spowodować unieruchomienie samochodu w błocie lub doprowadzić do poślizgu. Przejeżdżając przez grząski teren, należy jechać wolno i unikać nagłych przyspieszeń. Ruchy kierownicą powinny być delikatne i płynne. W takich warunkach najlepiej się nie zatrzymywać. Jeśli jednak już do tego dojdzie, a podczas ponownego ruszania koła zaczynają się ślizgać, w pierwszej kolejności należy włączyć wyższy bieg.
Podczas jazdy w deszczu widoczność w lusterkach spada; pamiętaj, aby mieć niezaparowane szyby. |
fot. Motocaina
|
W marcu jak w garncu
Kierowcy nie powinni także zapominać, że o tej porze roku warunki atmosferyczne mogą ulegać nagłym i niespodziewanym zmianom. Dlatego zwłaszcza w okresach przejściowych zaleca się wzmożoną ostrożność i szczególną dbałość o auto. Regularne uzupełnianie płynu do spryskiwaczy, oczyszczanie reflektorów, szyb oraz lusterek bezpośrednio wpływa na lepszą widoczność, podnosząc komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Najnowsze
-
Chciał ukarać kierowcę Audi na oczach policji. Więcej już nie pojeździ
Tak zwani szeryfowie drogowi potrafią stwarzać naprawdę poważne i realne zagrożenie drogowe. Zwykle uchodzi im to płazem, ale tym razem szeryf w busie bardzo się przeliczył. -
Takich fotoradarów jeszcze w Polsce nie było. Mogą pojawić się w każdym miejscu
-
O krok od budowy nowego odcinka drogi S12. Ułatwi dojazd do granicy
-
Rowerzysta potrącił samochód na przejściu. Tak, dobrze czytacie
-
Po czym poznać nieoznakowany radiowóz? Tak sprawdzisz, czy jedzie za tobą policja
Zostaw komentarz: