Co to jest aquaplaning?

Jak dochodzi do aquaplaningu i o co właściwie w nim chodzi? Oto nasze omówienie niebezpiecznego zjawiska, do którego dochodzi na mokrej jezdni.

Zilustrowanie powstawania zjawiska klina wodnego na styku opony z nawierzchnią.
Fot. Milcar

Aquaplaning jest pojęciem związanym z poślizgiem koła na mokrej nawierzchni. Przyczyną jest utrata kontaktu opony z jezdnią na skutek klina wodnego. Przyczyną klina wodnego powodującego oderwanie opony jest niemożność odprowadzenia wody przez kanaliki i występy bieżnika. Aquaplaning może pojawić się już przy wysokości wody wynoszącej 2 milimetry. Zależy on głównie od prędkości jazdy (powierzchnia styku opony jest bardzo mała ale musi sobie poradzić z odpompowaniem średnio 10 dm3 wody na sekundę; zmiana rodzaju bieżnika pomaga w ograniczonym zakresie). Tym nie mniej należy pamiętać, że:

– im wyższy bieżnik o mniejszej gęstości tym opona odporniejsza na aquaplaning (np. ogumienie terenowe);

– szerokość opony ma wpływ na występowanie tego zjawiska;

– im większa grubość warstwy wody tym aquaplaning występuje przy mniejszej prędkości;

– podwyższenie ciśnienia w ogumieniu powoduje zmniejszenie możliwości wystąpienia aquaplaningu.

Jak jeździć podczas deszczu, aby uniknąć zjawiska aquaplanningu – czytaj tu.

Najnowsze

Testy NCAP – co oznaczają i jak się je przeprowadza?

Często możemy usłyszeć, że samochód jest bezpieczny, gdyż uzyskał określona liczbę gwiazdek w teście NCAP. Co to oznacza?

Jak wykazują badania marketingowe przeprowadzone w Europie średnio 94% (w Polsce 77%) klientów stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu kupując nowy samochód. Średnio ponad połowa sugeruje się wynikami testów zderzeniowych (w Polsce 42%). W ostatnich kilku latach, obserwujemy jako bardzo wymierny i obrazowy sposób przedstawiania poziomu bezpieczeństwa reprezentowanego przez samochody, przyznawanie im gwiazdek w testach NCAP. Organizacja NCAP (the New Car Assessment Program) powstała w 1996. Jej głównym celem było ujednolicenie kryteriów stosowanych do oceny testów zderzeniowych. W Europie organizacja występuje pod nazwą EuroNCAP. EuroNCAP wystawia oceny poprzez przyznanie gwiazdek. W crash testach samochód może otrzymać pięć gwiazdek, natomiast w testach z pieszym cztery gwiazdki. Im bezpieczniejszy samochód tym więcej przyznanych gwiazdek. Wykryte w trakcie badań wady konstrukcyjne pogarszające bezpieczeństwo oznaczane są poprzez przekreślenie gwiazdki. Reprezentatywność przeprowadzanych testów polega na pochodzeniu badanych samochodów, które organizacja zakupuje anonimowo i za własne środki. Firmy motoryzacyjne informowane są jedynie o wynikach testu. Od 2000 roku przeprowadza się pięć rodzajów testów:

 

a) Zderzenie czołowe z odkształcalną barierą wykonaną z aluminium z prędkości 64 km/h. Prowadzi się ocenę sił działających na manekina zapiętego pasami.

b) Zderzenie boczne polegające na uderzeniu barierą o masie 1000 kg poruszającą się z prędkością 50 km/h w bok nieruchomego samochodu na wysokości bioder kierowcy.

c) Zderzenie przodem z pieszym przy prędkości 40 km/h.

d) Zderzenie boczne ze sztywnym słupem, w którym pojazd przy prędkości 29 km/h najeżdża bokiem na sztywny słup.

e) Wywracanie pojazdu (dachowanie).

Ilość przyznanych gwiazdek zależy od prawdopodobieństwa wyrażonego w procentach wystąpienia poważnych obrażeń, przy czym każdy test oceniany jest osobno.

Najnowsze

Speedway & Grasstrack Show 2009

Tradycją w Wielkiej Brytanii jest organizacja Speedway & Grasstrach Show. Właśnie w niedzielę 22 lutego odbyło się takie spotkanie w Ryton on Dunsmore niedaleko Coventry.

foto. Kinga Wachowska

Organizatorem takich corocznych spotkań jest Enjay Design, a właścicielem firmy i głównym inicjatorem jest Nick Barber. Również dzięki jego działalności dwukrotnie w ciągu roku organizowane są giełdy, podczas których pasjonaci sportu żużlowego, wyścigów na trawie i sidecar’ów mogą uzupełniać swoje kolekcje pamiątek o programy, książki i najróżniejsze gadżety.

Staramy się to robić najlepiej jak potrafimy. Każde takie spotkanie czy też innego pokroju giełdy pozwalają nam zaproponować fanom i zawodnikom pozycje czy produkty na najwyższym poziomie. Zawsze upewniamy się, czy otrzymujesz pozycje na dobrym poziomie i mamy nadzieję, że jesteś zadowolony ze swoich zakupów. Warto zaznaczyć, że jesteśmy zawsze do waszej dyspozycji, także podczas sezonu, możecie znaleźć nas przy różnych klubach, co jest okazją do odbioru rzeczy, które zamawiacie.  Dokładamy wszelkich starań, aby utrzymać się w czołówce naszej działalności – mówi Nick Barber.

foto. Kinga Wachowska

Fani żużla z każdego kraju są bardzo mile widziani na takich spotkaniach. Cieszą się one ogromną popularnością – w niedzielę odwiedziło je mnóstwo osób – nie tylko z Wielkiej Brytanii. Fani, zawodnicy uprawiali surfing pomiędzy stoiskami, nabywali pamiątki, a także wszystko to, co przydaje się w trakcie jazdy. Oprócz wspomnianych gadżetów na tego typu giełdzie można nabyć również akcesoria niezbędne do uprawiania sportu żużlowego, jak i części do maszyn żużlowych.

Kolejne targi z cyklu Speedway & Grasstrack Show już za rok.

Najnowsze

Siedem punktów Daniszewskiego

W sobotę na torze w fińskiej miejscowości Seinajoki odbyły się otwarte mistrzostwa Finlandii. Niestety, mimo awizowanego występu, w stawce zawodników zabrakło Grzegorza Knappa.

foto. Krzysztof Szatkowski

Lidera polskiej reprezentacji na lodzie zatrzymała grypa. Natomiast drugi z Polaków – Mirosław Daniszewski po raz kolejny zaprezentował się z dobrej strony. Czyniący stałe postępy w lodowym ściganiu gorzowianin wywalczył siedem punktów – trzykrotnie mijał linię mety na drugiej pozycji, raz był trzeci i raz nie zdobył punktów.  Pozwoliło to na zajęcie dziewiątego miejsca w klasyfikacji generalnej. W turnieju z kompletem oczek triumfował Kai Lehtinen. Drugi w biegu finałowym był Jouni Seppanen, a trzeci inny Fin – Teppo Toivola.

 

 

 

Klasyfikacja końcowa sobotniego turnieju:

1. Kai Lehtinen (3,3,3,3,3) 15+3
2. Jouni Seppänen (3,3,3,2,3) 14+2
3. Teppo Toivola (3,3,2,3,2) 13+1
4. Christer Biskop (2,2,2,3,2) 11+0
5. Mats Järf (3,u,1,3,3) 10
6. Janne Ruismäki (2,3,0,2,3) 10
7. Jarmo Malinen (1,2,3,2,2) 10
8. Markku Weckman (2,1,3,1,2) 9
9. Mirosław Daniszewski (0,2,2,2,1) 7
10. Mark Uzzell (1,1,1,1,1) 5
11. Sami Hassinen (1,2,2,0,-) 5
12. Tommi Suolammi (2,1,1,0,0) 4
13. Harri Saari (0,1,0,1,1) 3
14. Janne Vilponen (d,-,-,-,-) 0
15. Esko Rantanen (d,-,-,-,-) 0

Źródło: Radek Majewski

Najnowsze

Ostatni dzień pracy w Bahrajnie

Kierowcom pozostało tylko kilka dni pracy na torach w Hiszpanii. Coraz mniej mówią, wszystko idzie we właściwym kierunku, problemy są tylko chwilowe... nikt nie ujawnia się do końca.

W czwartek, 19 lutego kierowcy zespołów BMW Sauber, Ferrari i Toyota zakończyli ośmiodniowe testy w Bahrajnie.

Felipe Massa, ponownie miał dzisiaj kłopoty z układem elektrycznym. Mimo problemów technicznych, silnego wiatru i ponownej wizyty, chyba już zaprzyjaźnionych psów, na torze Sakhir, kierowca Ferrari przejechał 113 okrążeń i uzyskał najlepszy czas dnia.

Timo Glock
Foto: Toyota

Po siedmiu dniach testów niezawodna jak dotąd Toyota TF 109, zmusiła Timo Glocka do zjazdu do garażu a jego mechaników do pracy nad systemem hydraulicznym. Timo Glock przejechał dziś 65 okrążeń i jak powiedział jest zadowolony z całości prac i ilości danych jakie zostały zebrane w trakcie testów. Jak stwierdził Pascal Vasselon, Senior General Manager Chassis, zespół zaczyna mieć jasną wizję tego, co przyniosły zmiany dotyczące ustawień samochodu w nowym sezonie, a dane dotyczące jego niezawodności i zachowania się na torze umożliwią dobre przygotowanie do sezonu.

Praca Nicka Heidfelda koncentrowała się dzisiaj na zawieszeniu i aerodynamice BMW Sauber F1.09. Mimo drobnych problemów mechanicznych Nick przejechał 122 okrążenia i potwierdził, że samochód reaguje w odpowiedni sposób na dokonywane zmiany. Willy Rampf, BMW Sauber Technical Coordinator dodał, że praca w wyższych temperaturach niż panują obecnie gdziekolwiek w Europie umożliwiła odpowiednie przygotowania do pierwszego wyścigu w Australii.

Nieoficjalne czasy w Bahrajnie:
Felipe Massa  1.32.162
Nick Heidfeld – 1:32.225
Timo Glock –  1: 32.445s

W trakcie lutowych testów zespoły przejechały średnio ponad 3500 km. Najszybsze okrążenie na torze Sakhir odnotował Kimi Raikkonen, we wtorek 17 lutego – 1:32.102. Po zakończeniu testów dużo pracy będą mieć inżynierowie, którzy muszą przeanalizować zebrane dane, aby zrozumieć jakie usprawnienia i zmiany powinny zostać wprowadzone przed ostatnimi testami, które zaplanowano na pierwsze dni marca na torze Jerez de la Frontera i w Barcelonie. Będzie to ostatni sprawdzian przed rozpoczęciem sezonu 2009. 

Najnowsze