Jak jeździć w ciąży i co z pasami?
Według badań w samym USA zdarza się rocznie około 170 000 wypadków drogowych z udziałem przyszłych mam, a w prawie 400 przypadkach nienarodzone dziecko ginie. Zamieszczamy cenne informacje i wskazówki dla przyszłych mam oraz poradnik, jak prawidłowo zapinać pasy.
Wirtualny model kobiety w ciąży w fotelu kierowcy |
fot. Volvo
|
Komputerowe modele ciała ludzkiego, które symulują zachowanie podczas wypadku są projektowane,
aby pomóc naukowcom zrozumieć związane
z wypadkami obrażenia. Ford i Volvo prowadzą na ten temat badania od wielu lat. Stworzone wirtualne modele zawierają szczegółowe dane dotyczące zarówno układu kostnego jak i tkanek miękkich.
– Stworzyliśmy nowe metody i techniki, aby przy pomocy skanów MRI i CT zebrać dane dotyczące wewnętrznej geometrii ciała ciężarnej kobiety, w tym rozmiaru i ułożenia macicy, łożyska i oczywiście płodu – mówił w grudniu Dr Joel Stitzel z współpracującym z Fordem Virginia Tech-Wake Forest University Center for Injury Biomechanics.
Ford rozpoczął właśnie akcję mającą na celu propagowanie informacji na temat poprawnego stosowania pasów bezpieczeństwa. Według danych statystycznych w samych Stanach Zjednoczonych zdarza się rocznie około 170 000 wypadków drogowych z udziałem przyszłych mam. Co więcej, prawie w 400 przypadkach nienarodzone dziecko ginie.
– Podstawowym sposobem ochrony płodu jest oczywiście ochrona kierowcy – mówi Lotta Jakobson, specjalistka ds. biomechaniki i zmniejszania liczby urazów w Volvo.
Kobieta, która od lat zajmuje się badaniami nad poprawieniem bezpieczeństwa pań w ciąży i ich nienarodzonych dzieci to pracująca właśnie dla szwedzkiego producenta samochodów, inżynier biomechaniki Laura Thackray. Amerykanka z Idaho stworzyła w 2002 roku pierwszy na świecie komputerowy model kobiety w ciąży przeznaczony do testów zderzeniowych. Trójwymiarowy model o imieniu Linda pomaga od lat w pracach badawczych. |
Zawsze poprawnie – nie pospiesznie! – układaj pasy bezpieczeństwa. |
fot. Volvo
|
Aby obniżyć ryzyko najdroższego „ładunku” jaki przewozimy samochodami, kobiety w ciąży muszą oczywiście prowadzić bardzo ostrożnie. Ale ponieważ nie da się uniknąć wszystkich zagrożeń ważne jest, aby pasy były właściwie ułożone na ciele kobiety.
Po pierwsze, nie należy mieć na sobie grubych ubrań, ponieważ pasy powinny znajdować się jak najbliżej ciała.
Fotel musi zostać ustawiony tak, aby można było swobodnie sięgać do pedałów stopami, ale jednocześnie brzuch powinien znajdować się jak najdalej od kierownicy. Jeśli takie ustawienie sprawia na pewnym etapie ciąży trudność, to szczerze mówiąc należałoby ograniczyć prowadzenie samochodu i zajmować miejsce obok kierowcy.
Pozioma część pasa powinna zostać ułożona płasko, na udach, pod zaokrągleniem brzucha, nie na nim, a część ramienna musi znajdować się na ramieniu i pomiędzy piersiami.
Pas powinien być solidnie dociągnięty, a nie luźno zwisać. Kobiety w ciąży, które nie zapinają pasów i siedzą w samochodzie w ten sposób, że brzuch znajduje się dokładnie na wprost poduszki powietrznej, która ma otworzyć się na skutek zderzenia, narażają najbardziej swoje nienarodzone dzieci. Badania pokazują bowiem, że poprawne użycie pasów bezpieczeństwa w zasadzie eliminuje zagrożenie wynikające z otwarcia poduszki.
Dzięki pracom Laury Thackray (czytaj powyżej w ramce), Volvo umieściło także na swojej stronie internetowej informacje dotyczące poprawnego stosowania pasów, przeznaczone dla mam – tych obecnych i przyszłych. Zajrzyjcie tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Od początku bieżącego roku instrukcje dołączane do samochodów Ford, Lincoln i Mercury będą zawierały wyjaśnienia i ilustracje, jak kobiety w ciąży powinny układać pasy bezpieczeństwa.
Wypowiedzi lekarzy i naukowców – w tym oczywiście Laury Thackray – zajmujących się poprawieniem naszego bezpieczeństwa w samochodach jednoznacznie wskazują, że głównym powodem urazów płodu są niestety wypadki samochodowe.
Najnowsze
-
Suknia z samochodowych kabli, tren z wycieraczek? Hyundai Re:Style – oni wiedzą jak to robić dobrze
W dobie, gdy słowo recykling odmienia się przez wszystkie przypadki, także w motoryzacji, pewne działania koncernów przestają dziwić. Ale tego jeszcze nie było! Hyundai Motor uruchomił w Europie platformę Re:Style - kreacje z przetworzonych resztek po produkcji aut stworzył sam Jeremy Scott! -
Land Rover Classic otwiera nowy rozdział w swojej historii prezentując Defender Classic V8 od Works Bespoke
-
50 lat Golfa na Torze Modlin – wyjątkowy jubileusz kultowego modelu Volkswagena
-
Urządzenie wykrywające drony zadziałało! Polska firma była odpowiedzialna za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej na F1 w Austrii
-
Jak założyć działalność spedycyjną? Formalności, koszty, uwarunkowania
Zostaw komentarz: