Agnieszka Serafinowicz

Szukasz auta z fabryczną instalacją LPG? Oto jakie argumenty ma Dacia. Polaków mogą przekonać

Dacia to najpopularniejsza marka w Polsce oferująca auta z fabryczną instalacją LPG. Czy taki układ napędowy wciąż się opłaca?

Spis treści

Uczestniczyliśmy dziś w spotkaniu prasowym zorganizowanym przez markę Dacia, na którym jej przedstawiciele przekonywali, że auto z fabryczną instalacją LPG to dziś wybór uzasadniony przede wszystkim ekonomią, ale nie tylko. Jakie usłyszeliśmy argumenty?

Instalacja LPG
Dwupaliwowy układ napędowy stosowany w nowych modelach marki Dacia (fot. Dacia)

Instalacja LPG – Polska jest europejską potęgą jeżeli chodzi o auta z takim napędem

Auta z LPG są u nas bardzo popularne, Polska według najnowszych danych dysponuje największą flotą takich samochodów w Europie, po naszych drogach jeździ ponad 3,3 mln aut z takim zasilaniem. W naszym kraju znajduje się też najwięcej stacji paliw oferujących ten gaz – ich liczba przekracza 7,4 tysiąca. Ponadto, na tle innych europejskich państw, ceny LPG w Polsce, mimo generalnie podwyżek cen paliw jakie obserwujemy w ostatnim czasie, pozostają jedne z najniższych w Europie. Przy cenie średniej 3,1 zł/l LPG tańszy gaz kupią tylko Bułgarzy (2,8 zł/l) i Litwini (3 zł/l). Dla porównania u naszych zachodnich sąsiadów cena 1 litra LPG to aż 5,1 zł (w przeliczeniu na złotówki). W efekcie eksploatacja samochodu z LPG automatycznie oznacza koszty niższe nawet o 40 proc. w stosunku do aut spalinowych zasilanych benzyną lub olejem napędowym. To był jeden z pierwszych argumentów, który – trzeba przyznać – dość skutecznie trafia do konsumentów, sądząc po popularności LPG w naszym kraju.

Instalacja LPG – ponad połowa sprzedaży Dacii w Polsce, to samochody z fabryczną instalacją LPG

Zresztą widać to również w wynikach sprzedaży aut marki Dacia w naszym kraju. Według prezentowanych nam danych, modele Dacii z LPG stanowią 51% sprzedaży w Polsce. Co ciekawe, najpopularniejszym modelem w naszym kraju, wybieranym właśnie ze 100-konnym, dwupaliwowym (benzyna+LPG) silnikiem Eco-G 100 jest rodzinna Dacia Jogger. Aż 77% sprzedanych Joggerów to egzemplarze z dwupaliwową jednostką napędową. Na drugim miejscu pod względem popularności jednostki z LPG jest Dacia Sandero Stepway (58% wybieranych aut ma LPG), później Dacia Sandero (51%) oraz Dacia Duster (43%). Naszym zdaniem najniższa popularność LPG w modelu Duster wynika po prostu z faktu, że w ofercie nie ma wersji 4×4 Dustera z instalacją LPG. Czteronapędowy Duster oferowany jest tylko z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, tymczasem klienci ze smykałką do offroadu, wybiorą raczej wersję 4×4, zwłaszcza że Dacia Duster to model słynący z zaskakującej dzielności poza utwardzonymi szlakami.

Instalacja LPG - Dacia Duster

Fabryczna instalacja LPG w Dacii – zasięg i infrastruktura, o której elektromobilni mogą na razie pomarzyć

Kolejnym argumentem użytym przez przedstawicieli Dacii było podkreślenie zasięgu aut zasilanych dwoma paliwami. Układ napędowy z silnikiem Eco-G 1.0 100 KM (silnik ten jest zawsze łączony z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach, wariantu z automatem w ofercie Dacii nie ma) wyposażony jest fabrycznie w dwa zbiorniki. Ten na benzynę mieści 50 litrów paliwa, drugi – na gaz – mieści ok. 40-50 l LPG. W rezultacie deklarowany przez producenta zasięg dowolnego modelu Dacii z tym układem napędowym ma wynosić ok. 1200 km. To wartość absolutnie nieosiągalna dla aut elektrycznych, a i niewiele aut spalinowych zasilanych jednym paliwem jest w stanie uzyskać podobne wartości. Jednocześnie, co również podkreślano na prezentacji, poza niektórymi państwami (np. Austria czy Szwajcaria) znalezienie stacji sprzedającej LPG nie jest w Europie problemem, a w Polsce jest to szczególnie łatwe.

Oczywiście ów zasięg bez tankowania uzyskamy tylko przy założeniu, że po zużyciu gazu kierowca kontynuuje podróż już na benzynie. Tymczasem jak pokazują dane – również prezentowane na spotkaniu – jest to rzadki scenariusz. W przypadku użytkowników Dacii Sandero 79% kierowców deklaruje jazdę głównie na LPG, w przypadku modelu Dacia Sandero Stepway ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 85%.

Instalacja LPG - Dacia
Zbiornik na LPG przy fabrycznej instalacji w Dacii zajmuje miejsce koła zapasowego pod podłogą bagażnika. Owszem, koła wówczas nie ukryjemy, ale pamiętajmy, że wielu samochodach hybrydowych bagażnik również ma ograniczoną funkcjonalność. Zbiornik na LPG w Daciach mieści ok. 40-50 l gazu (fot. Dacia)

Fabryczna instalacja LPG w Dacii – ile zaoszczędzisz?

Wybór samochodu z LPG jest najczęściej podyktowany ekonomią. Nic zatem dziwnego, że kierowcy zainteresowani takim pojazdem pytają ile mogą realnie zaoszczędzić na modelu z fabryczną instalacją. Dacia udostępniła kalkulator online, pozwalający obliczyć koszt tankowania benzyny i LPG w każdym modelu tej marki.

Instalacja LPG - Dacia
Fabryczna instalacja LPG jest w pełni zintegrowana z komputerem pokładowym – kierowca widzi wskazania dotyczące obu paliw (fot. Dacia)

Instalacja LPG, gdy fabryczna masz dodatkowy bonus

Fakt, że instalacja LPG w nowych Daciach jest instalowana fabrycznie, jeszcze w zakładzie, w którym powstaje całe auto, a nie np. w warsztacie dealera daje klientom dodatkowe korzyści. Po pierwsze, gwarancja (3 letnia) obejmuje cały układ, po drugie, kierowca ma dostosowane oprogramowanie pokładowe do jazdy na dwóch paliwach. Nie musi obliczać ile już przejechał na gazie i kiedy przełączyć się na benzynę, albo kiedy zatankować LPG.

Instalacja LPG - Dacia
Fakt, że Dacia oferuje fabryczną instalację, zawór jest zgrabnie wkomponowany obok wlewu paliwa i nie szpeci nadwozia (fot. Dacia)

Każda nowa Dacia z silnikiem dwupaliwowym ma pokładowy system dostosowany do tego napędu i kierowca na tablicy wskaźników widzi wskazania obu zbiorników paliwa (benzyny i LPG). Komputer pokładowy liczy też niezależnie zużycie gazu i benzyny, a także potrafi szacować realny zasięg dla obu paliw. Nie bez znaczenia jest też to, że zawór do tankowania gazu nie szpeci np. zderzaka lecz jest umieszczony pod klapką wlewu paliwa.

Instalacja LPG - Dacia

Instalacja LPG, a co z zakazem silników spalinowych 2035?

Tak, padło takie pytanie na spotkaniu prasowym. Przedstawiciele Dacii wyjaśnili, że po pierwsze: obecnie dwupaliwowy silnik Eco-G 100 MT spełnia wszystkie obowiązujące w Europie normy emisji. Po drugie Dacia nie ma w tej chwili żadnych oficjalnych planów dotyczących roku 2035, ale jeden z przedstawicieli z rozbrajająca szczerością przyznał, że firma po prostu dostosuje się do obowiązującego prawa: jeżeli auta spalinowe faktycznie będą zakazane, Dacie będą elektryczne, jeżeli e-paliwa będą dopuszczalne, a ich technologia produkcji (dziś bardzo droga) stanie się efektywna kosztowo, Dacia pomyśli i o takich rozwiązaniach. Bardzo podkreślano np. że Dacia nie ma aut hybrydowych ze względu na fakt, że tego typu technologie znacząco podnoszą koszt auta, a dla rumuńskiej marki cena ma duże znaczenie.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze