Historia, relaks i Formuła 1 na weekend

Czy to ostatni wyścig na słynnym brytyjskim torze ? Czy w sezonie 2010 w ogóle odbędzie się GP Wielkiej Brytanii? O tym jeszcze nie zdecydowano. Z pewnością jednak warto zajrzeć do Środkowej Anglii.

Silverstone Circuit
Northamptonshire NN12 8TN
England

www.silverstone.co.uk

 

 

 Piątek, 19 czerwca 2009
Trening 1 11:00 – 12:30
Trening 2 15:00 – 16:30

Sobota, 20 czerwca 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 21 czerwca 2009
Wyścig 14:00 

 

Długość toru: 5,141 km
Liczba okrążeń: 60
Dystans wyścigu: 308,355 km
Liczba zakrętów: 17 – 10 prawych i 7 lewych
Najdłuższa prosta:  890 m
Pierwsze Grand Prix: 1950
Pełne otwarcie przepustnicy: 66%
Największa prędkość: 294 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 40

Garść informacji o Northamptonshire

Northamptonshire to położone w środkowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii hrabstwo o bardzo bogatym dziedzictwie. Jeśli ktoś chce pooddychać zapachem historii niewątpliwie powinien odwiedzić to miejsce. Northampton w 12-tym i 13-tym wieku było jednym z największych i najbogatszych miast Anglii,
z wieloma pięknymi budowlami sakralnymi i uniwersytetem. Od wieków było też miejscem skupiającym rewolucjonistów i wolnomyślicieli, często występujących przeciwko kościołowi i władzy, słynnym szczególnie z nonkonformistycznych i radykalnych tradycji tutejszych szewców!

Sławne wielowiekowymi koneksjami królewskimi hrabstwo było także miejscem wyjątkowych wydarzeń historycznych. Dwa znajdujące się tutaj pomniki oznaczają miejsce bitwy będącej punktem zwrotnym Wojny Domowej, w której pokonany został Karol I. Tutaj urodził się Ryszard III i została ścięta Maria Królowa Szkotów. Także tutaj Guy Hawkes, członek grupy katolickiej planował słynny Spisek Prochowy,
w którym miał zostać zgładzony król Jakub I.

W Northampton historię wyczuwa się na każdym kroku. Bardzo popularnym miejscem turystycznym jest adres 78 Derngate. Zbudowany w latach dwudziestych 19-tego wieku w stylu gregoriańskim dom stał się słynny, kiedy sto lat później został przemodelowany przez znanego architekta okresu modernizmu Charlesa Macintosha.  

Hrabstwo może pochwalić się dziś bogactwem wspaniałych domów i zamków otoczonych pięknymi ogrodami oraz kościołów zbudowanych nawet 1300 lat temu, jak np. Anglo-saksoński kościół Wszystkich Świętych. W miejscowościach wokół Northampton wiele jest pięknie zachowanych przykładów architektury gotyckiej jak choćby jeden z największych kościołów zbudowanych w średniowiecznej Anglii – Kościół Świętej Trójcy w Rothwell. 

Do tego Northamptonshire jest idealnym miejscem relaksu. Pola kwitnące niebieskimi dzwonkami, mnóstwo szlaków pieszych, spokojnie wijące się rzeczki pomiędzy kamiennymi wioskami z czarującymi marketami
i sklepikami pozwalają naprawdę przyjrzeć się prawdziwemu, staremu Królestwu. 

Hrabstwo jest także domem dla Silverstone and Rockingham Motor Speedway znajdujących się o godzinę drogi od Londynu i Birmingham. Szybkie pociągi ze stolicy odjeżdżają co 30 minut, co pozwala znaleźć się na torze w mniej niż jedną godzinę.

Strugi wody za bolidem Roberta Kubicy podczas wyścigu w 2008 roku
fot. BMW Motorsports

Silverstone Circuit

Ten jeden z najsłynniejszych obok Monzy torów wyścigowych jest też mimo sekwencji różnorodnych
zakrętów jednym z najszybszych w kalendarzu. Zespoły przygotowują swoje bolidy tak, aby jak twierdzi Pascal Vasselon z Toyoty, uzyskały bardzo dużą siłę docisku. Wielką rolę na Silverstone odgrywa wiatr. Samochody wykorzystują go do uzyskania przyczepności i stabilności. Kierowcy są w stanie opisać bardzo dokładnie każdą zmianę w prowadzeniu się bolidu związaną ze zmianą kierunku wiatru. Jeśli wiatr wieje od przodu łatwiej jest sterować bolidem w niektórych zakrętach, ponieważ względna prędkość pomiędzy powietrzem i samochodem wzrasta, a co za tym idzie wzrasta siła docisku i samochód lepiej się prowadzi. Jeśli jednak wiatr wieje od tyłu, to pomaga z pewnością na prostych ale za to źle wpływa w strefach hamowania i w zakrętach.

Jak twierdzi Fernando Alonso, najbardziej wymagające są zakręty Maggots i Becketts (2 – 4). Przy dużej szybkości, szczególnie na wejściu, samochód musi być bardzo czuły, aby można było dokładnie zmieniać kierunki jazdy. Kierowcy nie dotykają nawet hamulca podczas przejazdu przez tą sekwencję zakrętów. Jest to także trudny odcinek toru pod względem fizycznym. Duża prędkość powoduje tutaj przeciążenia około 4G. Zespół Renault przygotowuje zawieszenie swoich bolidów z twardszym ustawieniem przodu niż tyłu, po to, aby samochód  łatwiej poddawał się zmianom kierunków. Ze względu na to, że Silverstone ma dość wyboistą nawierzchnię aerodynamika odgrywa decydującą rolę w znalezieniu odpowiednich ustawień przyczepności. 

Przejazd na Silverstone oznacza także ciężką pracę dla silników, pracujących w 66% przy w pełni otwartej przepustnicy. Do tego ważne jest, aby silniki odwiednio szybko reagowały na wysokich obrotach, kiedy kierowcy wjeżdżają w szybkie zakręty takie jak Stove (7), często na pełnym gazie.
Angielski tor jest jednym z najbardziej wymagających także dla opon, z powodu wielu szybkich zakrętów.
Bridgestone przygotowuje na ten wyścig twarde i miękkie opony, ale jak to w Królestwie bywa jest prawdopodobne, że mogą one zostać zastąpione przez opony deszczowe.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze