GTV zamiast Stara w polskiej armii?
Firma BAE Systems zaprezentowała w Polsce najnowszą ciężarówkę GTV (ang. Global Tactical Vehicle), która być może zastąpi w polskiej armii wysłużone Stary.
Global Tactical Vehicle |
Fot. BAE
|
Pamiętacie relację z targów militarnych naszej koleżanki? Jeśli nie, zajrzyj tutaj. Wytropiła tam ciężarówkę Stewart&Stevenson, właśnie na stoisku BAE Sytems *. Samochód ten należy do rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) i jest używany przez armię amerykańską od 1991 roku.
W minionym tygodniu pojazd trafił na prezentację do WITPiS (Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej) w Sulejówku. I tu – z informacji, które otrzymaliśmy od producenta – łączą się wszystkie wątki związane z obecnością FMTV w Kielcach i w Sulejówku. BAE Systems bowiem pozostaje w grze o miano podstawowej ciężarówki dla polskiej armii.
Pokazując GTV w ogólnej koncepcji bazującej na FMTV, producent chce się pochwalić możliwościami nowego modelu, które być może przemówią do decydentów w polskiej armii.
GTV ma kabinę opancerzoną w standardzie LTAS (Long Term Armour Solution), a napędza go jednostka Cummins o mocy 300 KM, która spełnia normę Euro 5 (ukłon w stronę rynków europejskich). Masa ciężarówki wynosi 11281 kg, a ładowność 4536 kg. Co ciekawe, Amerykanie pozostają przy napędzie 6×6 (w Polsce wymagano napędu 4×4 przy podobnej, a nawet większej ładowności), co korzystnie odbija się na możliwościach pokonywania terenu.
FMTV w WITPiS Sulejówek |
Fot. BAE
|
Kierowcy pojazdu zapewne docenią w pełni automatyczną przekładnię Allison o 7 przełożeniach oraz stały napęd na wszystkie koła. W zawieszeniu odnajdziemy dodatkowy element sprężysty w postaci sprężyny zintegrowanej z amortyzatorem, oprócz standartowych resorów parabolicznych. Skutkuje to podwyższonym komfortem przy niewielkich obciążeniach platformy ładunkowej.
No cóż, jak widać producenci „napinają mięśnie”, przynajmniej niektórzy, więc może poczciwy Star znajdzie wkrótce następcę?
* BAE Systems wytwarza samodzielnie lub w koprodukcji samoloty serii Airbus, Eurofighter Typhoon, czołgi, okręty podwodne, niszczyciele rakietowe typu 45 i inne, w tym elementy amerykańskiego systemu antybalistycznego Ballistic Missile Defense (THAAD). To wielonarodowy koncern przemysłu zbrojeniowego i lotniczego, powstały w 1999 r. z połączenia British Aerospace (BAe) i Marconi Electronic Systems (MES) (część zbrojeniowa General Electric). Do swoich rynków macierzystych (domowych) koncern zalicza: Australię, Arabię Saudyjską, Republikę Południowej Afryki, Szwecję, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone, gdzie powstaje większość technologii BAE. Firma posiada swoje placówki w Polsce i wielu krajach na wszystkich kontynentach.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: