GTV zamiast Stara w polskiej armii?
Firma BAE Systems zaprezentowała w Polsce najnowszą ciężarówkę GTV (ang. Global Tactical Vehicle), która być może zastąpi w polskiej armii wysłużone Stary.
Global Tactical Vehicle |
![]() |
Fot. BAE
|
Pamiętacie relację z targów militarnych naszej koleżanki? Jeśli nie, zajrzyj tutaj. Wytropiła tam ciężarówkę Stewart&Stevenson, właśnie na stoisku BAE Sytems *. Samochód ten należy do rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) i jest używany przez armię amerykańską od 1991 roku.
W minionym tygodniu pojazd trafił na prezentację do WITPiS (Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej) w Sulejówku. I tu – z informacji, które otrzymaliśmy od producenta – łączą się wszystkie wątki związane z obecnością FMTV w Kielcach i w Sulejówku. BAE Systems bowiem pozostaje w grze o miano podstawowej ciężarówki dla polskiej armii.
Pokazując GTV w ogólnej koncepcji bazującej na FMTV, producent chce się pochwalić możliwościami nowego modelu, które być może przemówią do decydentów w polskiej armii.
GTV ma kabinę opancerzoną w standardzie LTAS (Long Term Armour Solution), a napędza go jednostka Cummins o mocy 300 KM, która spełnia normę Euro 5 (ukłon w stronę rynków europejskich). Masa ciężarówki wynosi 11281 kg, a ładowność 4536 kg. Co ciekawe, Amerykanie pozostają przy napędzie 6×6 (w Polsce wymagano napędu 4×4 przy podobnej, a nawet większej ładowności), co korzystnie odbija się na możliwościach pokonywania terenu.
FMTV w WITPiS Sulejówek |
![]() |
Fot. BAE
|
Kierowcy pojazdu zapewne docenią w pełni automatyczną przekładnię Allison o 7 przełożeniach oraz stały napęd na wszystkie koła. W zawieszeniu odnajdziemy dodatkowy element sprężysty w postaci sprężyny zintegrowanej z amortyzatorem, oprócz standartowych resorów parabolicznych. Skutkuje to podwyższonym komfortem przy niewielkich obciążeniach platformy ładunkowej.
No cóż, jak widać producenci „napinają mięśnie”, przynajmniej niektórzy, więc może poczciwy Star znajdzie wkrótce następcę?
* BAE Systems wytwarza samodzielnie lub w koprodukcji samoloty serii Airbus, Eurofighter Typhoon, czołgi, okręty podwodne, niszczyciele rakietowe typu 45 i inne, w tym elementy amerykańskiego systemu antybalistycznego Ballistic Missile Defense (THAAD). To wielonarodowy koncern przemysłu zbrojeniowego i lotniczego, powstały w 1999 r. z połączenia British Aerospace (BAe) i Marconi Electronic Systems (MES) (część zbrojeniowa General Electric). Do swoich rynków macierzystych (domowych) koncern zalicza: Australię, Arabię Saudyjską, Republikę Południowej Afryki, Szwecję, Wielką Brytanię oraz Stany Zjednoczone, gdzie powstaje większość technologii BAE. Firma posiada swoje placówki w Polsce i wielu krajach na wszystkich kontynentach.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: