Świece żarowe – jak sprawdzić czy świece żarowe są dobre?

Świece żarowe są jednymi z najważniejszych elementów silnika Diesla. To dzięki nim silnik się uruchamia, choć to nie jest ich jedyna funkcja. Świece są częściami eksploatacyjnymi i ulegają zużyciu, więc trzeba sprawdzać ich stan. Jak zrobić to samodzielnie?

W starych samochodach świece żarowe miały tylko jedno zadanie – uruchomienie silnika. Podgrzewały komory spalania do temperatury, w której następował samoczynny zapłon mieszanki, co skutkowało pracą silnika. Współcześnie pełnią one więcej funkcji oraz są bardziej podatne na uszkodzenia.

Jak działa świeca żarowa?

Po przekręceniu kluczyka na chwilę na desce rozdzielczej pokazuje się kontrolka świec żarowych, która informuje nas, że świece zaczęły pracować. Oznacza to, że pobierają one energię z akumulatora i w kilka lub kilkanaście sekund rozgrzewają się do 800-1000 stopni Celsjusza (w zależności od rodzaju świec). W ten sposób nagrzewają one komorę spalania, przez co uruchomienie silnika w niższych temperaturach jest możliwe.

Ze względu na fazy grzania możemy wyróżnić dwa rodzaje świec żarowych. Do pierwszej grupy należą świece, które działają do momentu uruchomienia silnika, czyli są to tzw. świece dwufazowe. Gdy silnik już działa, to jednostka sterująca odcina dopływ prądu, przez co świece przestają pracować.

Natomiast drugi typ to tzw. świece trójfazowe, które występują znacznie częściej w nowszych samochodach. Starsze świece tego typu pracowały przez kilka pierwszych minut po uruchomieniu silnika. Natomiast nowsze pracują do momentu, aż silnik osiągnie odpowiednią temperaturę, ale również mogą czasem zacząć grzać podczas jazdy. Wpływa to na zużycie paliwa, obniżenie emisji szkodliwych związków oraz trwałość układu oczyszczania spalin. Działanie takich świec jest konieczna w procesie wypalania sadzy z filtrów cząstek stałych, ponieważ podnoszą one temperaturę w komorze spalania i temperaturę spalin.

Nowoczesne silniki wysokoprężne stają się powoli niskoprężnymi. Dzieje się to za pomocą specjalnych świec, które podgrzewają komorę spalania, gdy jest to konieczne. W rezultacie zapłon mieszanki może nastąpić przy niskim stopniu sprężania. Wykorzystuje się do tego świece zintegrowane z czujnikiem, który odpowiada za informowanie o ciśnieniu i temperaturze w komorach spalania. Silniki, w których zapłon występuje przy niższym sprężaniu, mają lepszą kulturę pracy i szybciej rozgrzewają się do optymalnej temperatury.

Jak widać świece nie są już prostym elementem odpowiadającym tylko za uruchamianie silnika. Teraz są bardziej skomplikowane, dzięki czemu przyczyniają się do obniżania emisji szkodliwych związków, wypalania sadzy z filtrów cząstek stałych czy działania silnika przy niższym stopniu sprężania, przez co praca motoru nie jest tak głośna.

Jak sprawdzić świece żarowe?

Sprawdzenie świec żarowych nie jest trudną czynnością, ale potrzebne będą nam do tego specjalne urządzenia. W pierwszej metodzie korzysta się z tzw. kontrolki z żarówką. W tym przypadku musimy podłączyć jeden koniec przewodu  do dodatniego bieguna akumulatora, a drugą końcówkę do świecy. Jeżeli prąd popłynie, to świeca jest sprawna. Jednak tej metody nie używa się w przypadku świec niskonapięciowych, ponieważ może dojść do ich uszkodzenia.

W celu sprawdzenia stanu świec możemy skorzystać z amperomierza. Po podłączeniu go szeregowo do przewodów zasilających możemy sprawdzić przepływ prądu w układzie. Jeżeli amperomierz wskaże zero to oznacza, że świeca jest przepalona.

Najwygodniejszym sposobem jest skorzystanie z komputera diagnostycznego. W ten sposób unikniemy demontażu, co jest szczególnie ważne w przypadku świec trudno dostępnych. Jednak z komputera diagnostycznego można skorzystać tylko w niektórych samochodach.

W najlepszej sytuacji są posiadacze najnowszych samochodów, w których informacje o problemach ze świecami żarowymi przekazuje pokładowa elektronika.

Ile kosztuje wymiana świec żarowych?

Żywotność świec żarowych wynosi zazwyczaj od 100-150 tys. kilometrów przebiegu auta. Koszt ich wymiany może się różnić w zależności od modelu pojazdu i świec, jakie są w nim wskazane – za jedną świece możemy zapłacić od 50-300 złotych. Do tego dochodzi jeszcze ich liczba świec – jeśli zużyje się jedna, to zaleca się od razu wymienić wszystkie – jedna świeca przypada na jeden cylinder. Podsumowując wymiana świec żarowych w najlepszym wypadku może kosztować nas kilka setek, a w najgorszym ponad tysiąc złotych.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze