Francuzi zakazują u siebie sprzedaży Polestara! Mają monopol na łukowate kształty?
Macie wrażenie, że tytuł nie jest do końca zrozumiały? Spokojnie - taka jest cała opisywana sprawa. Pomimo tego, przełożyła się już na pierwsze konsekwencje prawne.
Wszystko zaczęło się od tego, że Polestar (marka wydzielona w 2017 roku z Volvo) weszła na rynek francuski ze swoimi modelami o jakże wdzięcznych nazwach 1 oraz 2. Temu debiutowi nagle sprzeciwił się koncern PSA, a konkretnie Citroen, którego przedstawiciele uznali, że logo Polestara jest myląco podobne do ich szewronów.
Francuski rząd wprowadza nowy podatek dla kierowców – od wagi samochodu!
Rzeczywiście w obu przypadkach są to dwa łuki ze szpicem pośrodku. Citroen ma co prawda łuki o gładkich krawędziach i ustawione jeden pod drugim, a Polestar coś co wygląda jak dwa trójkąty prostokątne, pozbawione przeciwprostokątnych, skierowane do siebie szpicami. Pomylić ich nie sposób, nawet przy słabym świetle.
Francuzi poszli jednak dalej i oskarżyli Polestara o upodabnianie się do logo także marki DS! W jej przypadku łuki także łączą się szpicami, ale pierwszy łuk jest wypełniony, aby przypominać literę D, zaś drugi jest podwójny i wygięty w dwie strony, aby naśladować literę S. Ponownie pomylić nie sposób. Rzućcie zresztą okiem na zdjęcie powyżej i oceńcie sami.
Test Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180KM – rodzinie się spodoba!
Według Francuzów takie ryzyko jednak istnieje i to naprawdę spore. Obawiający się o swoje interesy przedstawiciele PSA zwrócili się z tym problemem do sądu (francuskiego), który przyznał im rację. Nałożył na Polestara 150 tys. euro kary i zakazał marce używania na terenie Francji swojego logo. Co będzie dalej, trudno powiedzieć.
Przypomnijmy tylko na koniec, że kiedy w 2017 roku została zarejestrowana marka Polestar, Francuzi nie mieli z jej logo żadnego problemu. Dopiero teraz, kiedy wchodzi na ich rynek, dowiedzieli się o jej istnieniu? Gratulujemy rozeznania w branży. Ciekawe też jak z prawnego punktu widzenia cała sprawa wygląda. Polestar narusza prawa Citroena do dwóch łukowatych kształtów? Ale narusza je tylko na terenie Francji? Jak też wygląda sprawa blokowania przez sąd jednego kraju w Unii Europejskiej, firmy z innego kraju UE (siedziba Polestara znajduje się w Goteborgu)? Która może swobodnie działać we wszystkich innych krajach członkowskich?
Polestar Precept odcina się od stylistyki Volvo i idzie własną drogą
Może niech ktoś zadzwoni do PSA i wytłumaczy im, że Polestar to marka premium, oferująca bardzo mocne auta hybrydowe plug-in oraz elektryczne. Jest niewielka szansa, że ktoś marzący o Citroenie, przypadkiem kupi Polestara. Wątpimy też czy obecność na francuskim rynku tej niszowej marki, wpłynie na sprzedaż koncernu PSA.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: