Francuzi zakazują u siebie sprzedaży Polestara! Mają monopol na łukowate kształty?

Macie wrażenie, że tytuł nie jest do końca zrozumiały? Spokojnie - taka jest cała opisywana sprawa. Pomimo tego, przełożyła się już na pierwsze konsekwencje prawne.

Wszystko zaczęło się od tego, że Polestar (marka wydzielona w 2017 roku z Volvo) weszła na rynek francuski ze swoimi modelami o jakże wdzięcznych nazwach 1 oraz 2. Temu debiutowi nagle sprzeciwił się koncern PSA, a konkretnie Citroen, którego przedstawiciele uznali, że logo Polestara jest myląco podobne do ich szewronów.

Francuski rząd wprowadza nowy podatek dla kierowców – od wagi samochodu!

Rzeczywiście w obu przypadkach są to dwa łuki ze szpicem pośrodku. Citroen ma co prawda łuki o gładkich krawędziach i ustawione jeden pod drugim, a Polestar coś co wygląda jak dwa trójkąty prostokątne, pozbawione przeciwprostokątnych, skierowane do siebie szpicami. Pomylić ich nie sposób, nawet przy słabym świetle.

Francuzi poszli jednak dalej i oskarżyli Polestara o upodabnianie się do logo także marki DS! W jej przypadku łuki także łączą się szpicami, ale pierwszy łuk jest wypełniony, aby przypominać literę D, zaś drugi jest podwójny i wygięty w dwie strony, aby naśladować literę S. Ponownie pomylić nie sposób. Rzućcie zresztą okiem na zdjęcie powyżej i oceńcie sami.

Test Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180KM – rodzinie się spodoba!

Według Francuzów takie ryzyko jednak istnieje i to naprawdę spore. Obawiający się o swoje interesy przedstawiciele PSA zwrócili się z tym problemem do sądu (francuskiego), który przyznał im rację. Nałożył na Polestara 150 tys. euro kary i zakazał marce używania na terenie Francji swojego logo. Co będzie dalej, trudno powiedzieć.

Przypomnijmy tylko na koniec, że kiedy w 2017 roku została zarejestrowana marka Polestar, Francuzi nie mieli z jej logo żadnego problemu. Dopiero teraz, kiedy wchodzi na ich rynek, dowiedzieli się o jej istnieniu? Gratulujemy rozeznania w branży. Ciekawe też jak z prawnego punktu widzenia cała sprawa wygląda. Polestar narusza prawa Citroena do dwóch łukowatych kształtów? Ale narusza je tylko na terenie Francji? Jak też wygląda sprawa blokowania przez sąd jednego kraju w Unii Europejskiej, firmy z innego kraju UE (siedziba Polestara znajduje się w Goteborgu)? Która może swobodnie działać we wszystkich innych krajach członkowskich?

Polestar Precept odcina się od stylistyki Volvo i idzie własną drogą

Może niech ktoś zadzwoni do PSA i wytłumaczy im, że Polestar to marka premium, oferująca bardzo mocne auta hybrydowe plug-in oraz elektryczne. Jest niewielka szansa, że ktoś marzący o Citroenie, przypadkiem kupi Polestara. Wątpimy też czy obecność na francuskim rynku tej niszowej marki, wpłynie na sprzedaż koncernu PSA.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze