Ewa Kania

Mandaty doręczane przez internet już działają! Co się stanie, jeśli nie założę specjalnego konta?

To kolejny krok ku nowoczesności w polskim transporcie. Krok, który wiąże się problemem, jakiego nie chce mieć żaden kierowca. Mowa o otrzymywaniu mandatów z fotoradarów. Można już robić to przez internet, ale ze strony kierowcy wymaga do rejestracji oraz założenia konta. A co w przypadku kiedy ktoś o tym nie wie, lub nie zamierza takiego konta zakładać?

Jak działa przyjmowanie mandatów przez internet?

Zgodnie ze zmianą przepisów, która obowiązuje od 22 maja 2023 roku, prawo dopuszcza:

(…) przyjęcie mandatu generowanego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego oraz doręczenie mandatu karnego wygenerowanego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego.

Aby móc to zrobić, konieczne jest założenie konta w eBOK (elektronicznym Biurze Obsługi Klienta) na stronie CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), które od kilku lat zarządza wszystkimi fotoradarami w Polsce. A kto może takie konto założyć?

Konto na eBOK mogą zakładać tylko te podmioty, które posługują się profilem zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym, co gwarantuje potwierdzenie tożsamości interesanta. Każda czynność na eBOK jest w pełni rozliczalna, co oznacza, że wiadomo kto i kiedy otwierał podgląd poszczególnych dokumentów oraz kto przesyłał korespondencję.

Można więc założyć konto, jeśli macie już profil zaufany. Jeśli go nie posiadacie, to wiele banków także daje możliwość potwierdzenia swojej tożsamości, logując się poprzez dane do swojego konta bankowego.

Czarne skrzynki w samochodach już działają i to nie od dziś! Co zapisują i czy można dostać przez nie mandat?

Ile mam czasu na opłacenie mandatu wystawionego przez internet?

System działa w ten sposób, że po zarejestrowaniu popełnionego przez was wykroczenia, na waszym koncie w eBOK CANARD zostanie wam udostępniony formularz do pobrania i wydrukowania. Znajdziecie tam wszystkie informacje, takie jak przy tradycyjnej korespondencji, wraz z formularzem w którym zaznaczacie, czy to wy prowadziliście pojazd, ewentualnie komu go udostępniliście. Alternatywnie można zadeklarować, że nie wiecie, kto wtedy prowadził.

Informacja na temat wystawionego mandatu będzie dostępna w systemie przez 21 dni. W tym czasie trzeba się z nim zapoznać i pokwitować jego odbiór lub odrzucić, kierując sprawę na drogę sądową. W przypadku przyjęcia mandatu, macie siedem dni na jego opłacenie.

Co jeśli nie odbiorę mandatu przez internet?

Największe obawy wśród kierowców wzbudza sytuacja, w której nie będą wiedzieli, że zostali złapani przez fotoradar i nie sprawdzą, czy na ich koncie pojawił się mandat. Albo w ogóle nie założą odpowiedniego konta.

Na szczęście opłacanie mandatów przez internet to jedynie pomysł na zmniejszenie ilości wysyłanej korespondencji i ułatwienie komunikacji z kierowcami. GITD wydała w 2021 roku 16 mln zł na same tylko przesyłki pocztowe. Nowy system ma pomóc ograniczyć te wydatki. Kierowca który nie odniesie się do nałożonego na niego mandatu drogą elektroniczną, otrzyma stosowne informacje pocztą tradycyjną, tak jak miało to miejsce do tej pory.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze