Katarzyna Frendl

Ford Ranger 2014 – pierwsza jazda

Samochód jest dostępny w trzech wersjach kabinowych: Double, Super oraz Regular. Do wyboru są wersje z napędem 4x2 i 4x4. Czy to wystarczy, aby zawojować rynek pick-upów w Polsce?

Poprzez połączenie muskularnego wyglądu z nowoczesnością powstała stylistyka określana przez projektantów jako „21st Century Tough”, dzięki której nowy model prezentuje się równie dobrze na placu budowy, jak i pod ekskluzywną restauracją. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami. Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab mają największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, a wersja Double Cab (1,21 m3) znalazła się pod tym względem w ścisłej czołówce swojego segmentu.

Przy 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości Ford Ranger jest większy od poprzednika, ale nie sprawia problemów podczas parkowania lub manewrowania na wąskich miejskich ulicach. Jest to w sporej mierze zasługa udanego układu kierowniczego. Do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba tu jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy.

Roboczo czy komfortowo?
Nowy Ford Ranger daje podobny poziom komfortu jak w samochodach osobowych, choć kabina pasażerska wydaje się znieść wszelkie trudy codziennej eksploatacji nawet w najcięższych warunkach. W tylnej części kabiny Double Cab wygospodarowano więcej miejsca na nogi poprzez przesunięcie do przodu słupka B. W rezultacie z tyłu zmieszczą się trzy dorosłe osoby. „Długa odmiana” może pochwalić się 23 praktycznymi schowkami – w schowku w konsoli środkowej o pojemności 8,5 litra można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji.

Boczne kieszenie w drzwiach mieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera laptopa do 16 cali. Są tu też inne miejsca bezpośrednio w zasięgu kierowcy, które idealnie nadają się do przewozu telefonów komórkowych lub innych niewielkich przedmiotów.

W wersjach wyposażonych w system Bluetooth, usb i złącze iPod, kierowca może bezprzewodowo, przy pomocy komend głosowych, obsługiwać telefon komórkowy, zestaw audio, iPoda, urządzenia USB oraz układ klimatyzacji. W bogato wyposażonych modelach dostępne są również takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigacja.

Wyższa moc
Na szczycie gamy jednostek stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik Diesel – może z łatwością transportować ciężkie ładunki drogami szybkiego ruchu bez potrzeby ciągłego redukowania biegów. Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min.. Średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym w naszym teście wyniosło w modelu 4×4 z manualną skrzynią biegów 11 l/100 km.

Dla osób preferujących silniki o mniejszych pojemnościach Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l. Silnik rozwija 150 KM i 375 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy wykorzystaniu turbosprężarek o zmiennej geometrii.

W wybranych wersjach nowego Forda Ranger z silnikiem wysokoprężnym po raz pierwszy dostępna będzie skrzynia manualna lub automatyczna o sześciu przełożeniach. Zaletą takiego rozwiązania jest ograniczenie obrotów silnika oraz zwiększenie zasięgu podczas długich podróży autostradą i w eksploatacji miejskiej.

Wół roboczy
Ford Ranger ma siłę uciągu przyczepy o masie do 3 350 kilogramów w modelach wyposażonych w silniki Diesel, natomiast głębokość brodzenia w wersjach 4×4 wynosi 800 milimetrów nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Niektóre warianty 4×2 mają ładowność ponad 1 350 kilogramów i prześwit aż 241 milimetrów. Takie parametry wzbudzają respekt, zwłaszcza, że na pierwszy rzut oka auto wygląda bardzo miejsko.

Sprawność terenowa Rangera to zasługa m.in. nowego, kompaktowego przedniego dyferencjału, zmodyfikowanej tylnej osi i niższych przełożeń w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynia rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4×2 i drogowym ustawieniem 4×4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w układ kontroli trakcji (TCS). W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.

Czyli jaki?
Podwozie zapewnia o dziwo komfortowe właściwości jezdne typowe dla samochodów osobowych. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny ze sprężynami śrubowymi, co ułatwiło odpowiednią konfigurację górnych i dolnych wahaczy. Nowy układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym sprawdza się zarówno podczas manewrowania na parkingu, jak i podczas jazdy z wyższą prędkością. Niski poziom hałasu i drgań wewnętrznych osiągnięto poprzez usztywnienie drzwi oraz zastosowanie dodatkowych materiałów wygłuszających w drzwiach, dachu i panelach nadwozia. To wszystko sprawia, że tym samochodem można z przyjemnością jeździć zarówno w mieście, w terenie, czy na autostradzie.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze