Evita i motoryzacja – czy mają coś wspólnego?
Czy słynna Evita miała coś wspólnego z motoryzacją? Otóż Motocaina dokopała się do takiej informacji.
Obok Diego Maradony i Ernesto Che Guevary, Eva Peron jest najbardziej znaną postacią Argentyny. Ludzie nazywali ją Evita, co jest zdrobnieniem od Eva, zaś jej dokonania koncentrowały się głównie na polepszeniu życia najuboższych mieszkańców Argentyny, walce o prawa kobiet, szerzeniu edukacji i opieki zdrowotnej. Jej działalność przypadła na drugą połowę lat czterdziestych i początek lat pięćdziesiątych zeszłego wieku.
Pielęgniarki wyedukowane w szkole Evity Peron w Jeepie Willys’ie. |
![]() |
Evita powołała do życia fundację własnego imienia i kierowała niż osobiście. Czy miała coś wspólnego z motoryzacją? Samochodu sama nie prowadziła. Prawa jazdy też pewnie nie miała. Poruszała się zawsze z kierowcą. Dlaczego więc o niej piszemy? Dlatego, że w swoich działaniach zrobiła rzecz niemal rewolucyjną. Wsadziła do samochodów kobiety i to nie byle jakie, bo pielęgniarki.
Argentyna to ogromny kraj. Obecnie intensywnie się rozwija i dostęp do edukacji czy medycyny jest łatwiejszy niż kiedyś. Jednak zarówno w czasach Evity jak i obecnie wiele osób mieszka daleko od cywilizacji i trzeba do nich jakiś dotrzeć.
Evita założyła szkołę pielęgniarską, która kształciła głównie młode kobiety. Intensywny dwuletni kurs obejmował higienę i epidemiologię, anatomię i fizjologię, terapeutykę, patologię w ujęciu ogólnym, zagadnienia z obronności i katastrof naturalnych w pierwszym roku nauki oraz pierwszą pomocy, pracę w szpitalu, położnictwo, ginekologię, pediatrię, dietetykę i medycynę społeczną w drugim roku nauki.
Chcesz poznać kobiety, które zapisały się na kartach historii motoryzacji?
Kobiety w historii automobilizmu – czytaj tutaj |
Ale zamysł Evity sięgał znacznie dalej. Jej pielęgniarki miały nie tylko znać się na rzeczy, miały również docierać do ludzi oddalonych o setki kilometrów od skupisk ludzkich lub mieszkających w niesprzyjających warunkach. Co więcej, miały przenikać do takich środowisk same, bez potrzeby zabierania ze sobą lekarza. Dlatego w toku nauki były szkolone z zakresu prowadzenia pojazdów. Dodam, że bardzo różnych – ambulansów, karetek szpitalnych (każda z dziesięcioma łóżkami i salką operacyjną), ambulansów wyposażonych w sprzęt do przeprowadzania natychmiastowych zabiegów operacyjnych oraz pojazdami przeznaczonymi do transportu personelu medycznego. Poza tym pielęgniarki ze szkoły Evity jeździły do chorych i potrzebujących motocyklami i samochodami terenowymi.
Evita wykształciła więc całe pokolenie kobiet, które mogły rozwijać własne umiejętności i ambicje, pomagać ludziom, kształcić się i przy okazji być znakomitymi kierowcami, którym nie straszny przejazd przez potok czy wielogodzinna jazda po wertepach.
Evita Peron – rozpowszechniła kierowanie przeróżnymi pojazdami wśród pielęgniarek w Argentynie. |
![]() |
Najnowsze
-
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
Coraz więcej osób odkrywa uroki podróżowania bez sztywnych planów i rezerwacji hoteli. Dla fanów motoryzacji to naturalne – auto czy motocykl daje wolność, a nocleg w kamperze lub pod namiotem pozwala zatrzymać się tam, gdzie akurat prowadzi droga. Obie opcje mają swój niepowtarzalny klimat, ale też różne wymagania i ograniczenia. -
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
Zostaw komentarz: