Europa jest gotowa na elektryczną rewolucję! Po raz pierwszy w historii zarejestrowano więcej elektryków niż diesli!

02 listopada 2020
26
We wrześniu 2020 roku, po raz pierwszy w historii, w Europie zarejestrowano więcej zelektryfikowanych samochodów niż tych z silnikiem diesla. Czy to przełom w motoryzacji i początek elektrycznej rewolucji?

Rok 2020 to burzliwy rok dla branży samochodowej na całym świecie, a zwłaszcza w Europie. I chociaż rejestracje samochodów spadły o 29% w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku – do 8,54 miliona sztuk – istnieją wyraźne oznaki, że Europa jest gotowa na elektryczną rewolucję. A być może ta rewolucja już się rozpoczęła.

Dane JATO Dynamic dla 27 rynków samochodowych w Europie pokazują, że całkowita liczba zelektryfikowanych samochodów zarejestrowanych we wrześniu (obejmująca wyłącznie samochody elektryczne, hybrydy plug-in, pełne hybrydy i hybrydy łagodne) była wyższa niż liczba rejestracji samochodów z silnikiem diesla.

Po raz pierwszy we współczesnej erze pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi wyprzedziły sprzedaż jednego z dwóch typów silników spalinowych (ICE). To znacząca zmiana – zaledwie pięć lat temu samochody z silnikiem diesla były dominującym graczem w Europie.

Przeczytaj też: Silniki diesla odchodzą do lamusa. Nadchodzi czas hybryd plug-in

Chociaż rynek samochodowy odnotował we wrześniu nieznaczny wzrost rejestracji, o zaledwie 1,2%, do prawie 1,3 miliona samochodów osobowych, struktura podziału według rodzaju paliwa sygnalizuje duże różnice w tempie wzrostu. Popyt na samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wykazuje dwucyfrowy spadek w porównaniu do września 2019 roku, a wolumen pojazdów elektrycznych wzrósł o 139% do 327,8 tysiąca sztuk – to rekord zarówno pod względem wolumenu, jak i udziału w rynku. To pierwszy raz, kiedy pojazdy elektryczne przekroczyły próg 300 000 jednostek miesięcznie i dopiero drugi raz, kiedy odnotowały ponad 20% rejestracji.

Jednocześnie udział w rynku oleju napędowego osiągnął rekordowo niski procent, bo tylko 24,8% we wrześniu. Dokładnie dziesięć lat temu samochody z silnikiem diesla stanowiły 50% rejestracji, podczas gdy udział w rynku pojazdów elektrycznych był poniżej 1%.

Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics, skomentował:

W końcu następuje przejście z ICE na EV. Chociaż jest to w dużej mierze spowodowane polityką i zachętami rządowymi, konsumenci są teraz również gotowi do przyjęcia tych nowych technologii.

Ten zmieniający się krajobraz faworyzuje niektórych producentów bardziej niż innych. Na przykład Grupie Volkswagena udało się z sukcesem przezwyciężyć skandal związany z dieslami z 2015 roku, stając się bohaterem nowego rozdziału w historii motoryzacji dotyczącego samochodów elektrycznych. W zeszłym miesiącu niemiecki producent samochodów zarejestrował w Europie 40 300 zelektryfikowanych pojazdów, stając się drugim co do wielkości sprzedawcą pojazdów elektrycznych, zaraz za Toyotą – i jej ciągłą dominacją w segmencie pojazdów hybrydowych. Munoz wyznał:

Podobnie jak w przypadku SUV-ów, Grupa Volkswagen późno doszła do boomu na pojazdy elektryczne, ale jej konkurencyjne produkty szybko nadrabiają zaległości i teraz staje się liderem.

Przeczytaj też: Rozwój elektromobilności wymaga coraz większego zatrudnienia. Można dobrze zarobić

W ubiegłym miesiącu hybrydy i hybrydy łagodne stanowiły 53% wszystkich rejestracji pojazdów zelektryfikowanych, a ich wolumen wzrósł o 124%. Toyota i Lexus dominowały, jak zwykle, z 32% udziałem w rynku – ale dalszy wzrost był napędzany przez Forda, Suzuki, Fiata i BMW. Oprócz dobrych wyników wielu modeli Toyoty, wolumen zwiększył również popularny Ford Puma (69% wolumenu przypadało na wersje mild-hybrid), Fiat 500 i Fiat Panda (których wersje hybrydowe stanowiły odpowiednio 59% i 41%).

Popytowi  na czysto elektryczne samochody przewodzi Tesla, chociaż jej wolumen spadł o 5%, podczas gdy rywale, tacy jak Volkswagen i Renault, odnotowali wzrost odpowiednio o 352% i 211%. Jeśli spojrzymy na wszystkich producentów samochodów, to Grupa Volkswagen jest obecnie najlepiej sprzedającym się producentem pojazdów typu BEV w Europie, wyprzedzając Teslę. We wrześniu Mercedes-Benz był liderem w segmencie hybryd typu plug-in z 22% udziałem w rynku, za nim uplasowały się Volvo i BMW.

Przeczytaj też: Samochód elektryczny bez tajemnic – zobacz, co kryje się pod karoserią!

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!