Karina Konys

Dystanse do felg – do czego służą? Jakie są ich wady?

Dystanse to wygodne rozwiązanie na poprawę wyglądu pojazdu lub w sytuacji, kiedy felga nie pasuje do auta. Jednak przed podjęciem decyzji o ich zakupie warto poznać ich wady oraz rodzaje.

Dystanse to krążki, wykonane zazwyczaj z aluminium (czasami na różnych stronach internetowych możemy napotkać dystanse stalowe, ale nie są to oryginalne elementy, tylko często wykonane w garażu przez jakąś osobę), które zakłada się na piastę koła. Używa się ich głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki nim można poprawić wygląd auta poprzez poszerzenie rozstawu kół od 10 do 60 mm na jedną stronę. Poszerzenie rozstawu kół sprawia, że samochód staje się bardziej agresywny wizualnie. W dodatku czasem wpływa to na polepszenie własności jezdnych, ale tylko wtedy, kiedy zrobimy to rozsądnie i najlepiej przy pomocy specjalistów.

Po drugie, dystanse są przydatne, kiedy rozstaw mocowań felgi nie pasuje do rozstawu mocowań piasty. W takiej sytuacji, oprócz dystansów, możemy skorzystać jeszcze ze śrub lub nakrętek pływających. Jednak ich użycie jest możliwe tylko wtedy, kiedy rozstaw śrub różni się maksymalnie do 2 mm. Jeżeli różnica jest większa, to z pomocą przychodzą nam dystanse. Jednak ich zastosowanie nie zawsze jest takie proste…

Dystanse do kół – wady

Po zamontowaniu dystansów musimy liczyć się z tym, że elementy zawieszenia, takie jak łożyska czy tuleje wahaczy, mogą szybciej się zużyć. Wpływa na to zmiana rozstawu kół, a przede wszystkim masa dystansów. Dlatego warto decydować się na dystanse aluminiowe niż stalowe, ponieważ są lżejsze, przez co nie szkodzą tak mocno zawieszeniu. Rozsądnie dobierajmy też szerokość dystansów, ponieważ zmieniając rozstaw kół zmienia się przy tym geometria, a więc przy dużych zmianach może być konieczne ponowne ustawienie geometrii, co nie zawsze jest możliwe.

Pozostając przy grubości dystansów – należy pamiętać jeszcze, że polskie przepisy nie pozwalają, aby koła wystawały poza obrys pojazdu. O ile po zamontowaniu cienkich dystansów koło nie powinno wystawać poza obrys karoserii, o tyle po zamontowaniu dystansów o grubości 20-30 mm koło może już wyjść poza obrys. Dlatego przed zakupem warto dokładnie zmierzyć jakiej szerokości dystanse możemy kupić. Najłatwiej zrobić to przy wykorzystaniu listewki (lub czegoś co jest sztywne i proste) i miary. Listewkę przykłada się równolegle do błotnika, a następnie mierzy się odległość między kołem a przyłożoną listewką. Wartość jaką wskaże nam miara, to maksymalna grubość dystansu, jaki możemy zamontować, ale zaleca się zostawienie co najmniej 0,5 cm zapasu.

Natomiast, jeśli zlekceważymy ten przepis i koła będą wystawać poza obrys pojazdu, to podczas badania technicznego diagnosta nie zaliczy nam badania, a podczas kontroli policyjnej stracimy dowód rejestracyjny.

Jak dobrać dystanse do felg?

Decydując się na dystanse powinniśmy zwrócić uwagę na ich producentów. Bezpieczniej jest kupować oryginalne produkty, aby mieć gwarancję, że zamontowanie dystansów nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo. W dodatku trzeba zwrócić uwagę z czego wykonane są te elementy. Najlepiej decydować się na dystanse aluminiowe z domieszką metalu, ponieważ są wytrzymałe i lekkie, przez co nie będą aż tak niszczyć zawieszenia, jak dystanse wykonane ze stali.

Kolejną sprawą jest dokonanie pomiarów. Oprócz sprawdzenia jakiej szerokości dystanse możemy wybrać, trzeba zwrócić jeszcze uwagę na średnicę dystansu i średnicę piasty – wartość średnic musi być taka sama. Śruby dystansów, które zostaną przykręcone do piasty, nie mogą być za długie, aby nie wystawały ponad płaszczyznę montażu felgi.

Teraz zostaje nam wybór typu dystansów, które chcemy użyć. Na rynku możemy wyróżnić trzy typy.

  • Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego – ich grubość nie przekracza 5-6 mm. Z tego względu nie mają one kołnierza centrującego, ponieważ nie zakrywają one kołnierza centrującego piasty – bezpieczny montaż felgi jest możliwy. Przy montażu dystansów przelotowych bez kołnierza powinno stosować się śruby, które są trochę dłuższe niż fabryczne.
  • Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym – ich maksymalna grubość wynosi 20 mm. Tego typu dystanse zakrywają kołnierz centrujący piasty, przez co muszą mieć własny. Przy ich montażu korzysta się z wydłużonych śrub lub szpilek, które powinny być dłuższe od fabrycznych o grubość dystansu.
  • Dystanse przykręcane do felgi – są to najszersze i zarazem najdroższe dystanse. Montuje się je do piasty za pomocą śrub, które są zawarte w zestawie. Dopiero po zamontowaniu dystansów można przykręcić do nich felgę. W dodatku dają one możliwość zmiany rozstawu elementów mocujących.

Komentarze:

dofelg.pl - 1 października 2021

Kolejny nierzetelny artykuł. Pozwolę sobie wypunktować głupoty zawarte w tym artykule:
1. Nie stosuje się dystansów stalowych bo takich po prostu nie ma. Chyba że jakiś Kazio robi takie i wystawia na OLX. Nie spotkałem się ze stalowymi dystansami.
2. Dystanse zmieniają geometrię? Hehe a to dobre jest.
3. …Przy ich montażu korzysta się z wydłużonych śrub lub szpilek, które powinny być dłuższe od fabrycznych o połowę grubości dystansu. – w tym jest kilka bzdur. Z niewiadomych przyczyn autor zakłada, że ktoś ma fabryczne śruby. A kolejna że śruby powinny być dłuższe o połowę grubości dystansu. Skoro dokładam dystans np 20mm to i śruba ma być dłuższa o CAŁĄ GRUBOŚĆ DYSTANSU 20mm. Precyzyjnie powinno to brzmieć: „… które powinny być dłuższe od obecnie zamontowanych (o ile ktoś sobie źle nie dobrał) o grubość dystansu.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze