Ewa Kania

Pierwsza w Polsce droga „2 minus 1” już otwarta. Jak po niej jeździć? Kierowcom się nie spodoba

Nowy rodzaj dróg teoretycznie można już stosować w Polsce i zdecydował się już na niego jeden samorząd. Jak zachować się na drodze „2-1” powstałej w Niepołomicach?

Spis treści

Co to jest droga „2-1”?

Zwykle o tym rodzaju drogi mówi się „2-1”, chociaż na znaku drogowym w Niepołomicach można znaleźć napis „2 minus 1”. Dwa pasy minus jeden pas dają… jeden pas ruchu. Gdzie tu logika? Nie ma jej za grosz bo nie o działania arytmetyczne chodzi w nazwie „2-1”.

Droga taka składa się z dwóch ciągów pieszo-rowerowych, umieszczonych po bokach jezdni. Pośrodku zaś wyznaczony jest jeden pas ruchu dla pojazdów silnikowych. Taki układ drogi ma poprawiać bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, a także „uspokoić ruch”, czyli zmusić kierowców do wolnej jazdy i tworzyć zatory przy większym natężeniu ruchu.

Jak jeździć po drodze „2-1”? Kto ma na niej pierwszeństwo?

Droga „2-1” faworyzuje pieszych oraz rowerzystów, ponieważ tylko oni mogą po niej poruszać się swobodnie. Samochody jadą środkiem i nie mogą się spokojnie wyminąć. Aby to zrobić, obaj kierujący muszą wjechać na ciągi pieszo-rowerowe, na co pozwala im linia przerywana.

Elektromobilność w Polsce to póki co żart. Od ponad roku wspólnota walczy z właścicielami elektryków

Taki manewr jest możliwy tylko wtedy, gdy nie ma tam żadnych pieszych lub rowerzystów. W przeciwnym przypadku samochody muszą poczekać. Jeżeli zatem dwa auta spotkają się w pobliżu pieszego, kierowcy będą musieli poczekać aż ten się oddali. Jeśli kierujący wyminą się w sposób, który zmusi pieszego choćby do zatrzymania się na moment, będzie to nieustąpienie mu pierwszeństwa.

Podobnie jest w przypadku rowerzystów, ale oni z kolei również muszą uważać na pieszych. Pieszy na drodze „2-1” ma pierwszeństwo także przed nimi.

Przepisy dotyczące drogi „2-1” są niekompletne

Drogi z opisywaną tu organizacją ruchu spotykane są głównie w krajach skandynawskich – Norwegii, Danii oraz Szwecji. Logika podpowiada, że powinno się je wyznaczać tylko w miejscach o niewielkim natężeniu ruchu, gdzie nie ma możliwości zbudowania niezależnego ciągu pieszo-rowerowego.

W Polsce drogi „2-1” można teoretycznie wyznaczać od jesieni 2022 roku, kiedy to weszło w życie stosowne rozporządzenie. Wskazuje on jednak tylko na kwestie techniczne dotyczące budowy takiej drogi. Za tym rozporządzeniem nie poszły żadne zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Zaś przepisy nie pozwalają kierowcom na poruszanie się ciągiem pieszo-rowerowym, a przerywana linia niczego tu nie zmienia. Ewentualne zażalenia w sprawie mandatów radzimy więc kierować do burmistrza miasta oraz gminy Niepołomice, pana Romana Ptaka, który wprowadzeniem nowej organizacji ruchu, pochwalił się w mediach społecznościowych.

Komentarze:

Mirek - 19 listopada 2023

Nieprawda, że pierwsza w Polsce.
Taka droga funkcjonuje od kilku lat w Gminie Chojnice, pomorskie (od drogi 235 -do Chojniczek)

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze