Dlaczego nie warto zwlekać z wymianą klocków hamulcowych?

Bieżnik w oponie zbliża się do dopuszczalnych prawem norm? Dopiero się zbliża, ten ostatni sezon wytrzymają. Mechanik wskazuje na luzy w amortyzatorach? Jeszcze chwilę da się przecież jeździć. Wiele osób, z różnych względów, możliwie jak najdłużej zwleka z wymianą części w swoim samochodzie. Przychodzi jednak moment, gdy dalsze opóźnienia skutkują nie tylko trwałym uszkodzeniem auta, ale również zagrażają bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu.

Bardzo często opóźnienie w wymianie części to tak naprawdę pozorne oszczędności. Odsuwanie wydatku o miesiąc lub kwartał może sprawić, że gdy w końcu pojawimy się u mechanika, koszt naprawy będzie zdecydowanie wyższy niż w momencie wystąpienia pierwszych awaryjnych sygnałów.

„Nadmierna eksploatacja klocka hamulcowego prowadzi do starcia się mieszanki ciernej. W rezultacie metalowa część klocka, czyli blaszka nośna, zaczyna trzeć o tarczę hamulcową powodując jej przyśpieszone niszczenie. W rezultacie podczas wizyty u mechanika będziemy musieli wymienić od razu zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, zwiększając tym samym koszty naprawy  – tłumaczy Maciej Młodzikowski, specjalista ds. badań i rozwoju w firmie Lumag, producencie klocków hamulcowych Breck.

Przeciąganie wymiany klocków hamulcowych sprawia, że są one również bardziej wrażliwe na warunki atmosferyczne. Wysoki poziom wilgoci, zmienne temperatury, a także sól drogowa sprzyjają wzrostowi korozji, a w rezultacie przyśpieszają niszczenie się klocków hamulcowych. Każde drobne mikropęknięcie może być następnie wypełniane wilgocią i doprowadzić do przyspieszonego niszczenia części.

Kierowca świadomy bezpieczeństwa
Jednocześnie kwestie finansowe nie powinny przesłonić aspektów związanych z bezpieczeństwem. Zużycie materiału ciernego do poziomu poniżej 3 mm przekłada się na drastyczne obniżenie efektywności hamowania pojazdu. W rezultacie, w przypadku konieczności wykonania hamowania awaryjnego może się okazać, że zabraknie nam miejsca na bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

„Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Zbyt późna wymiana klocków hamulcowych może ponieść za sobą znacznie wyższe koszty – nie tylko finansowe. W sytuacji ekstremalnej, w której zużytym klockom hamulcowym towarzyszy również zbyt mocno wyeksploatowana tarcza , może dojść do wysunięcia się klocka z jarzma zacisku, czyli, mówiąc inaczej, do całkowitego wypadnięcia z hamulca. Skutkiem tego typu sytuacji jest całkowita utrata możliwości zahamowania pojazdu. Konsekwencje naprawdę łatwo można sobie wyobrazić” – dodaje Maciej Młodzikowski.

W rezultacie, kierowcy powinni możliwie na bieżąco kontrolować stan klocków hamulcowych, na przykład w ramach sezonowej wymiany opon. Weryfikacja kondycji kluczowych dla układu hamulcowego części pozwoli nam uniknąć nie tylko wyższych kosztów wizyty u mechanika w przyszłości, ale również znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa podczas podróży.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

A na co to czekać jak hamowanie to podstawa. Tylko słysze jakieś piski i już oe delph na necie zamawiam żeby były w gotowości, nawet sie nauczyłem sam wymieniać żeby w kolejkach w warsztacie nie czekać no i pare groszy w kieszeni zostaje a to żadna filozofia

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze