Debiut BMW i8 na torze testowym we Francji

Po światowym debiucie pierwszego modelu produkcyjnego, BMW i3, podczas wydarzenia na torze testowym BMW Group Miramas we Francji marka BMW zaprezentuje prototyp drugiego produkcyjnego pojazdu – BMW i8.

BMW i8 stanowi kolejny etap w ewolucji strategii Efficient Dynamics. Łączy lekkie, aerodynamicznie zoptymalizowane nadwozie z technologią BMW eDrive, kompaktowym 1,5-litrowym silnikiem benzynowym BMW TwinPower Turbo oraz inteligentnym zarządzaniem energią.

Kabina pasażerów została wykonana z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Pojazd może działać na samym napędzie elektrycznym, co oznacza brak emisji spalin przy osiągach z oczekiwanym przyspieszeniem 0 – 100 km/h (62 mph) w 4,5 sekundy.

BMW i8 został zaprojektowany od samego początku jako sportowy samochód typu plug-in hybrid, z charakterystyczną architekturą BMW i LifeDrive. Jej główne składniki to aluminiowy moduł Drive, który łączy silnik spalinowy i silnik elektryczny, akumulator, elektronika zasilania oraz elementy podwozia, wraz z funkcjami strukturalnymi i zderzeniowymi, oraz moduł Life, na który zasadniczo składa się kabina pasażerska z CFRP w układzie 2+2. System plug-in hybrid zastosowany w BMW i8 jest specyficzny dla tego modelu.

Prototyp produkcyjnego pojazdu BMW i8
fot. BMW

Zwarty trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo został połączony z elektrycznym układem napędowym i akumulatorem litowo-jonowym, który może być ładowany ze standardowego domowego gniazdka elektrycznego. Silnik benzynowy przekazuje 170 kW/231 KM mocy na tylne koła, a silnik elektryczny o mocy 96 kW/131 KM napędza koła przednie. Ta konfiguracja oferuje możliwość jazdy na samym silniku elektrycznym o zasięgu do 35 km (ok. 22 mil) oraz prędkość maksymalną 120 kilometrów na godzinę (ok. 75 mph). Mocniejsza z dwóch jednostek napędowych napędza tylne koła. System hybrydowy uzupełnia ją o moc z silnika elektrycznego. Gdy model zostanie wprowadzony na rynek, średnie zużycie paliwa BMW i8, obliczone przy zastosowaniu testowego cyklu UE dla pojazdów hybrydowych, ma wynosić  mniej niż 2,5 l/100 km (ponad 113 mpg) przy emisji CO poniżej 59 gramów na kilometr.

Architektura LifeDrive, opracowana specjalnie dla pojazdów BMW i, oferuje platformę pomocną przy redukcji wagi. Dzięki długości 4689 mm, szerokości 1942 mm i wysokości 1293 mm, BMW i8 ma proporcje typowego samochodu sportowego, podkreślone również przez długą maskę, rzucające się w oczy elementy aerodynamiczne, wydłużoną linię dachu, krótkie zwisy i szeroki rozstaw osi wynoszący 2800 mm. Dzięki połączeniu aluminiowego modułu Drive i przedziału pasażerskiego z CFRP (moduł Life), BMW i8 jest również przykładem lekkiej konstrukcji. Akumulator znajduje się w dolnej środkowej części pojazdu, co prowadzi do niskiego i centralnie umiejscowionego środka ciężkości, co zwiększa bezpieczeństwo. Żaden obecny model BMW Group nie posiada tak nisko osadzonego środka ciężkości.

Kompaktowy silnik elektryczny wraz z przekładnią i układami przekształcania mocy znajduje się blisko elektrycznie napędzanej osi przedniej. Wysoce doładowany silnik benzynowy, który znajduje się wraz z przekładnią z tyłu BMW i8, również przekazuje swoją moc najkrótszą możliwą drogą, czyli na tylne koła. Akumulator litowo-jonowy jest położony centralnie, nieco z przodu w pojeździe.

fot. BMW

BMW i8 to również pierwszy na świecie pojazd produkowany seryjnie wyposażony w szkło wzmacniane chemicznie. Ta technologia, dotychczas stosowana głównie w produkcji smartphonów, skutkuje zwiększoną wytrzymałością. Przegroda pomiędzy kabiną pasażerską i bagażnikiem BMW i8 składa się z dwóch warstw szkła wzmacnianego chemicznie, z których każda ma 0,7 mm grubości, z folią akustyczną umieszczoną pomiędzy nimi.

Charakter BMW i8 podkreśla kolejna innowacja: zastosowanie nowego silnika spalinowego, który debiutuje w tym modelu. BMW i8 to pierwszy model BMW zasilany przez trzycylindrowy silnik benzynowy. Ta jednostka wyposażona jest w technologię BMW TwinPower Turbo i rozwija maksymalną moc 170 kW/231 KM. Daje to moc 113 kW/154 KM na litr pojemności skokowej silnika.

Nowy trzycylindrowy silnik wywodzi swoją charakterystykę z sześciocylindrowych rzędowych silników BMW. Trzycylindrowa technologia BMW TwinPower Turbo składa się z układu turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny z precyzyjnych wtryskiwaczy umieszczonych pomiędzy zaworami, wraz z systemem sterowania Valvetronic, który poprawia wydajność i reakcję, dzięki regulacji skoku zaworu ssącego. Tak jak w przypadku silnika sześciocylindrowego, trzycylindrowa jednostka wolna jest od sił bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Technologia BMW TwinPower Turbo i niskie tarcie wewnętrzne mają zmniejszać  zużycie paliwa i poprawiać charakterystykę momentu obrotowego. Drugim źródłem napędu BMW i8 jest hybrydowy synchroniczny silnik elektryczny specjalnie opracowany i wyprodukowany przez BMW Group dla BMW i. Silnik elektryczny rozwija moc maksymalną 96 kW/131 KM i wytwarza maksymalny moment obrotowy ok. 320 Nm od początku pracy. Poza zapewnieniem dodatkowego zastrzyku mocy wspomagającej pracę silnika benzynowego podczas przyspieszania, silnik elektryczny może również zasilać pojazd samodzielnie. Prędkość maksymalna wynosi wówczas 120 kilometrów na godzinę (ok. 75 mph). Zasięg jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym jest wystarczający do pokrycia większości wymagań jazdy miejskiej.

fot. BMW

Tylne koła BMW i8 napędzane są silnikiem benzynowym poprzez sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Przednie koła napędzane są przez silnik elektryczny za pośrednictwem zintegrowanej dwustopniowej przekładni automatycznej. BMW i8 posiada elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h (155 mph), która może być osiągnięta i utrzymana, kiedy pojazd działa na samym silniku benzynowym. Kierowca może używać elektronicznej dźwigni zmiany biegów przekładni automatycznej oraz przełącznika Driving Experience – przełącznika sterowania trybami jazdy znanego z najnowszych modeli BMW – lub przycisku eDrive, obecnego wyłącznie w BMW i8.

Za pomocą dźwigni skrzyni biegów, kierowca może wybrać pozycję D w celu automatycznego wyboru biegu, lub też może włączyć tryb Sport, który oferuje ręczny, sekwencyjny wybór biegów i jednocześnie zmienia ustawienia pojazdu i zawieszenia do bardzo sportowej jazdy. Przełącznik Sterujący Doznaniami z Jazdy (Driving Experience Control Switch) na konsoli centralnej oferuje wybór dwóch ustawień. Po uruchomieniu aktywny jest tryb Comfort, który zapewnia równowagę pomiędzy sportowymi osiągami i zużyciem paliwa. Alternatywnie, po naciśnięciu przycisku, można włączyć tryb Eco Pro, który wspiera styl jazdy zoptymalizowany pod względem wydajności. Przy hamowaniu silnikiem, inteligentny system zarządzania energią automatycznie zdecyduje, odpowiednio do sytuacji na drodze i stanu pojazdu, czy odzyskać energię hamowania, czy też swobodnie toczyć się z odłączonym napędem. W tym samym czasie tryb Eco Pro programuje elektryczne funkcje udogodnień, takie jak klimatyzacja, ogrzewanie siedzenia i podgrzewanie lusterek do pracy przy minimalnym zużyciu energii.

Wybrany w danym momencie tryb prowadzenia pojazdu sygnalizowany jest kierowcy na programowalnym zestawie wskaźników za pomocą charakterystycznego koloru i zestawu informacji specyficznych dla danego trybu.

System stabilizacji toru jazdy DSC (Dynamic Stability Control) obejmuje układy ABS, sterowanie hamulca w zakrętach (Cornering Brake Control – CBC), dynamiczne sterowanie hamulców (Dynamic Brake Control), Brake Assist, Brake Standby, Start-Off Assistant, kompensację zaniku hamowania (Fading Compensation) oraz funkcję osuszania hamulców. Aktywowany przyciskiem układ Dynamic Traction Control (DTC) podnosi progi DSC, dzięki czemu umożliwia do pewnego stopnia kontrolowany poślizg koła napędowego w celu łatwiejszego ruszania na śniegu lub luźnej ziemi bądź też bardzo dynamicznego pokonywania zakrętów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze