Ewa Kania

Czy fotoradary robią też zdjęcia tyłu pojazdu? Niewiedza może sporo kosztować

Kierowcy w sposób zrozumiały boją się fotoradarów i zwykle hamują o wiele wcześniej, widząc znak ostrzegający o zbliżaniu się do urządzenia. Nie boją się jednak fotoradarów ustawionych w przeciwnym kierunku oraz często wciskają gaz tuż po minięciu fotoradaru. Motocykliści natomiast w ogóle się nie boją takich urządzeń, ponieważ nie mają tablic z przodu. Czy słusznie się nie obawiają?

Spis treści

Jaka jest zasada działania fotoradaru?

Fotoradary działają na zasadzie wysyłania mikrofal, odbijających się od zbliżających się pojazdów. Urządzenie analizuje odbicie tych fal i na tej podstawie określa prędkość, z jaką ktoś się porusza.

W przypadku stwierdzenia przekroczenia prędkości, aktywowana jest migawka i fotoradar (jak sama nazwa wskazuje), robi zdjęcie. Fakt ten sygnalizowany jest fleszem, aktywowanym nawet w ciągu dnia. W ten sposób kierowca otrzymuje sygnał, że został przyłapany na zbyt szybkiej jeździe. Powinno go to zdyscyplinować i pozwolić na uniknięcie sytuacji, w której kierowca nieświadomie złapie kilka mandatów, co może pozbawić go prawa jazdy.

Czy fotoradary robią też zdjęcie tyłu pojazdu?

Zazwyczaj fotoradary robią zdjęcia pojazdów zbliżających się do nich, więc jeśli jest tylko jedno urządzenie, kierujący poruszający się w przeciwnym kierunku nie mają się czego obawiać.

Tego samego nie można powiedzieć o motocyklistach, którzy z racji posiadania tablicy rejestracyjnej wyłącznie z tyłu, czują się zwykle bezkarni. Jednak przy polskich drogach pojawiły się już pierwsze urządzenia, przy których ustawia się dodatkowy pomarańczowy maszt z kamerą, ustawioną w przeciwnym kierunku.

Co dalej z fabryką FSO na Żeraniu? Nowy właściciel nie dotrzymał słowa

Zasada działania jest prosta. Fotoradar mierzy prędkość motocyklisty i robi mu zdjęcie. Natomiast gdy minie on urządzenie, dodatkowa kamera wykonuje kolejne zdjęcie, tym razem z widoczną tablicą rejestracyjną. Taki komplet trafia do operatorów systemu CANARD, którzy mogą na tej podstawie ukarać motocyklistę.

Mandaty za prędkość w 2023 roku

Fotoradary, poza pewnymi wyjątkami, robią zdjęcia tylko kierującym, którzy przekraczają prędkość. Mandaty za takie wykroczenie są teraz szczególnie dotkliwe, zwłaszcza w przypadku recydywy. Jeśli dwa razy przekroczymy prędkość w ciągu dwóch lat, to mandat też zapłacimy podwójny.

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
  • 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
  • 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
  • 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
  • 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
  • 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
  • 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
  • 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
  • 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze