Coraz więcej kobiet w Renault i Nissanie

W 2009 roku ruszył projekt wewnętrznej sieci społecznościowej Women@Renault, którego celem jest zwiększenie reprezentacji kobiet na wszystkich szczeblach zarządzania w firmie. Jest to również jeden z celów współpracy Renault i Nissana. Można już mówić o pozytywnych zmianach.

O tym, jakie efekty przyniosły połączone działania obu firmy na drodze promowania zatrudnienia kobiet i rozwoju ich karier, można się było dowiedzieć podczas dorocznego Women’s Forum for the Economy and Society. Jak sama nazwa wskazuje, jest to impreza stanowiąca platformę dyskusji o obecności kobiet w różnych dziedzinach życia publicznego i gospodarki, prowadząca do wymiany doświadczeń, podsumowania dotychczasowych wyników i opracowania planów na przyszłość. Renault i Nissan wspierają to wydarzenie od 2006 roku jako premium partner. Alians był również organizatorem specjalnej sesji interaktywnej z Michèle Mouton – pierwszą kobietą, która zwyciężyła w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a obecnie jest przewodniczącą komitetu „Women in MotorSport” FIA.

Wyniki przedstawione przez alians Renault i Nissana dowodzą, że 2012 rok był owocny i można już mówić o wyraźnych rezultatach.

Po pierwsze, idąc od samej góry, w gronie Komitetu Wykonawczego Grupy Renault, liczącego w sumie dziesięć osób, są dwie panie: Marie-Françoise Damesin, dyrektor ds. zasobów ludzkich, oraz Mouna Sepehri, pełniąca funkcję wiceprezesa zarządu. Ujmując rzecz procentowo, taka reprezentacja kobieca w łonie zarządu stanowi jeden z najwyższych odsetków w branży motoryzacyjnej na świecie.

Marie-Françoise Damesin, dyrektor ds. zasobów ludzkich w Grupie Renault
fot. Renault

15% stanowisk wśród kadry kierowniczej i menedżerskiej w Renault piastują kobiety, które ogólnie stanowią 17% wszystkich pracowników (jeżeli chodzi o Grupę Renault – 14% natomiast wśród pracowników produkcyjnych). Szczególny postęp rysuje się we Francji – od 2009 roku dwukrotnie wzrosła liczba kobiet w działach sprzedaży nowych samochodów, osiągając poziom 34%. Zgodnie z założeniem sformułowanym w Women@Renault, docelowo ma to być 50% (na stanowiskach handlowych). Z brandów podlegających Grupie Renault, na pierwszy plan wybija się Dacia, ponieważ 80% pośród nowoprzyjętych sprzedawców we Francji w 2012 roku stanowiły kobiety.

Wewnętrzna sieć społecznościowa Women@Renault liczy sobie obecnie 3300 członków i dysponuje lokalną reprezentacją w 11 krajach, co stwarza kolejne dobre perspektywy na przyszłość. Promowanie różnorodności – w tym również różnorodności płciowej – jest jednym z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu, któremu wspomniana sieć służy za jedno z narzędzi.

Mouna Sepehri, wiceprezes zarządu w Komitecie Wykonawczym Grupy Renault
fot. Renault

Jeżeli zaś chodzi o Nissana, wyniki są może mniej imponujące, ale prezentują zdecydowaną tendencję wzrostową. I tak kobiety stanowią dziś 7% aktualnej kadry kierowniczej, podczas gdy w 2009 było ich zaledwie 4%. Poprawa jest widoczna również w samej Japonii, gdzie panie piastują 4% stanowisk kierowniczych najwyższego szczebla, co stanowi skok o 1% w porównaniu do ubiegłego roku. Wedle danych japońskiego Ministerstwa Zdrowia, Pracy i Spraw Socjalnych, średnio kobiety stanowią 2,9% kadry kierowniczej w firmach zatrudniających ponad 5000 pracowników. W przypadku Nissana ten odsetek wynosi 6,7%. Za podejście otwarte na rekrutację i wspieranie rozwoju zawodowego kobiet, Nissan (po razu drugi) otrzymał wyróżnienie Japan Women’s Innovative Network.

Jak podsumował Carlos Ghosn, prezes obu koncernów:

“Alians Renault-Nissan zatrudnia i promuje swoich współpracowników, biorąc pod uwagę ich talent i wyniki, a nie ich płeć czy kraj pochodzenia. Rozwijamy przedsiębiorstwo o dużym stopniu zróżnicowania; jest to miejsce, które przyciąga najcenniejsze talenty i promuje różnorodność na wszystkich szczeblach”.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze