
Co zrobić ze zużytymi oponami? Jest na to dobry pomysł!
Zużytymi oponami można udekorować ogródek, ochronić nitkę toru wyścigowego, wykorzystać cały komplet aż do spalenia gumy podczas zawodów driftingowych. Jednak nadal resztki ogumienia zostają, a przemnożone przez liczbę samochodów i zmian opon dają tony gumowych odpadów. Co z nimi zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska?
Grupa Michelin rozpoczyna budowę swojego pierwszego zakładu recyklingu opon. Inicjatywa jest prowadzona we współpracy ze szwedzką firmą Enviro, która opracowała opatentowaną technologię odzyskiwania sadzy, ropy, stali i gazu ze zużytych opon. Zakład, który powstaje w Chile w regionie Antofagasta, będzie przetwarzać wycofane z użytku opony w celu odzyskania i ponownego wykorzystania wszystkich składników znajdujących się w ogumieniu.
Czytaj: Opony zrobione z mniszka lekarskiego?
Ośrodek Michelin będzie w stanie przetwarzać 30 000 ton opon budowlanych rocznie, czyli prawie 60 proc. ogumienia tego typu wycofywanego każdego roku z eksploatacji w Chile. Stare opony będą odbierane bezpośrednio od klientów, a następnie transportowane do zakładu, gdzie zostanie pocięte i poddane obróbce. Dzięki innowacyjnym procesom recyklingu zakład Michelin będzie wspierał gospodarkę cyrkularną i umożliwi odzyskiwanie wszystkich składników znajdujących się w zużytych oponach.
Zobacz: Wim Delvoye i jego koronkowe opony oraz samochody
Technologia firmy Enviro pozwoli na wytworzenie wysokiej jakości materiałów, takich jak sadza, olej do pirolizy, gaz i stal nadających się do dalszego wykorzystania. Obecne plany zakładają ponowne użycie 90 proc. odzyskanych składników, które trafią do różnych produktów na bazie gumy, np. opon, taśm przenośnikowych i produktów antywibracyjnych. Pozostałe 10 proc. zostanie wykorzystane bezpośrednio przez zakład do wytworzenia ciepła i energii elektrycznej na własny użytek.
Najnowsze
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
Filarami filozofii Alpine jest lekkość, francuski savoir vivre oraz uśmiech na twarzy kierowcy. To te elementy przyświecały projektantom modelu A290, bazującego na niedawno wskrzeszonym Renault 5. Elektryczny hothatch nie tylko pokazuje silną zmianę kierunku rozwoju marki, ale jednocześnie stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy. Plany producenta obejmują bowiem aż siedem nowych modeli Alpine, które mają zostać wprowadzone […] -
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
-
Motocykliści giną 27 razy częściej niż kierowcy aut! Wypadki na jednośladach w Polsce: statystyki, przyczyny i jak jeździć bezpieczniej
-
Chińskie baterie litowo-jonowe biją rekordy! 520 km zasięgu w 5 minut – czy to koniec ery spalinówek?
Zostaw komentarz: