![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F10!2F2F20212F082FGettyImages-497213597.jpg)
Co z samochodami z LPG po nowym roku? Wyjadą na ulice? Jest odpowiedź ministerstwa
Nowe przepisy dotyczące samochodów zasilanych LPG oraz CNG wejdą w życie już od nowego roku. Tymczasem pojawiły się uzasadnione obawy, że nowelizacja w praktyce uziemi wszystkie auta w Polsce, które są zagazowane.
Nasz niedawny tekst na temat tego problemu (link poniżej) wywołał sporo emocji i kontrowersji, wyrażonych w prawdziwej lawinie komentarzy. Nic dziwnego – wszak w Polsce mamy 2,6 mln samochodów z instalacjami gazowymi. Gdyby ich właściciele nagle nie mogli korzystać z nich legalnie, byłaby to prawdziwa katastrofa.
Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów!
Przypomnijmy, chodzi o nowelizację dostosowującą polskie przepisy do norm Unii Europejskiej. Pojawił się tam wymóg zgodności dokumentacji instalacji gazowej z regulaminem 115 EKG ONZ oraz stosowania wyłącznie instalacji mającej zatwierdzenie dla danego modelu i wersji silnikowej. Nie trzeba dodawać, że obecne homologacje nie spełniają tych wymogów i od 1 stycznia 2022 roku by się zdezaktualizowały. Oczywiście nic nie stałoby na przeszkodzie uzyskaniu nowej homologacji, ale to wymagałoby przeróbek oraz wystawiania nowego świadectwa homologacji… dla 2,6 mln pojazdów. Przedsięwzięcie raczej mało realne.
Testujemy nową Dacię Sandero z fabryczną instalacją LPG
Pocieszeniem była tu natomiast… niejasność przepisów. Trudno było określić, czy rzeczywiście konieczne będzie uzyskanie nowej homologacji, czy też nie. Aby sprawę wyjaśnić, kilku posłów PiS wysłało interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Oto co odpowiedział jego rzecznik prasowy, Szymon Huptyś:
Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji, poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach.
Co to oznacza? Po pierwsze, że samochody już mające instalację LPG nie stracą nagle na nią homologacji od nowego roku. Po drugie osoby, zainteresowane zasilaniem swojego auta LPG nie będą musiały montować instalacji zgodnej z nowymi normami, a więc zauważalnie droższej. Pozostaje nadal jednak drobne „ale”. Podobnie jak we wspomnianym artykule: Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów! – powyższy scenariusz był już wcześniej brany pod uwagę jako możliwy, ale nadal z jednym zastrzeżeniem. Niektóre kraje mogą wymagać posiadania instalacji wyłącznie z nową homologacją. Ministerstwo nie odniosło się do tej kwestii, więc jeśli jeździcie czasem za granicę, warto śledzić kolejne informacje na ten temat.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: