Co z samochodami z LPG po nowym roku? Wyjadą na ulice? Jest odpowiedź ministerstwa
Nowe przepisy dotyczące samochodów zasilanych LPG oraz CNG wejdą w życie już od nowego roku. Tymczasem pojawiły się uzasadnione obawy, że nowelizacja w praktyce uziemi wszystkie auta w Polsce, które są zagazowane.
Nasz niedawny tekst na temat tego problemu (link poniżej) wywołał sporo emocji i kontrowersji, wyrażonych w prawdziwej lawinie komentarzy. Nic dziwnego – wszak w Polsce mamy 2,6 mln samochodów z instalacjami gazowymi. Gdyby ich właściciele nagle nie mogli korzystać z nich legalnie, byłaby to prawdziwa katastrofa.
Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów!
Przypomnijmy, chodzi o nowelizację dostosowującą polskie przepisy do norm Unii Europejskiej. Pojawił się tam wymóg zgodności dokumentacji instalacji gazowej z regulaminem 115 EKG ONZ oraz stosowania wyłącznie instalacji mającej zatwierdzenie dla danego modelu i wersji silnikowej. Nie trzeba dodawać, że obecne homologacje nie spełniają tych wymogów i od 1 stycznia 2022 roku by się zdezaktualizowały. Oczywiście nic nie stałoby na przeszkodzie uzyskaniu nowej homologacji, ale to wymagałoby przeróbek oraz wystawiania nowego świadectwa homologacji… dla 2,6 mln pojazdów. Przedsięwzięcie raczej mało realne.
Testujemy nową Dacię Sandero z fabryczną instalacją LPG
Pocieszeniem była tu natomiast… niejasność przepisów. Trudno było określić, czy rzeczywiście konieczne będzie uzyskanie nowej homologacji, czy też nie. Aby sprawę wyjaśnić, kilku posłów PiS wysłało interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Oto co odpowiedział jego rzecznik prasowy, Szymon Huptyś:
Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji, poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach.
Co to oznacza? Po pierwsze, że samochody już mające instalację LPG nie stracą nagle na nią homologacji od nowego roku. Po drugie osoby, zainteresowane zasilaniem swojego auta LPG nie będą musiały montować instalacji zgodnej z nowymi normami, a więc zauważalnie droższej. Pozostaje nadal jednak drobne „ale”. Podobnie jak we wspomnianym artykule: Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów! – powyższy scenariusz był już wcześniej brany pod uwagę jako możliwy, ale nadal z jednym zastrzeżeniem. Niektóre kraje mogą wymagać posiadania instalacji wyłącznie z nową homologacją. Ministerstwo nie odniosło się do tej kwestii, więc jeśli jeździcie czasem za granicę, warto śledzić kolejne informacje na ten temat.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: