Co trzeci nowy motocykl w Europie wyposażony w ABS

Nowe modele motocykli imponują nie tylko wyższą mocą i dynamiką jazdy. W ciągu minionych sześciu lat udział rynkowy motocykli z układem ABS zwiększył się o 600%.

Obecnie co trzeci nowy motocykl wyprodukowany w Europie jest wyposażony w ABS. Ponadto oferuje się aktualnie również układ stabilizacji MSC, który daje optymalne wspomaganie podczas przyspieszania i hamowania, także przy dużym nachyleniu motocykla.

Korzyści ze stosowania obydwu układów potwierdzają analizy niemieckich statystyk wypadkowych GIDAS. Sam układ ABS jest w stanie zapobiec 25% wszystkich wypadków motocyklistów ze skutkiem śmiertelnym i obrażeniami. System MSC może z kolei złagodzić skutki 66% wypadków motocyklowych na zakrętach, do których dochodzi z winy motocyklisty.

Po wielokrotnie nagradzanych modelach 1190 Adventure oraz Adventure R, austriacka firma KTM oferuje układ MSC także w nowo zaprezentowanym modelu 1290 Super Adventure – na życzenie klient można go uzupełnić o funkcję dodatkową – Hill Hold Control, która automatycznie utrzymuje ciśnienie hamowania w układzie, nawet w momencie gdy motocyklista zwolni oba hamulce oraz układ MSR (Motor-Schleppmoment-Regelung) zapobiegający poślizgowi koła napędowego w zależności od stopnia nachylenia motocykla.

Na bazie jednego systemu modułowego obecnie oferuje się rozwiązania dopasowane do wymagań wszystkich motocykli wyposażonych w hydrauliczny układ hamulcowy. Rozwiązania te obejmują niedrogi, jednokanałowy układ regulujący pracę hamulca przedniego koła, układy dwukanałowe, zaawansowaną wersję ABS 9 oraz funkcję eCBS, czyli elektroniczny kompleksowy układ hamulcowy.
fot. Bosch

Technicznie system MSC bazuje na układzie ABS z elektroniczną funkcją kompleksowego hamowania – wystarczy, że motocyklista uruchomi jeden z dwóch hamulców, przedni lub tylny. Układ automatycznie uruchamia drugi hamulec, dzięki czemu obydwa koła są wyhamowywane z optymalną siłą. Dodatkowy czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie korygujące podczas hamowania i przyspieszania dostosowując się do aktualnej sytuacji. W efekcie system oferuje optymalne wspomaganie podczas pokonywania zakrętów, co jest tym ważniejsze, że niemal co drugi wypadek motocyklowy ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce właśnie na zakręcie. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia równomierne hamowanie podczas skręcania, a także większą skuteczność hamowania podczas jazdy na wprost. Analiza odchylenia od pionu i przyspieszenia wzdłużnego pozwala szybciej wykryć także podnoszenie się przedniego lub tylnego koła – układ stabilizacji MSC może wówczas podjąć odpowiednie działania korygujące. Rozkład siły hamowania na przednie i tylne koło jest elastyczny i szybko dopasowuje się do zmieniającej się dynamicznie sytuacji, gwarantując optymalne i bezpieczne opóźnienie.

W porównaniu do wersji 1190 Adventure nowy model 1290 Super Adventure został wyposażony w kilka funkcji dodatkowych. Układ MSC automatycznie dopasowuje rozdział siły hamowania pomiędzy przednim a tylnym hamulcem do kąta nachylenia jezdni. Na przykład, przy jeździe pod górę tylny hamulec działa mocniej niż podczas jazdy po równej nawierzchni, ponieważ w tej sytuacji lepiej przenosi on siłę hamowania. Jako opcja dodatkowa dostępna jest funkcja Hill Hold Control oraz układ MSR (Motor-Schleppmoment-Regelung), który wspomaga motocyklistę w sytuacjach krytycznych, do których dochodzi w wyniku nagłej zmiany momentu obrotowego. W takiej sytuacji koło napędzane może utracić przyczepność. Zdarza się to w przypadku, gdy moment hamowania silnika jest za wysoki, np. kiedy motocyklista zbyt wcześnie zredukuje bieg, lub gdy na śliskiej nawierzchni nagle przestanie dodawać gazu. Układ MSC wykrywa nachylenie motocykla oraz niebezpieczeństwo utraty przyczepności koła i natychmiast oblicza optymalne ustawienia dla gazu i hamulca. Pozwala to znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy w takich sytuacjach.

Od ABS light do MSC – rozwiązania dla wszystkich klas motocykli
Na bazie jednego systemu modułowego Bosch oferuje rozwiązania dopasowane do wymagań wszystkich motocykli wyposażonych w hydrauliczny układ hamulcowy. Rozwiązania te obejmują niedrogi, jednokanałowy układ regulujący pracę hamulca przedniego koła, układy dwukanałowe, zaawansowaną wersję ABS 9 oraz funkcję eCBS, czyli elektroniczny kompleksowy układ hamulcowy. Wystar-czy, że motocyklista uruchomi jeden z dwóch hamulców – do wyboru przedni lub tylny. Układ automatycznie uaktywni drugi hamulec, dzięki czemu obydwa koła zostaną wyhamowane z optymalną siłą.\

Źródło: Bosch

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze