Karolina Chojnacka

Co dalej z karierą Roberta Kubicy?

Czy Robert Kubica wróci do startów w rajdach samochodowych? Czy dalej będzie pełnił rolę kierowcy rezerwowego i testowego w Formule 1?

Co Robert Kubica będzie robił w przyszłym sezonie? To pytanie, które niektórym fanom polskiego kierowcy spędza sen z powiek. Jedni twierdzą, że Kubica wróci do startów w rajdach samochodowych, drudzy wiążą przyszłość Polaka ze startami w serii Super GT. Jeszcze inni chcieliby zobaczyć Kubicę w wyścigach długodystansowych. 

Sam Kubica pozostaje dość tajemniczy i podkreśla, że nie wróci do rajdów w przyszłym sezonie, jeśli nie będzie miał okazji do testów. Jak sam podkreślił, powrót na odcinki specjalne musiałby zostać zorganizowany w „odpowiedni sposób”. Kwestia powrotu to WRC pozostaje więc otwarta.

Przeczytaj też: Sébastien Ogier po raz siódmy został rajdowym mistrzem świata!

A co z Formułą 1? Kubica nie ma pewności, czy w przyszłym sezonie będzie kontynuował współpracę z zespołem Alfy Romeo. W rozmowie z telewizją Sky Italia powiedział:

Zobaczymy, co przyniesie przyszłość.

Najpierw zobaczę, co będę robił jako kierowca, gdzie będę jeździł, a potem okaże się, czy uda się to połączyć z moją obecną rolą.

Pewne wydaje się jednak to, że Kubica nie wróci do rywalizacji w F1. Po treningu przed Grand Prix Bahrajnu wyznał dziennikarzom:

Zeszły rok ma swoje konsekwencje. Gdyby to potoczyło się inaczej, nie rozmawialibyśmy teraz, byłbym bowiem na torze. Nie chcę wdawać się w szczegóły, ale w tym roku pokazałem, że potrafię jeździć. Jeśli są odpowiednie warunki, nie jestem daleko w tyle za innymi.

Mógłbym wskazać konkretne sytuacje z zeszłego roku, ale powiedzmy, że po prostu było trudno. Teraz natomiast były dni, kiedy pokazałem, że potrafię jeździć szybko

Przeczytaj też: Koniec pewnej ery DTM. René Rast mistrzem, Robert Kubica 15: „To nie tak miało wyglądać”

W rozmowie z Mikołajem Sokołem, opublikowanej w „GP Racing” Roberta Kubica zdradził jednak, że na przyszły sezon już „coś” szykuje:

Widzę na horyzoncie dwa projekty, które są ciekawe i mają coś w sobie.

Ale tak jak mówię, czasami trzeba sprawdzić czy coś jest wykonalne. Nie zawsze jest tak, że robisz to co chcesz – z reguły akurat to jest niewykonalne! Są jednak pewne kategorie, na które patrzę z zaciekawieniem i chęcią spróbowania swoich sił, podjęcia wyzwania.

Czy będą to długodystansowe wyścigi WEC? A może jednak powrót do rajdów? Cóż, przyjdzie nam chyba jeszcze trochę poczekać zanim poznamy odpowiedź.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

ABT Sportsline przekształca Audi RS 5 w osobisty samochód marzeń

ABT Sportsline jest znane nie tylko ze spektakularnych pojazdów o ściśle określonych specyfikacjach, w wielu przypadkach samochody klientów są również udoskonalane „à la carte”.

Szczególnie atrakcyjnym przykładem jest niedawno ukończony ABT Audi RS 5 w urzekającym metalicznym wykończeniu Sonoma Green. 21-calowe felgi aluminiowe ABT Sport GR w specjalnym kolorze „Racing Gold matt” kontrastują z błyszczącym lakierem. Ale geometria obręczy z mocno wklęsłym wzorem jest równie spektakularna.

ABT Audi RS 5

Przeczytaj też: Audi RS 5 Coupé i RS 5 Sportback – do setki w niecałe 4 sekundy

Mały, ale efektowny pakiet aerodynamiczny udoskonala linie ekstrawaganckiego coupé. Wentylacja ABT w sterówce w błyszczącej czerni, każda z wykończeniem z włókna węglowego, nawiązuje  do ogromnej mocy ukrytej w komorze silnika tego Audi RS 5 Coupé. Kolejną atrakcją są naszywki na błotnikach z błyszczącego włókna węglowego. Wizualnym finałem jest tylny spojler ABT o tym samym wyglądzie i dotyku.

Ta dynamiczna platforma jest miejsciem, gdzie można przeprowadzić najmocniejszy tuning silnika oferowany obecnie przez firmę dla RS 5: ulepszenie wydajności ABT Power S o 530 KM (390 kW) i 680 Nm.

Wzrost mocy przekłada się na osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h skraca się z 3,9 do 3,6 sekundy. W samochodach z fabrycznymi hamulcami ceramicznymi istnieje również opcja zwiększenia prędkości maksymalnej do 300 km/h.

Zastosowano sprężyny zawieszenia ABT o regulowanej wysokości, które ułatwiają opuszczanie do 25 mm. Doskonale spisują się na zakrętach w połączeniu ze sportowymi stabilizatorami ABT na przedniej i tylnej osi. Poprawiają także jakość prowadzenia, zmniejszając przechyły i przeciwdziałając podsterowności.

ABT Audi RS 5

Przeczytaj też: Audi RS 5 Sportback – niemiecka definicja piękna

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Wiemy, w trakcie których Grand Prix kobieca seria wyścigowa będzie towarzyszyć F1!

Kobieca seria wyścigowa, W Series, będzie towarzyszyć królowej sportów motorowych w sezonie 2021 w trakcie ośmiu Grand Prix.

Wyścigi  W Series będą towarzyszyć Formule 1 podczas GP Francji, Austrii, Wielkiej Brytanii, Węgier, Belgii, Holandii, USA i Meksyku:

  • 26 czerwca – Circuit Paul Ricard
  • 3 lipca – Red Bull Ring
  • 17 lipca – Silverstone
  • 31lipca -Hungaroring
  • 28 sierpnia – Circuit de Spa-Francorchamps
  • 4 września – Circuit Zandvoort
  • 23 października – Circuit of the Americas
  • 30 października – Autódromo Hermanos Rodríguez

Oznacza to, że zawodniczki W Series nie pojawią się w Arabii Saudyjskiej, która chciała zorganizować u siebie zawody kobiecej serii wyścigowej, by promować sporty motorowe wśród kobiet.

Przeczytaj też: Arabia Saudyjska chce zorganizować zawody kobiecej serii wyścigowej

Kalendarz W Series na sezon 2021

Dalsze szczegóły dotyczące harmonogramu każdej rundy, w tym szczegóły sesji treningowych i kwalifikacyjnych, godziny wyścigów oraz skład kierowców na sezon 2021 roku zostaną ogłoszone za jakiś czas.

W sezonie 2021 zawodniczki W Series będą ścigać się Tatuusami T-318 z 1,8-litrowym silnikiem turbo Alfy Romeo, przygotowanym przez Autotecnica Motori.

Dodatkowo w sezonie 2021 zawodniczki powalczą o punkty do Superlicencji. Mistrzyni serii otrzyma 15 punktów.

Przeczytaj też: Kobieca seria wyścigowa będzie towarzyszyć F1!

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Odnowiona Mazda CX-3 debiutuje w Polsce! Co się zmienia?

Nowy model jest rozwinięciem poprzedniego, wzbogaconym o wiele modyfikacji. Najnowsze rozwiązania techniczne i funkcjonalne łączą się w nim z odświeżeniem stylistyki.

Mazda CX-3 już w chwili swojej premiery w roku 2015 zaprzeczała stereotypom i konwencjom. Jako nowy model w segmencie B crossover SUV podważała schematy przyjęte w ramach tej klasy. Wnosiła nową jakość – projektowanie pojazdu całkowicie skupione na człowieku.

Jednym z efektów tego podejścia była całkiem wygodna kabina, doskonała w zakresie ergonomii i eliminująca zbędne rozpraszanie uwagi. Pozostałe elementy to żywo reagujące, a jednocześnie wydajne układy napędowe Skyactiv, wyjątkowa jakość prowadzenia i liczne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo czynne. Nic dziwnego, że takie połączenie wysmakowanego i nowoczesnego stylu z wyróżniającą się dynamiką jazdy znalazło uznanie u dużej grupy klientów.

Mazda CX-3 w wersji na rok 2021 bazuje na tym sukcesie. Nowy model jest rozwinięciem poprzedniego, wzbogaconym o wiele modyfikacji. Najnowsze rozwiązania techniczne i funkcjonalne łączą się w nim z odświeżeniem stylistyki, dzięki czemu ten SUV segmentu B ma stać się jeszcze łatwiejszy i przyjemniejszy w użytkowaniu.

Mazda CX-3

Gama układów napędowych została uproszczona: obecnie Mazda CX-3 dostępna jest tylko z jednym silnikiem: benzynowym Skyactiv-G o pojemności 2 litrów i mocy 121 KM, który przekazuje napęd na przednie koła poprzez – do wyboru – ręczną lub automatyczną skrzynię biegów.

Ręczna skrzynia biegów współpracuje z opracowanym przez Mazdę systemem dezaktywacji zbędnych cylindrów. Jego działanie polega na tym, że w warunkach niskiego obciążenia trakcyjnego silnika, np. podczas spokojnej jazdy z jednostajną prędkością, system wyłącza z pracy dwa z czterech cylindrów. Efektem jest obniżenie o 14% zużycia paliwa mierzonego w cyklu mieszanym oraz emisji CO2.

Mazda CX-3

Zmiany w kabinie objęły modyfikację przednich foteli, które obecnie odpowiadają najnowszym standardom Mazdy. System multimediów został wzbogacony o cyfrowe radio DAB+ oraz interfejs Apple CarPlay i Android Auto w ramach wyposażenia standardowego. Obecnie system umożliwia bezprzewodową łączność z Apple CarPlay (w zależności od wybranej wersji wyposażenia). Co więcej, dostępny jest monitor pełnego widoku otoczenia (360 stopni), a oprawa kluczyka otrzymała nowy wygląd.

W dziedzinie bezpieczeństwa czynnego CX-3 na rok 2021 posiada nowe rozwiązania i-Activsense: system Advanced SCBS (Advanced Smart City Brake Support – wspomagania hamowania awaryjnego w trybie jazdy miejskiej), obecnie wzbogacony o funkcję wykrywania pieszych po zmroku. Ponadto, światła w trybie automatycznym skorygowano tak, by o zmierzchu lub w warunkach pogorszonej widoczności włączały się wcześniej.

Mazda CX-3 2021 została zaprojektowana tak, by przemówić do jeszcze większej grupy nabywców. Sprzedaż tego samochodu w Polsce rozpoczęła się jesienią.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Volvo uzupełnia elektryfikację serii XC60

SUV Volvo XC60 jest teraz dostępny z pełną gamą zelektryfikowanych układów napędowych.

Każdy napęd mild hybrid w gamie XC60 łączy w sobie potężny 2,0-litrowy silnik z 48-woltowym akumulatorem i systemem odzyskiwania energii kinetycznej KERS, aby zmniejszyć zużycie paliwa oraz poprawić właściwości jezdne i reakcję, szczególnie przy niskich prędkościach. Zintegrowany generator rozrusznika ma zapewnić również szybsze i cichsze ponowne uruchamianie silnika.

Ta konfiguracja miękkiej hybrydy może być połączona z napędem na przednie koła w silniku wysokoprężnym B4 o mocy 197 KM i benzynowym B5 o mocy 250 KM, aby uzyskać optymalną wydajność.

Volvo XC60

Przeczytaj też: Miękka hybryda, czyli ile musisz dopłacić, żeby… NIC nie oszczędzić

XC60 jest dostępny z również trzema hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in. Łączą one 2,0-litrowy silnik benzynowy z doładowaniem i turbodoładowaniem, który napędza przednie koła, oraz silnik elektryczny napędzający tylne koła, zapewniając wyjątkową wydajność hybrydy plug-in połączoną z pewnością napędu na wszystkie koła.

Podstawową wtyczką jest Recharge Plug-in Hybrid T6. Silnik benzynowy i silnik elektryczny Volvo XC60 generują łącznie 340 KM mocy, a w razie potrzeby, jego akumulator wysokonapięciowy pozwala mu przejechać do 52 kilometrów na samym napędzie elektrycznym, bez emisji spalin i bez kropli benzyny.

Recharge Plug-in Hybrid T6 jest dostępny w popularnych wersjach wyposażenia R-Design i Inscription.

Volvo XC60

Przeczytaj też:Test Volvo XC60 – ostatnie 5 minut

Nad T6 znajduje się 390 KM Recharge Plug-in Hybrid T8, który jest dostępny w wysoce wyspecjalizowanej formie R-Design Pro i Inscription Pro. Najmocniejszy w gamie jest 405-konny Recharge Plug-in Hybrid T8 Polestar Engineered, który posiada szereg ulepszeń w układzie napędowym, zawieszeniu i hamulcach, dzięki czemu jest najbardziej dynamiczny ze wszystkich XC60.

Każda hybryda plug-in XC60 ma akumulator wysokonapięciowy 11,6 kWh, który według zapewnień Volvo można całkowicie naładować w zaledwie dwie i pół godziny.

Volvo XC60

Steve Beattie, szef sprzedaży Volvo Car , powiedział:

XC60 zawsze stanowiło idealne połączenie luksusu, technologii i bezpieczeństwa, a teraz, dzięki najnowszym zaawansowanym hybrydowym układom napędowym, jest bardziej atrakcyjne.

Najnowsze