Citroën C4 WRC HYbrid4 testowany na odcinkach specjalnych
Citroën Racing przeprowadził z Dani Sordo za kierownicą testy prototypu Citroën C4 WRC HYbrid4 na drodze asfaltowej. Auto zostało stworzone na bazie modelu, który startuje z powodzeniem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Zastosowanie dodatkowego akumulatora o 990 ogniwach, umieszczonego nad zbiornikiem paliwa, oraz silnika generującego moc 125 kW zwiększa całkowity ciężar pojazdu o 150 kg.
fot. Citroen
|
Citroën C4 WRC HYbrid4 został skonstruowany na bazie modelu uczestniczącego w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Napęd elektryczny jest uzupełnieniem silnika spalinowego, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu znanego z wersji WRC. Zastosowanie dodatkowego akumulatora litowo-jonowego (990 ogniw), umieszczonego nad zbiornikiem paliwa, oraz silnika elektrycznego generującego na tylnym moście moc 125 kW zwiększa całkowity ciężar pojazdu o 150 kg.
Rozwiązanie to daje kierowcy możliwość wyboru jednego z czterech trybów funkcjonowania. W trybie konwencjonalnym C4 WRC HYbrid4 zachowuje się identycznie jak model C4 WRC rywalizujący obecnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W trybie spalinowym z systemem odzyskiwaniem energii wzrasta siła hamowania, a akumulatory są doładowywane. Na odcinkach dojazdowych i w parku maszyn, tryb elektryczny z odzyskiwaniem energii zapewnia redukcję emisji spalin, zwiększenie zasięgu i odciążenie silnika termicznego. Ponadto tryb boost, wykorzystujący jednocześnie moc silnika termicznego i elektrycznego, może zostać uruchomiony w celu uzyskania dodatkowego momentu obrotowego 300 Nm.
fot. Citroen
|
Pod względem technicznym, obydwa silniki funkcjonują na tym samym łańcuchu napędowym. Kierowca może wybrać tryb elektryczny uruchamiając go bez konieczności włączania silnika spalinowego. Manetki sterujące dźwignią zmiany biegów umożliwiają mu wówczas wybór jednego z trzech trybów: jazdy do przodu, do tyłu lub trybu neutralnego. Celem tego projektu było zapewnienie możliwości jazdy na części trasy wyłącznie na silniku elektrycznym, a Citroën Racing chciał wykazać swoją umiejętność przystosowania tej technologii do wymogów auta rajdowego.
Podczas jazd próbnych Dani Sordo, kierowca ekipy Citroën Total World Rally Team, testował możliwości C4 WRC HYbrid4. Komentarz hiszpańskiego kierowcy na temat osiągów auta były entuzjastyczne.
– Na odcinkach specjalnych ogólne zachowanie auta trochę różni się od zachowania C4 WRC, głównie z powodu większego obciążenia tylnej osi. Tryb boost pozwala w wybranym momencie na uzyskanie dodatkowego momentu obrotowego podczas przyspieszenia. Rezultat jest imponujący – uważa Sordo.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: