
Benzyna alkilatowa – zalety i wpływ na środowisko. Gdzie można ją stosować?
Paliwo alkilatowe redukuje emisję smogu do atmosfery o ponad 40 proc., a emisję dwutlenku węgla i wszystkich szkodliwych substancji o ponad 90 proc. w porównaniu do benzyny samochodowej.
Dla przykładu z danych Federalnej Agencji Ochrony Środowiska wynika, że w każdy weekend około 54 mln Amerykanów kosi trawniki, zużywając 3 mld litrów benzyny rocznie oraz wytwarzając mnóstwo zanieczyszczeń powietrza. Silniki urządzeń ogrodniczych emitują wysoki poziom tlenku węgla, lotnych związków organicznych i tlenków azotu, wytwarzając nawet do 5 proc. notowanego w USA zanieczyszczenia powietrza.
Benzyna alkilatowa przeznaczona jest do stosowania w małych silnikach dwu- i czterosuwowych. Może być więc paliwem do silników w małych urządzeniach, m.in. w kosiarkach, podkaszarkach czy pilarkach spalinowych. Posłużyć może również jako paliwo dla silników zaburtowych w łodziach oraz w quadach, skuterach wodnych i śnieżnych, odśnieżarkach czy motocyklach crossowych i gokartach – mówi Kamil Skorupski, prezes zarządu firmy Warter Fuels.
W urządzeniach małolitrażowych, jak kosiarki i podkaszarki nie ma katalizatorów, w porównaniu z samochodami, w których znajdują się zaawansowane układy katalizacyjne oczyszczające spaliny. W takich maszynach zanieczyszczenia powstające w wyniku spalania dostają się bezpośrednio do atmosfery.
Benzyna alkilatowa jest przeznaczona dla każdego, kto ma styczność z pracami w ogrodzie, lesie bądź z jakimkolwiek motosportem. Nie zawiera związków węglowodorowych aromatycznych, czyli benzenu, nie zawiera także eteru i alkoholi, nie rozpuszcza uszczelek. Taką benzynę możemy magazynować w urządzeniu przez kilka lat, bez negatywnego wpływu na jej działanie – dodaje Kamil Skorupski.
Benzyna alkilatowa, choć właściwościami związanymi ze spalaniem nie różni się praktycznie od tradycyjnej benzyny, cechuje się zupełnie innym procesem produkcyjnym. Powstaje z innych komponentów, które są dużo droższe i sprawia, że nie opłaca jej się stosować np. w silnikach samochodowych.
W Skandynawii nikt nie myśli o używaniu paliw samochodowych do kosiarki, podkaszarki czy innych urządzeń. Powszechne użycie paliwa alkilatowego pomaga przede wszystkim zadbać o zdrowie, środowisko i narzędzia – mówi Tomasz Kowal, menadżer ds. sprzedaży w Warter Fuels.
Kompendium wiedzy na temat benzyny alkilatowej:
- ZDROWA DLA CZŁOWIEKA I OTOCZENIA – o 99% czystsza w porównaniu do tradycyjnej benzyny, pomaga oddychać czystym powietrzem
- BEZ ETANOLU, BENZENU, WĘGLOWODORÓW AROMATYCZNYCH, które są szkodliwe dla człowieka – bezwonne spalanie całkowite
- CHRONI ŚRODOWISKO – zmniejsza tworzenie smogu o 40%, 60% zawartości jest odnawialne
- WIĘKSZA WYDAJNOŚĆ SILNIKA – pomaga utrzymać czysty silnik, płynniejszy rozruch, zapewnia rzadsze wymiany filtrów, nie uszkadza gumowych uszczelek
- BEZ KOROZJI
- ZACHOWUJE WŁAŚCIWOŚCI DO 5 LAT, może być zimowana w zbiornikach urządzeń
- OSZCZĘDNOŚĆ CZASU – gotowa mieszanka we właściwej proporcji
- STOSOWANA WSZĘDZIE TAM, GDZIE UŻYWANIE SZKODLIWYCH PALIW JEST NIEZALECANE np. na torach kartingowych
Najnowsze
-
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
Coraz więcej osób odkrywa uroki podróżowania bez sztywnych planów i rezerwacji hoteli. Dla fanów motoryzacji to naturalne – auto czy motocykl daje wolność, a nocleg w kamperze lub pod namiotem pozwala zatrzymać się tam, gdzie akurat prowadzi droga. Obie opcje mają swój niepowtarzalny klimat, ale też różne wymagania i ograniczenia. -
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON