Bentley R-Type Continental kończy 70 lat. Kiedyś był najszybszym i najdroższym autem na świecie

Mija 70 lat od rozpoczęcia produkcji legendarnego R-Type Continental, który w latach 50. był najszybszym i najdroższym czteromiejscowym samochodem na świecie. Łącznie powstało 208 egzemplarzy tego modelu. To najbardziej znany pojazd z bogatej linii grand tourerów brytyjskiej marki.

Bentley R-Type Continental to jeden najpopularniejszych samochodów w ponad stuletniej historii marki. To również pierwszy model o nazwie Continental. Pomimo zaledwie 208 wyprodukowanych egzemplarzy, R-Type Continental przeszedł do historii motoryzacji jako symbol brytyjskiego producenta oraz uosobienie DNA modeli GT marki.

Prototyp modelu R-Type Continental (znany jako „Olga” na cześć otrzymanej rejestracji OLG490) powstał w sierpniu 1951 roku. Produkcja samochodu rozpoczęła się dopiero rok później w maju, a klienci pierwsze zamówione pojazdy otrzymali w czerwcu 1952 roku. W tamtym czasie był to najszybszy oraz najdroższy czteromiejscowy samochód na świecie. Kosztował 6928 funtów, czyli czterokrotność średniej ceny domu w Wielkiej Brytanii w 1952 roku i stanowił synonim bogactwa.

Bentley R-Type Continental
Bentley R-Type Continental, fot. materiały prasowe / Bentley

Bentley R-Type Continental – pierwszy model o nazwie Continental

Pomysłodawcami legendarnego modelu marki Bentley byli główny inżynier projektów, Ivan Evernden oraz stylista, John Blatchley. Podczas tworzenia koncepcji inspirowali się dwoma przedwojennymi samochodami o potężnej masie i niezwykłej zgrabności – ‘Embiricos’ Bentley i Mk V Corniche. Owocem twórczych działań była elegancka wersja coupé oparta na sedanie R-Type Bentley. Moc sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 4566 cm3 zwiększono z 140 do 153 KM, a skrzynia biegów zyskała wyższe przełożenie końcowe. Średnia prędkość jaką prototyp osiągnął podczas testów na torze Montlhèry nieopodal Paryża wyniosła 191,1 km/h.

Pierwszy produkcyjny samochód odebrano w czerwcu 1952 roku. Do czasu zakończenia produkcji w 1955 roku powstało 208 egzemplarzy modelu R-Type Continental. Znaczna ich większość, bo 193 wyszły spod ręki zakładu H.J. Mulliner. Autorami pozostałych są Park Ward (6, z czego 4 nie posiadały dachu), Franay (5), Graber (3) oraz Farina (1).

JAS 949 – wyjątkowy egzemplarz producenta z Crewe

W kolekcji Bentley Heritage Collection znajduje się podwozie R-Type Continental BC16C o rejestracji JAS 949. Model „JAS” został zbudowany w 1953 roku, a jego pierwszy właściciel, dr Rowland Guenin pochodzący ze Szwajcarii, otrzymał go w tym samym roku w grudniu. To pojazd o nietypowej specyfikacji: wnętrze samochodu powstało w kolorze kości słoniowej i czerwieni oraz został wyposażony w manualną skrzynię biegów. Egzemplarz JAS 949 istnieje do dziś wraz z oryginalnym silnikiem o pojemności 4,6l. Samochód stał się własnością brytyjskiej marki w 2001 roku. Od tego czasu regularnie pojawia się na wystawach w kampusie Bentley oraz podczas imprez motoryzacyjnych organizowanych na całym świecie.

Bentley Continental GT – współczesna interpretacja legendy

Elegancka linia nadwozia, która biegnie od przedniego nadkola, muskularny i wyrazisty tylny garb oraz wdzięcznie opadająca linia dachu – tak prezentuje się współczesna interpretacja modelu R-Type Continental. Design nadwozia wszystkich trzech najnowszych generacji samochodu Continental GT został zainspirowany kultowym pojazdem. W ostatniej wersji, Continental GT Speed zyskuje jeszcze bardziej dynamiczne osiągi.

Bentley R-Type Continental
Bentley R-Type Continental & Continental GT Speed, fot. materiały prasowe / Bentley

Nowy Bentley Continental GT Speed to topowe wydanie rozpalającego serce wielu fanów motoryzacji coupe, którego Bentley określa mianem najbardziej dynamicznego Bentleya w historii. Brytyjski producent twierdzi, że to najzwinniejszy i najbardziej sportowy drogowy Bentley, jaki kiedykolwiek powstał. Pod maską skrywa 6-litrowe, podwójnie doładowane W12, które generuje 650 KM mocy i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 3,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 335 km/h.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze