Najbardziej i najmniej awaryjne auta – nowy raport TÜV 2023
Awaryjne auta? Które to? A które są najtrwalsze? Eksperci TÜV na podstawie wyników niemal 10 mln pojazdów udzielają odpowiedzi.
TÜV (Technischer Überwachungsverein) to niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej, które kontroluje i certyfikuje systemy techniczne, w tym również i samochody. Raporty TÜV są cennym źródłem wiedzy na temat usterkowości wielu różnych modeli. Fakt, że dotyczą one głównie rynku niemieckiego nie jest w tym przypadku żadną wadą. Niemcy eksploatują auta w podobnych warunkach klimatycznych do naszych, jeżdżą przeciętnie jeszcze więcej od nas, więc informacje o tym, które auta są najbardziej i najmniej awaryjne będą użyteczne również w kontekście ich eksploatacji w Polsce.
Niemiecki TÜV dokonał analizy około 9,6 miliona wyników kontroli pojazdów w okresie od lipca 2021 r. do czerwca 2022 r. i odnotował wykryte usterki. Najnowszy raport obejmuje wyniki aż 226 modeli pojazdów, które podzielono na pięć grup wiekowych. Co ważne, model nie trafił do raportu jeżeli niemieccy diagności nie skontrolowali co najmniej kilku tysięcy egzemplarzy danego modelu. Zbyt mała próbka danych diagnostycznych mogłaby zniekształcać obraz awaryjności i trwałości danego modelu. Oto jakie modele zostały przez ekspertów TÜV wyróżnione. Zacznijmy od pozytywów.
Najmniej awaryjne auta – klasa wiekowa: samochody 2-3 letnie
Obok każdego modelu podajemy wykryty odsetek poważnych usterek w wynikach badań, jakie wykryto podczas diagnozowania konkretnego modelu.
- Mercedes B klasa – 2 %
- Mercedes GLC – 2,3 %
- VW Golf Sportsvan – 2,3 %
Najmniej awaryjne auta – klasa wiekowa: samochody 4-5 letnie
- Porsche 911 – 2,7 %
- Mercedes SLC – 4,1 %
- Audi Q2 – 4,5 %
Najmniej awaryjne auta – klasa wiekowa: 6-7 lat
- Porsche 911 – 3,5 %
- Suzuki Vitara – 7,2 %
- VW Golf Sportsvan – 7,3 %
Najmniej awaryjne auta – klasa wiekowa 8-9 lat
- Porsche 911 – 4,6 %
- Audi TT – 9,4 %
- Mercedes SLK – 10,3 %
Najmniej awaryjne auta – klasa wiekowa 10-11 lat
- Porsche 911 – 6,6 %
- Audi TT – 11,6 %
- Mercedes SLK – 12,2 %
Dlaczego TÜV nie przeprowadza badań starszych aut? Cóż, starsze auta jadą już do Polski…
Najbardziej awaryjne auta – klasa wiekowa 2-3 lata
- Dacia Logan – 11,6 %
- Dacia Dokker – 10,8 %
- VW Sharan – 9,4 %
- Citroën C3 Aircross – 9,4 %
Najbardziej awaryjne auta – klasa wiekowa 4-5 lat
- Dacia Duster – 18 %
- VW Sharan – 17,1 %
- BMW serii 2 Active Tourer – 16,7 %
Najbardziej awaryjne auta – klasa wiekowa 6-7 lat
- Dacia Duster – 24,4 %
- Dacia Dokker – 24,4 %
- BMW serii 5 / serii 6 – 23,8 %
Najbardziej awaryjne auta – klasa wiekowa 8-9 lat
- Dacia Logan – 32,9 %
- Fiat Punto – 31,1 %
- Dacia Duster – 28,4 %
Najbardziej awaryjne auta – klasa wiekowa 10-11 lat
- Renault Clio – 36,4 %
- Renault Twingo – 35,9 %
- Dacia Logan – 35,6 %
Pamiętajmy o pewnych cechach niemierzalnych. Wyniki badań diagnostycznych to jedno, ale emocjonalne podejście do auta, to drugie. Można z dużą dozą pewności założyć, że nabywcy Dacii kupują te auta z pragmatyzmu, a Porsche 911 to model kupowany sercem. Nic zatem dziwnego, że Porsche 911 wykazuje się znacznie wyższą trwałością, bo ich właściciele dbają o swoje auta.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: