Autobus rusza z przystanku – ma pierwszeństwo czy nie? Większość kierowców odpowiada źle
Chyba każdy kierowca słyszał o zasadach, dotyczących autobusów ruszających z zatok przystankowych. Czy kierowca widząc taki autobus, ma obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa? To podchwytliwe pytanie.
Czy autobus ruszający z przystanku ma pierwszeństwo?
Zbliżacie się do przystanku autobusowego i widzicie, że kierowca zamknął już drzwi, zbliżył się do końca zatoki i stoi z włączonym kierunkowskazem. Jak powinniście się zachować?
Precyzyjną odpowiedź na to pytanie znajdziemy w Kodeksie drogowym – art. 18, ust. 1. Możemy się z niego dowiedzieć, że:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Znacie już odpowiedź na pytanie, czy macie obowiązek ustąpić pierwszeństwo kierowcy autobusu? Coś nam mówi, że nadal nie.
Korzystasz z wakacyjnej promocji na paliwo? Uważaj, bo możesz stracić wszystkie oszczędności
Czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo?
Pytanie zadane na początku tekstu i przed momentem powtórzone jest podchwytliwe i przez to większość kierowców się na nim wykłada. Nie wiedzą, że istnieje różnica między pierwszeństwem, a obowiązkiem umożliwienia włączenia się do ruchu.
Na czym polega różnica? Jeśli jedziecie drogą z pierwszeństwem i kierowcy z dróg podporządkowanych mają wam ustępować pierwszeństwa, macie prawo jechać w przekonaniu, że tak właśnie zrobią. Jeśli nie i dojdzie do zderzenia, to wina będzie leżała po ich stronie.
Natomiast obowiązek umożliwienia włączenia się do ruchu autobusowi polega na tym, że kierujący autobusem ma prawo oczekiwać, iż mu ustąpicie. Ale nie może po prostu wjechać na ulicę, tylko musi zaczekać na wasz ruch. Gdyby tego nie zrobił i wyjechał wam pod koła, to on byłby winny kolizji.
Dodatkowo wyjaśnia to art. 18, ust. 2 cytowanego przepisu:
Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na tym polega podchwytliwość tytułowego pytania. Autobus ruszający z przystanku nie ma pierwszeństwa, ale macie obowiązek go wpuścić. Różnica wydawałoby się subtelna, ale w razie kolizji kluczowa.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: