Akumulator w zimie – dbaj o niego, a unikniesz stania na mrozie!

Gdy akumulator jest dobrze naładowany, jego żywotność jest dłuższa. Oznacza to mniejsze wydatki związane z diagnostyką lub wymianą akumulatora, spokój kierowcy, który w zimowy poranek z łatwością uruchomi auto oraz mniejszy, negatywny wpływ na środowisko. Dlatego prezentujemy najważniejsze wskazówki dla kierowców, dzięki którym dłużej utrzymają akumulatory w dobrej kondycji - także zimą.

Kierowco, unikaj głębokiego rozładowania!
Napięcie w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić 12,7 V lub więcej. Napięcie wynoszące 12,5 V (i niższe) oznacza, że akumulator zaczyna się rozładowywać. Dodatkowo, jeśli posiadasz pojazd z systemem Start-Stop i regularnie używasz go na krótkich dystansach, z czasem akumulator może zacząć się rozładowywać samoczynnie. Sporadyczne ładowanie akumulatora, przez co najmniej 12 godzin za każdym razem, np. przy pomocy prostownika, rozwiąże problem i wydłuży żywotność akumulatora.

Dbaj o czystość akumulatora
Akumulator powinien być regularnie czyszczony. Dlaczego? Z czasem na jego obudowie, klemach i między biegunami akumulatora zbierają się warstwy brudu i kurzu, które tworzą warstwę przewodzącą, sprzyjającą wystąpieniu zjawiska samorozładowania. Dlatego czyszczenie akumulatora przy pomocy czystego kawałka materiału oraz specjalnej szczotki do klem, powinno być czynnością obowiązkową.

Sprawdź łączenia
Wibracje podczas jazdy, szczególnie po trudnym terenie, mogą spowodować poluzowanie połączeń (np. śrub, kabli). Sprawdzaj, co jakiś czas, czy połączenia są ciasne, by uniknąć ich rozłączenia podczas jazdy lub iskrzenia w czasie rozruchu silnika.

Chroń akumulator, gdy nie jest używany
Akumulatory powoli rozładowują się same, szczególnie, jeśli nie są używane. Dlatego warto upewniać się, że akumulator jest w pełni naładowany podczas dłuższego postoju pojazdu lub „leżakowania” akumulatora poza sezonem – od czasu do czasu doładowując go w przypadku spadku napięcia. Uchroni to akumulator przed utratą zmagazynowanej energii i wydłuży jego żywotność. Równie ważny jest sposób przechowywania akumulatora – najlepiej w suchym i chłodnym miejscu (0-25°C w miarę możliwości).

Wybierz optymalny akumulator
Właściwa konserwacja wydłuży żywotność akumulatora, ale czasami niezbędna będzie jego wymiana – najlepiej tak, aby uprzedzić przykrą niespodziankę, np. w mroźny, poniedziałkowy poranek. Aby dokonać optymalnego zakupu, warto skorzystać z profesjonalnej porady mechanika lub dobrego sprzedawcy. Odpowiedni akumulator można też znaleźć z pomocą wyszukiwarki akumulatorów online, np. Exide Battery Finder, wyposażonej w nowoczesny i przejrzysty interfejs.

W warsztacie
Problemy z akumulatorami, jakich doświadczają kierowcy, mogą być zdiagnozowane i rozwiązane z pomocą zaawansowanego testera, w który wyposażone są dobre warsztaty samochodowe. O czym jednak powinien pamiętać każdy mechanik? O tym, by akumulator umieścić na liście rutynowych kontroli pojazdu. Dlatego szczególnie zimą:

  • sprawdź napięcie akumulatora, oceń braki mocy i doładuj akumulator, jeśli tego wymaga (aby otrzymać prawdziwą, „spoczynkową” wartość napięcia, upewnij się, że pojazd nie był użytkowany przez jakiś czas i miał wyłączony silnik, najlepiej przez noc);
  • oczyść akumulator, by zapobiec jego uszkodzeniu i głębokiemu rozładowaniu;
  • delikatnie pokryj klemy akumulatora i bieguny (ale nie przestrzenie pomiędzy nimi) smarem na bazie miedzi, by zapobiec oksydacji kwasowo-zasadowej;
  • dokręć połączenie akumulatora (wcześniej odpowiednio mocując klemy).

Komentarze:

Heniek - 28 listopada 2021

czy do EFB w czasie mrozów potrzebne są jakieś dodatkowe zabiegi?

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

ja mam auto z systemem start-stop i od 2 lat mam polskiego jenoxa EFB. jak dla mnie polecam śmiało

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

A czy polecacie jakieś konkretne polskie akumulatory? Szukam opinii ale wolałbym wspierać krajowych producentów.

Odpowiedz

Formek - 27 grudnia 2022

masz jenox gold czy classica? nadal na nim jeździsz?

Odpowiedz

Grzesieq - 20 listopada 2021

ja podobnie jak osoba wyżej mam polskiego jenoxa 4 sezon – nie mam z nim problemów i mogę śmiało polecić. Jeżdżę różne trasy – raz długie a raz krótkie. Do tej pory bez awarii

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze