ADM
Zwłaszcza w pojazdach wieloosiowych nieustanne przełączanie odpowiednich blokad jest uciążliwe i absorbujące dlatego wprowadza się systemy ADM.
| ADM najwięcej korzyści przynosi w pojazdach wieloosiowych, pozwalajac kierowcy na czujną obserwację przedpola |
![]() |
| Fot. Producent |
Podczas jazdy w terenie może dojść do unieruchomienia pojazdu wówczas szukamy wyjścia z tej opresji. Pomocne mogą okazać się blokady mechanizmów różnicowych. Są one elementem mostów, który odpowiada z przekazanie odpowiedniego momentu obrotowego na koła osi w zależności od prędkości ich obracania. Najprostsze mechanizmy różnicowe to zespół czterech kół zębatych we wspólnej obudowie. Gdy blokada jest włączona, oba koła na osi są ze sobą połączone sztywno, ma to na celu polepszenie właściwości terenowych pojazdu, choć jedno z kół danej osi ma szansę na znalezienie solidnego punktu podparcia. To jedno koło może uratować pojazd z opresji.
Najczęściej włączenie blokad mechanizmów różnicowych wymaga zatrzymania się. Aby zapobiegać takim sytuacjom, firma Steyr wprowadziła pod nazwą ADM (Automatic Drive-train Managment) elektroniczny system, który steruje włączaniem tychże blokad. System czyni to automatycznie w oparciu o sygnału z czujników prędkości obrotowych kół. System wykorzystuje czujniki sytemu ABS. Włącznie blokad następuje automatycznie bez udziału kierowcy, bez potrzeby zatrzymywania się, w sytuacjach kiedy użycie blokad jest wskazane. Prócz polepszenia właściwości terenowych, ADM pozwala zredukować zużycie paliwa.
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.

Zostaw komentarz: