Abonament na samochód - jak wybrać najlepszą ofertę?

Abonament na samochód - jak wybrać najlepszą ofertę?

21 lutego 2020
Coraz bardziej popularne stają się inne formy użytkowania samochodu, niż jego zakup za gotówkę, w kredycie, czy na raty. W modzie jest już abonament, który umożliwia stałe użytkowanie pojazdu za ustaloną z góry i miesięczną ratę. Jeśli interesuje Cię taka forma finansowania samochodu, warto dowiedzieć się, jak wybrać najlepszy wariant tej usługi.

Abonament samochodowy umożliwia stałe użytkowanie pojazdu za ustaloną z góry i miesięczną ratę. W zależności od wybranego pakietu usługa może obejmować m.in. serwis, wymianę i przechowywanie opon, ubezpieczenie czy koordynację likwidacji szkód. Klient dobiera samochód i pakiet usług wg własnych potrzeb i preferencji. Co ważne, kierowca nie kupuje samochodu na własność, lecz korzysta z niego przez ustalony czas, np. przez 12 lub 24 miesiące. Po tym czasie może przedłużyć umowę na kolejny okres lub zwrócić pojazd i wybrać nowy. Dostępny abonament obejmuje często samochody nowe, ale i pokontraktowe, które były użytkowane w ramach umów leasingowych. Są to zazwyczaj pojazdy od 1 roku do 4 lat, z pełną historią serwisową.

Kto i jak kupuje auta na abonament?

  • już co trzeci klient (36%) decyduje się na opcję dostawy door-to-door, czyli zamawia auto pod drzwi,
  • średnia miesięczna rata abonamentowa wynosi 1140 zł brutto,
  • najczęściej na auto na abonament decydują się kierowcy w wieku 31-40 lat,
  • osoby w przedziale 41-50 lat najchętniej zamawiają samochód do domu,
  • najwięcej klientów pochodzi z woj. mazowieckiego (35%), śląskiego (12%) i wielkopolskiego (11%),
  •  większość osób rezygnuje z opłaty na start, a pozostali klienci przeważnie decydują się na 5-procentową opłatę,
  • najpopularniejszymi markami są: Hyundai, Fiat i Opel.

Jak podejść do wyboru auta na abonament?
Zakup auta na abonament przez internet wciąż nie jest w Polsce powszechny, ale firm oferujących abonament tradycyjną drogą jest na rynku coraz więcej. Aby znaleźć auto dopasowane do swoich potrzeb, klienci powinni wiedzieć, na jakie elementy ofert zwracać uwagę.

Przy wyborze abonamentu na samochód kluczowym czynnikiem jest transparentność oferty. Nie każdy kierowca może sobie pozwolić np. na wysoką opłatę wstępną lub wysoki koszt ubezpieczenia, który często trzeba doliczyć do miesięcznej raty - bez „gwiazdek” i ukrytych opłat. Drugim ważnym elementem jest elastyczność, z jaką firma oferująca abonament podchodzi do oczekiwań klienta w kwestii wyboru samochodu, okresu trwania umowy czy pakietu usług dodatkowych. Wybierając abonament na samochód należy zwrócić też uwagę na zapisy umowy dotyczące udziału klienta i rozliczenia na wypadek wystąpienia szkody - czyli na zapewnienie użytkownikowi komfortu i bezpieczeństwa. Dlatego przed zawarciem umowy warto dokładnie porównać dostępne na rynku opcje.

Analizując oferty należy przede wszystkim zwrócić uwagę na te elementy:

  • limit kilometrów - na rynku można znaleźć oferty dopuszczające ponad 20 tys. kilometrów rocznie, ale w wielu przypadkach limit sięga 10 czy 15 tys., a za dodatkowy przebieg trzeba dopłacić,
  • netto/brutto - zwłaszcza klienci indywidualni, którzy nie zaliczą raty abonamentowej do firmowych kosztów przychodu, powinni upewnić się, czy prezentowana w ofercie wartość to nie cena netto, która dopiero na końcu formularza transakcyjnego „urośnie” o podatek,
  • warto sprawdzić  kwestię wliczenia do raty ubezpieczenia!
  • opłata na start - nie każda firma wymaga takiej opłaty,
  • okres trwania umowy - umowę można zawrzeć zaledwie na rok, ale często minimalny okres kontraktu to 24 czy nawet 36 miesięcy,
  • czas oczekiwania - czas oczekiwania na auto powinien być jak najkrótszy, ale w niektórych przypadkach może sięgać nawet kilku miesięcy.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!