Karolina Chojnacka

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

120 lat, tyle trwa już zaangażowanie Škody w sporty motorowe. W 1901 roku motocykl L&K stworzony przez założycieli firmy, Václava Laurina i Václava Klementa, wziął udział w wyścigu na dystansie 1200 kilometrów pomiędzy Paryżem i Berlinem. Cztery lata później firma L&K rozstała się z motocyklami na rzecz samochodów, zyskując renomę także w świecie wyścigów samochodowych. Po takich osiągnięciach, jak wygrane w Rajdzie Monte Carlo i w 24-godzinnym wyścigu Spa-Francorchamps w Belgii, Škoda święciła kolejne triumfy w rajdach i na torach wyścigowych w latach 70. i 80.

Miłość Škody do wyścigów sięga czasów założycieli marki – Václava Laurina i Václava Klementa. Zaledwie kilka lat po otwarciu zakładu zajmującego się naprawą i wytwarzaniem rowerów rozpoczęli oni produkcję motocykli.

Motocykle L&K Slavia po raz pierwszy pojawiły się na drogach w listopadzie 1899 roku. Z kolei ich sportowy debiut nastąpił dwa lata później, kiedy wystartowały w międzynarodowym wyścigu Paryż-Berlin na trasie o długości 1200 kilometrów. Okazało się, że wydarzenie dało początek długiej serii motocyklowych sukcesów Škody. Ciekawostką jest też fakt, że jeden z pierwszych pojazdów wyścigowych zbudowanych przez Laurina i Klementa działa do dziś. Jego dźwięku można posłuchać pod tym LINKIEM.

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

W okresie międzywojennym w wyścigach sukcesy zaczęły święcić samochody Škoda nowej generacji. W styczniu 1936 roku roadster Škoda Popular zajął drugie miejsce w kategorii 1500 cm3 w Rajdzie Monte Carlo. W kolejnym roku świetnie wypadły modele coupé Rapid. Po drugiej wojnie światowej trzy Škody 1101 zajęły pierwsze miejsce w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu w Spa w Belgii. Specjalne doładowane wersje Sport i Supersport oraz roadstery i coupé Škoda 1100 OHC zostały wyprodukowane na potrzeby zawodów motorowych w 1957 roku i 1959 roku. Potem nastąpiła słynna era serii Škody Octavia, która przyniosła trzy kolejne zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo w latach 1961-1963.

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

W 1964 roku zadebiutował model Škoda 1000 MB z nadwoziem skorupowym i silnikiem montowanym z tyłu. Następnie na drogach pojawiły się Š 110 L Rallye, Š 120 S, a przede oraz legendarne coupé Škoda 130 RS. Samochód ten zajął pierwsze miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo (1977) i Rajdzie Akropolu (1978, 1979 i 1981), nie wspominając o zwycięstwie w klasyfikacji marek w European Touring Car Championship (1981).

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

Przeczytaj też: Test Skoda Fabia Monte Carlo – totalne zaskoczenie

Współczesna historia udziału Škody w sportach motorowych rozpoczęła się na początku lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to hatchback Favorit pojawił się w Rajdzie Monte Carlo. Załoga Pavla Sibery i Petra Grossa wygrywała w swojej klasie aż cztery lata z rzędu. W 1999 roku Škoda wprowadziła model Octavia WRC, dzięki któremu zespół fabryczny Škody po raz pierwszy wziął udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata na najwyższym poziomie. Kolejnym reprezentantem marki w tej kategorii była Fabia WRC (2003-2007).

W 2009 roku emocje w świecie wyścigów wzbudziła Fabia Super 2000 z napędem na wszystkie koła. Załoga Jana Kopeckiego i Pavla Dreslera wygrała dwa mistrzostwa kierowców w ERC, a później w RRSO. Od 2009 do 2014 roku kierowcy Škody Fabia Super 2000 zwyciężyli aż 50 razy w mistrzostwach krajowych i międzynarodowych.

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

Škoda Fabia R5/Rally2 stała się flagowym modelem sportów motorowych marki w 2015 roku. Model zbudowany przez załogę Škoda Motorsport pozwolił zwyciężyć pięć razy w klasyfikacji zespołowej w latach 2015-2019. Sukces odniosły również zespoły klientów Škody, które pięciokrotnie zwyciężyły w mistrzostwach FIA oraz zajmowały pierwsze miejsce w mistrzostwach krajowych aż 23 razy.

W 2018 roku w Polsce powstał zespół  Škoda Polska Motorsport, który dwa sezony startów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zakończył z dwoma tytułami mistrzowskimi w klasyfikacji producentów. Miko Marczyk wraz z Szymonem Gospodarczykiem wywalczyli Vice-Mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej w swoim debiucie w aucie klasy R5 w 2018 roku, a już rok później sięgnęli po najwyższe trofeum zdobywając tytuł Rajdowych Mistrzów Polski. Jednocześnie Miko Marczyk został najmłodszym mistrzem Polski w historii RSMP. Załoga Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk w barwach zespołu Škoda Polska Motorsport w klasyfikacji generalnej RSMP pięć razy stanęła na najwyższym stopniu podium. Znakomity duet zwyciężył w 53 odcinkach specjalnych. W sezonach 2018 i 2019 wystartowali łącznie w 20 rajdach.

120 lat czeskiej pasji do wyścigów. Historia Škoda Motorsport

W 2020 roku Škoda FabiaR5 evo zmieniła nazwę na Škoda Fabia Rally2 evo, by zachować zgodność z nowym system klas Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). W tym samym czasie Škoda Motorsport zmieniła swoją strategię startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata: zrezygnowano z zespołów fabrycznych na rzecz niezależnych załóg w Škodzie FabiiRally2 evo. Jedna z takich załóg, Toksport WRT, zdobyła drużynowe mistrzostwo WRC2 w 2020 roku. Spośród 14 tytułów i trofeów zdobytych przez klientów Škody Motorsport w 2020 roku jeden stanowi historyczne osiągnięcie dla czeskiego producenta: Barry McKenna i James Fulton z Irlandii wygrali Krajowe Mistrzostwa ARA w USA, zdobywając pierwszy taki tytuł dla Škody FABIA Rally2 evo.

Sezon WRC 2021 rozpoczął się od kolejnej wygranej Škody Fabia Rally2 evo. Załoga Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (NOR/NOR) w odświeżonej generacji modelu z 2021 roku, prowadzonej przez zespół Toksport WRT wspierany przez Škoda Motorsport, zdobyła pierwsze miejsce w kategorii WRC2 w Rajdzie Monte Carlo.

Przeczytaj też: Test Skoda Octavia Scout 4×4 – rodzinny ideał?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze