12 zawodniczek w Rajdzie Barbórka 2013

Na liście zgłoszeń do 51. Rajdu Barbórka, który jest uroczystym zwieńczeniem rajdowego sezonu 2013, znalazło się 96 załóg. Wśród nich są zawodniczki - jedna w roli kierowcy i aż 11 w roli pilota.

O cenach biletów, wejściu na Karową z dziećmi, strefie serwisowej – wszystkie dowiesz się z naszego komendium wiedzy o Rajdzie Barbórka 2013 tutaj.

Rajd Barbórka to impreza masowa i bardzo medialna, dlatego kierowcy na tą okazję przesiadają się do mocniejszych rajdówek, nawet rangi WRC. Dodatkowo w Rajdzie Legend bierze udział ponad 30 kultowych aut historycznych. Wszystko to gwarantuje wielkie widowisko dla fanów motoryzacji.

Nowością będzie piątkowy odcinek kwalifikacyjny (godz.19), który zostanie rozegrany na terenie Autodromu Automobilklubu Polski na Bemowie i wstęp na niego będzie darmowy. Na cały rajd trzeba już zakupić bilet (30 zł/odcinek) lub karnet (49 zł, a za Karową 89-239 zł), ale dzieci do lat 12 wchodzą za darmo na odcinki, a na trybuny te do 7 lat.

Monika Chmielewska
fot. materiały zespołu

Zawodnicy, począwszy od sobotniego poranka, mają do pokonania 6 krótkich, miejskich odcinków (po 2 razy Rembertów, Cytadela i Bemowo), by wybrańcy wieczorem mogli się zmierzyć podczas Kryterium Asów na ulicy Karowej. Początek jazd pokazowych o 17:00, start pierwszego zawodnika zaplanowano na godzinę 18:30.

Jako, że jest to impreza, która nie jest punktowana w żadnej klasyfikacji, to ma swój specyficzny regulamin i podział samochodów jedynie na 3 klasy: Klasa 1 (do 1600 cm3 włącznie, bez Super 1600), Klasa 2 (od 1600 do 2000 cm3, włącznie z Super 1600, bez Super 2000), Klasa 3 (powyżej 2000 cm3, w tym samochody z turbodoładowaniem oraz Super 2000). I będą startować w kolejności od najsłabszych do mocnych.

Pierwsza pilotka na liście zgłoszeń to Agnieszka Piątkowska, która wraz z mężem Karolem wyjedzie na trasę rajdu z numerem 37 w Subaru Imprezie STI Spec C. Kolejna, to już ta jedyna zawodniczka za kierownicą – Klaudia Podkalicka, znana z rajdów cross-country. Tym razem wystąpi z tatą Mariuszem Podkalickim w Subaru Imprezie STI z numerem 47, o której mówi na swoim profilu FB: „Piekielnie szybka maszyna, powiedziałabym potwór 🙂 !!!” i obiecuje szczegóły swojego startu odsłaniać stopniowo.

Następna pilotka na liście zgłoszeń to Dorota Paszowska, która będzie dyktować Michałowi Ratajczykowi w Mitsubishi Lancerze z numerem 55. A kolejne małżeństwo na trasie Jan Chmielewski i Monika Chmielewska w Citroen DS3 z numerem 57. Pod nieobecność etatowego pilota Jan postanowił zabrać na prawy fotel swoją żonę z którą razem występował podczas swoich pierwszych rajdów. Monika bardzo się cieszy z tej zamiany ról:

Agnieszka Hankiewicz
fot. Ewelina Neska

– Start w Rajdzie Barbórka to dla mnie nowe wyzwanie, bo choć razem z Jankiem startowaliśmy w rajdach amatorskich, wspólnie dwukrotnie startowaliśmy jako zerówka w Rajdzie Rzeszowskim, czy trzykrotnie podczas Verva Street Racing – to w ostatnim czasie moja obecność na rajdach rangi Mistrzostw Polski ograniczała się głównie do przebywania w parku serwisowym. Dlatego też będzie to nowe, bardzo ciekawe doświadczenie. W tegorocznej edycji imprezy pojawia się kilka nowości takich jak odcinek kwalifikacyjny, OS Rembertów czy serwis obok Stadionu Narodowego, znany nam z wrześniowego Top Gear Live. Nowości na pewno uatrakcyjnią rywalizację zarówno zawodnikom, jak i kibicom. Cieszę się, że tym razem Barbórkę spędzę w fotelu pilota i mam nadzieję, że dobrze spiszę się w nowej roli. Przede nami bardzo emocjonujący weekend, dlatego z mojej strony duża prośba – trzymajcie za nas kciuki! – mówi zawodniczka.

W tegorocznej, 51. edycji nie zabraknie także załóg reprezentujących MSZ Racing – Aleksa Zawady i Cathy Derousseaux w Renault Clio z numerem 59. Kolejne małżeństwo na trasie to Agnieszka Hankiewicz z mężem Pawłem w Renault Clio Williams

Z numerem 66. W poprzedniej edycji nie poszło dobrze, więc w tym musi być lepiej:

– Oczywiście Barbórka jak zawsze obowiązkowa! Dla nas to wyjątkowy start w sezonie, jest to nie tylko podziękowanie dla naszych sponsorów firmy Tide, Supremis oraz Ayala za wsparcie podczas całego sezonu 2013 ale i pierwszy nasz wspólny start w tym roku (bo przez cały sezon pilotem Pawła był Jarek Hryniuk, który znakomicie spełnił się w swojej roli). Z pewnością będziemy chcieli jeszcze „odczarować” Barbórkę, która w ubiegłym sezonie nie była nas udana – już na starcie pierwszego odcinka uszkodzona półoś wyeliminowała nas z dalszej rywalizacji. W tym roku bardzo liczymy na dobry wynik, którego ukoronowaniem będzie zakwalifikowanie się do „ Karowej”. Przejazd odcinka „ Karowa” to wyjątkowe przeżycie dla wszystkich zawodników – takiej ilości flesh-y nie ma nigdzie! – mówi Agnieszka.

Justyna Waliszewska
fot. archiwum zawodniczki

Kolejna pilotka to powracająca na rajdowe odcinki Justyna Waliszewska u boku Pawła Poletyło w BMW 318 IS z numerem 74:

– Barbórka jest właściwie moim powrotem na oesy, po rocznej przerwie – ale jest to mój drugi start w tym rajdzie. W roku 2009 miałam swój debiut jako pilot i na Barbórce też. Z Pawłem przejeździłam cały sezon w roku 2010, który zakończył się dobrym wynikiem. Później były jeszcze drobne rajdziki, pojeżdzawki, a teraz znowu planuję wrócić na oesy. Barbórkę traktuję raczej poważnie, bo do każdego rajdu przykładam się solidnie – wszystko musi być zapięte na ostatni guzik! Mam pozytywne nastawienie i mam nadzieję, że pogoda nie zaskoczy, aż tak bardzo i uda nam się uzyskać, jakiś dobry wynik. Paweł jest szybkim kierowcą i mimo, że bardzo dobrze się nam razem jeździ – to za każdym razem jest trema i duży stres. Ale po pierwszym oesie wszystko odpuszcza i zaczyna się dobra zabawa! – mówi z uśmiechem Justyna.

Marta Momot
fot. archiwum zawodniczki

W Hondzie Civic z numerem 90 zobaczymy Krzysztofa Siwka, któremu dyktować będzie Marta Momot. Będzie to jej debiut na Barbórce i z tym kierowcą:

– W Rajdzie Barbórki jadę pierwszy raz w życiu i bardzo się cieszę, że biorę w nim udział. Z Krzyśkiem Siwkiem jadę też pierwszy raz, a dla niego uczestnictwo w tym rajdzie od dawna było marzeniem! Do rajdu podchodzę profesjonalnie, jak do każdego. Moja przygoda z nimi zaczęła się 5 lat temu. Przez 4 lata jeździłam w rajdach amatorskich z Gracjanem Grelą, od tego roku jeździmy już w 3-ciej lidze. Przejechaliśmy razem niepełny sezon (bez Rajdu Czechowickiego), a przed nami kolejny rok trzecio-ligowy. Są również plany, żeby pojechać kilka rund RPP. Tremy jako takiej nie mam i myślę, że będzie ciekawa zabawa – mówi Marta.

Kolejne pilotki jadą już w Rajdzie Legend, czyli w pięknie zachowanych, sportowych samochodach historycznych. I tak, łódzka ekipa – Jarosław Kamiński i Aleksandra Kamińska pojawi się na trasie Barbórki za sterami prawdziwej legendy. To samochód Renault Alpine A310 V6 z 1979 roku z numerem 102.

Magda Wilk i Arek Kula
fot. archiwum załogi

Z numerem 108 kolejna perełka – Alfa Romeo GTV 2000 i za kierownicą Arkadiusz Kula, a na prawym fotelu zasiądzie Magda Wilk, dla której to już piąty start w Barbórce. A tak poznała swojego kierowcę:

– Wszystko zawdzięczam Kubie Żołędowskiemu, który szukał pilota dla Arkadiusza Kuli. Kuba od dawna siedzi w klasykach i powiedział, że… będzie fajnie (śmiech). Tak to się zaczęło. Pierwszy wspólny start to kultowy 47. Rajd Żubrów, a teraz równie kultowa Barbórka. Wprawdzie przez ostatnie dwa lata startowałam jako kierowca, ale aktualnie jestem w trakcie budowy swojej rajdówki, samochodu BMW E30 is i niestety na lewym fotelu będę mogła usiąść dopiero w przyszłym roku.

Oczywiście, nie wyobrażam sobie, bym w trakcie Barbórki została w domu i oglądała Karową w telewizji, dlatego z ogromną chęcią przyjęłam możliwość pilotowania Arka. Mam nadzieję, że kibice zostaną do końca na odcinkach specjalnych i będą równie mocno kibicować, przy okazji podziwiając nieco starsze samochody. One nie tylko znakomicie wyglądają, ale również wspaniale jeżdżą! Zresztą „nasza” Alfa Romeo GTV 2000 z 1972 roku to nie „jakiś tam” zabytek. Pod maską ma 2-litrowy silnik o mocy 180 koni mechanicznych i waży nieco ponad tonę. Do tego dochodzą sportowe zawieszenie oraz wyczynowe slicki. Podczas Rajdu Żubrów Alfa zrobiła na mnie ogromne wrażenie – nie tylko znakomicie wygląda, przyspiesza, brzmi, ale i potrafi pięknie zamiatać tyłem (śmiech).

Podsumowując, zapraszam do kibicowania i polubienia też nieco starszych aut rajdowych. Patrząc zresztą na listę zgłoszeń – naprawdę jest co oglądać.  Co najważniejsze, kierowcy także tych leciwych aut nie odpuszczają, jadąc na 100%! Mam nadzieję, że pokażą na co ich stać – mówi Magda.

Więcej info o starcie tej załogi przeczytacie tutaj.

Polonez załogi Adam Dowgird i Alicja Gnatowska
fot. Kuba Żołędowski

A z numerem 110 zobaczymy kawałek polskiej historii motoryzacji, czyli wyprodukowanego w 1987 roku FSO Poloneza, mocno zmodyfikowanego. A w nim Adama Dowgirda i Alicję Gnatowską:

– Razem z Adamem tworzymy zespół i jeździmy rajdowym polonezem FSO 2000 grupy B. Jest to samochód specjalnie przygotowany do rajdów, który posiada niezwykłą rajdową historię. Jest to replika samochodu Mariana Bublewicza z roku 1987.

Zostaliśmy zaproszeni przez organizatorów i jest to mój pierwszy start w Barbórce.

Jestem bardzo szczęśliwa i podekscytowana tym, że jedziemy w tym rajdzie. Będzie to wspaniałe podsumowanie naszego bardzo owocnego sezonu i „kopniak” na następny rok. Mam zamiar świetnie się bawić  z rajdowymi znajomymi.

Myślę, że to bardzo miłe ze strony organizatorów, że pozwalają cofnąć się trochę w czasie i przenieść się do przeszłości. Niektórzy wracają do swoim młodzieńczych lat. Fajnie, że coraz więcej osób docenia te nieco starsze auta, które niektórzy chowają w garażach i nie chcą ich nikomu pokazać. Warto raz na jakiś czas „przewietrzyć” je a zarazem sprawić, że u wielu osób na buzi pojawi się uśmiech – mówi Ala.

I na koniec z numerem 112 pojedzie Barbara Dobrucka, która towarzyszy Marcinowi Miziak w Mercedesie 190E.

Zapraszamy do stolicy, emocje gwarantowane! A jeśli się komuś nie uda – to finał na Karowej obejrzeć musi obowiązkowo! 51. Rajd Barbórka – Kryterium Karowa na żywo w TVP Sport i sport.tvp.pl od 19:50 w sobotę. Od rana można też śledzić wyniki rywalizacji na oficjalnej stronie rajdu barborka.pl .

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze