UOKiK wszczyna postępowanie przeciwko dilerom DAF-a
Trzech dilerów marki DAF zostało oskarżonych o zmowę monopolową. Mają o tym świadczyć dowody znalezione podczas przeszukań w siedzibach podejrzanych firm.
Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, chodzi o spółki DBK, Wanicki oraz WTC. Tych trzech dilerów DAF-a miało zawrzeć porozumienie, zgodnie z którym nie będą między sobą rywalizować. Jak podkreśla UOKiK w swoim komunikacie, zmowa nie zawsze musi oznaczać zawyżanie cen, ale także inne działania, zakłócające samoczynną regulację rynku.
CBA ustawiło przetarg pod konkretne auto? Komuś się zamarzył nowy Defender
W tej sprawie wypowiedział się prezes UOKiK Tomasz Chróstny:
Mamy dowody wskazujące, że dilerzy mogli podzielić między sobą rynek. Według naszych informacji uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Jeśli podejrzenia się potwierdzą, to dealerom tym grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu
To kolejna interwencja UOKiK-u w sprawie możliwej zmowy dilerów samochodów ciężarowych. Jak informował urząd w kwietniu 2019 roku, istnieje podejrzenie, że od 2011 roku istnieje kartel, który podzielił między siebie rynek tych pojazdów w Polsce. Postępowanie jest prowadzone przeciw pięciu firmom oraz dziewięciu menedżerom. W nim także przewijają się firmy DBK oraz WTC. UOKiK podejrzewa, że mogły one brać w dwóch różnych zmowach z różnymi podmiotami.
Spór między dilerami Peugeota oraz centralna jest coraz poważniejszy
Takie działania mogą mieć negatywny skutek nawet na polską gospodarkę, co podkreśla prezes urzędu:
Ograniczenia konkurencji w branży transportowej mogą negatywnie wpływać na konkurencyjność polskiej gospodarki i pozycję rodzimych przedsiębiorców. W przypadku gdy podział rynku sprowadza się do funkcjonowania zmów przetargowych, poszkodowani są również podatnicy. Dlatego będziemy zdecydowanie zwalczać zmowy przetargowe, cenowe i inne porozumienia ograniczające konkurencję.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: