
7 mln samochodów z Polski i ich rejestracje zniknęły. Koniec wielkiej akcji
To niezwykle ważna zmiana, chociaż na drogach jej nie zauważymy. Usunięcie ponad 7 mln pojazdów z CEPiK-u to ważny krok w stronę normalności w sprawie postrzegania polskiej motoryzacji.
Ile samochodów jest w Polsce w 2024 roku?
Tak jak informowaliśmy wcześniej, jeszcze do niedawna w oficjalnych rejestrach można było znaleźć informację, że w Polsce mamy około 26,5 mln samochodów. Było to oczywistą nieprawdą, wynikającą z tego, że w CEPiK-u roiło się wręcz od tak zwanych „martwych dusz”. Chodzi o pojazdy, które dawno zniknęły z dróg, ale nie zostały nigdy oficjalnie wyrejestrowane.
Problem ten rozwiązano dopiero 10 czerwca, kiedy rozpoczęło się wielkie czyszczenie baz. Jak poinformował Autokult Mateusz Pawłowicz z Biura Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, wykreślono z ewidencji i wycofano rejestracje 7 152 602 pojazdów w Polsce. Oznacza to, że realnie na polskich drogach znajduje się około 19,3 mln pojazdów.
Jaki jest średni wiek samochodu w Polsce w 2024 roku?
Nie raz pewnie słyszeliście, że Polska jest złomowiskiem Europy. Nie dość, że sprowadzamy stare samochody (około 12-letnie), to jeszcze trzymamy sporo wiekowych gratów. Ale realnie sytuacja nie jest aż tak zła.
Rowerzyści mają inne zasady pierwszeństwa na rondzie. Wjechał pierwszy, innych musisz wpuścić
Jak wyjaśnił Pawłowicz, dotychczas średnia wieku samochodu w Polsce wynosiła 23 lata. Obecnie jest to 19 lat. Nadal więc zawyżamy średnią europejską (14,5 roku), ale w zauważalnie mniejszym stopniu.
Według jakich kryteriów usuwano pojazdy z CEPiK-u?
Przypomnijmy, że proces wykreślania pojazdów z CEPiK-u odbywał się automatycznie. Aby pojazd zniknął z rejestrów musiały być jednocześnie spełnione dwa warunki:
- ostatni raz były rejestrowane przed 14 marca 2005 roku
- od 10 lat nie mają ubezpieczenia OC ani przeglądu technicznego
Informacje o wyrejestrowanych samochodach były opublikowane przez starostów na stronach urzędów. Jeżeli nasz samochód został wyrejestrowany, chociać nadal jest na chodzie i chcemy go użytkować, to nic straconego. Można wystąpić z wnioskiem o ponowną rejestrację, przedstawiając dowód własności pojazdu, jego dotychczasowy dowód rejestracyjny, zaświadczenie o zaliczonym badaniu technicznym oraz o zawarciu polisy OC.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Komentarze: